Regional and Multicultural Occurrences in (Teaching) Hungarian Literature in Vojvodina

Authors

  • Erika Bence

Abstract

The linguistic aspects of cultural identity, i. e. the question of understanding the different language of The Other, is widely embraced in Hungarian literature in Vojvodina; Hungarian literature of the region is addressed by numerous reflections that point to linguistic distinction, as well as the existence of regional standard language and its legitimacy. Alongside with this, the illusion of multicultural identity also emerges as well as the theme of its social-historical failure. Teaching Hungarian literature in Vojvodina also deals with these linguistic and language-usage topics.

References

Assmann, Jan (2004): A kulturális emlékezet. Írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. Ford. Hidas Zoltán. Atlantisz, Budapest

Balázs Attila (2008): Kinek Észak, kinek Dél: vagy a világ kicsiben. Palatinus, Budapest

Bence Erika (2009): Olvasókönyv az általános iskolák 7. osztálya számára. Zavod za udžbenike, Belgrád

Gadamer, Hans Georg (1991): A nyelvek sokfélesége és a világ megértése. Ford. Egyedi András. Athenaeum, (1) 1: 3–14.

Hornyik Miklós (1991): Angol pázsit. Balkáni néprajzi kalauz. Napló, Újvidék

Juhász Erzsébet (2001): Határregény. Utószó: Faragó Kornélia. Forum, Újvidék

Jung Károly (1991): Barbaricvm. Fúgák és más versek. Forum, Újvidék

Jung Károly (2002): Mogorva Héphaisztosz. Utazás a merőlegesen: hattyúdalok, el- és leszámolások. Forum, Újvidék

Lovas Ildikó (2005): Kijárat az Adriára. Kalligram, Pozsony

Toldi Éva (2010): A Másik megértésének stratégiái. Tanulmányok: Újvidék, 43. füzet, 93–103.

Utasi Csilla (2011): A kulturális azonosság kérdései Juhász Erzsébet Határregényében = Hungarológiai Közlemények: Újvidék, 4. 55–64.

Végel László (2000): Peremvidéki élet. Forum, Újvidék

Voigt Vilmos (2008): Van-e kulturális emlékezete a népnek? In: Papp Richárd – Szarka Ákos szerk. Bennünk élő múltjaink. Történelmi tudat – kulturális emlékezet. Vajdasági Magyar Művelődési Intézet, Zenta, 15–27.

Published

2012-12-30

Issue

Section

Közlemények

How to Cite

Regional and Multicultural Occurrences in (Teaching) Hungarian Literature in Vojvodina. (2012). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 10(3-4), 124-131. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5145