Mother-Tongue Education in Conductive Pedagogy

Authors

  • Henriett Pintér
  • Franciska Gál

Abstract

The study presents text comprehension and writing composition tasks, which designed for learning primary schools students with motor disorders. The theoretical part of this study reviews current trends of text comprehension and writing composition teaching: constructive approach to mother-tongue education and comprehension of the process-oriented and text-teaching instead of results-oriented teaching. Briefly outline the students with motor disorders’comprehension and text production of characteristic features, which is mother tongue educational principles of conductive education approach embedded in it. The second part presents a broad reading comprehension and writing tasks sample that learners are used successfully by conductors, and finally the selection of examples of students from the tasks performed.

References

Adamikné Jászó Anna (2006): Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Budapest : Trezor Kiadó, 2006. 329 p.

Bánréti Zoltán (szerk.) (1999): Nyelvi struktúrák és az agy : neurolingvisztikai tanulmányok. Corvina Kiadó, Budapest, 1999. 467 p.

Cs. Czachesz Erzsébet (2001): Írásbeliség és tanítás. In: Csapó Benő – Vidákovich Tibor (szerk.) Neveléstudomány az ezredfordulón. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 2001. 235–240. p.

Flower, L. – Hayes, John R. (1980): Identifying the organization of writing processes. In: Gregg, L. W. – Steinberg, E. R. (szerk.) Cognitive processes in writing. Erlbaum Associates. Hillsdale, 1980. 3–30. p.

Hári Mária – Horváth Júlia – Kozma Ildikó – Kőkúti Márta (1991): A konduktív pedagógiai rendszer. Budapest: Nemzetközi Pető Intézet, 1991. 232 p.

Kernya Róza (2001): A szöveg néhány sajátossága kisiskolások fogalmazásaiban. Budapest: Tankönyvkiadó, 2001. 237 p.

Molnár Edit Katalin: A kognitív pszichológia három fogalmazás-modellje. In: Magyar Pedagógia, 1996. 96. évf. 2. sz. 139–156. p.

Tóth Betarix: Ötletek a fogalmazás tanításához. Magyar Nyelvtudományi Társaság, Őszi szakmai nap, 2006. október 14. [online] [2009.03.14.] < URL: http://magyartanar.mnyt.hu [2009. 03. 14.]

Tóth László (2006): Az írásbeli szövegalkotás pszichológiai alapjai : módszerek a fejlesztéshez. Pedellus Kiadó, Debrecen, 2006. 100 p.

Raátz Judit: A kreatív írás gyakorlatai. Anyanyelv-pedagógia [online], 2008. 1. évf. 3-4. sz. [2010.01.21.] < URL: http://www.anyp.hu/cikkek.php?id=128

Samu Ágnes (2004): A kreatív írás: az ötlettől a kész írásműig : a fogalmazás tanítása másképp.. Budapest: Holnap Kiadó, 2004. 141 p.

Peterson-Kaplan, G.-Hourcade, J.J.-Parette, P. (2008): A review of assistive technology and writing skills for students with physical and educational disabilities. Physical Disabilities: Education and Related Services, 2008. 26. évf. 2. sz. 13–32. p.

Scrivener, J. (2005): Learning Teaching: A guidebook for English language teachers. 2nd edition. Oxford : Macmillan ELT, 2005. 432 p.

Published

2013-12-28

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Mother-Tongue Education in Conductive Pedagogy. (2013). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 11(1-4), 177-195. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5133