The Educational Function of the Family in the Textbooks of the Horthy Era

Authors

  • Judit Pálmai Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógus Kar, Alkalmazott Egészségtudományi és Egészségfejlesztési Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.3-4.1

Abstract

This study is focusing on the family functions, especially the representation of the educational function of the family in the textbooks of the Horthy era. The adequate research method was content analysis of 16 textbooks, its analytical entities were words and pictures. In advance we can premise that deriving from the functions of the textbooks, the socializing functions are overrepresented in the documents, but the person attending to the educational function does not meet the preliminary expectations, that is the duties of men and women are not organized by traditional gender roles in particular cases.

Author Biography

  • Judit Pálmai, Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógus Kar, Alkalmazott Egészségtudományi és Egészségfejlesztési Intézet

    tanársegéd
    palmai@jgypk.u-szeged.hu

References

Cseh-Szombathy, L. (1978). A mai magyar család legfőbb jellegzetességei. In: Cseh-Szombathy, L. (Ed.). A változó család. pp. (11–65.) Budapest: Kossuth Kiadó.

Háber, J. és H. Sas, J. (1980). Tankönyvszagú világ. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Hegedűs, A. (1971). A falusi család gazdasági funkciójában bekövetkező változások és következményeik. In: Lőcsei, P. (Ed.): Család és házasság a mai magyar társadalomban. (pp. 104–116.) Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.

Kósa, L. (1998). A polgári társadalom korának művelődése I-II. In: Kósa, L. (Ed.): Magyar művelődéstörténet. (pp. 258–331., 398–427.) Budapest: Osiris Kiadó.

Kulcsár, K. (1971). A család helye és funkciója a modern társadalomban. In: Lőcsei, P. (Ed.): Család és házasság a mai magyar társadalomban. (pp. 13–53.) Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.

Neményi, M. és Takács, J. (2005). Változó család – változó politikák. Szociológiai Szemle, 15. évf. 4. sz. pp. 3–35.

Peterson, R. (2009). Families First: Keys to Successful Family Functioning. Virginia Cooperative Extension, 9. sz. pp. 93–102.

Tóth, O. (2001). Értékátadási problémák a családban. Educatio, 10. évf. 3. sz. pp. 449–460.

Vizsgált tankönyvek

Benedek, E. (1921). Elemi iskolások olvasókönyve. A III. osztály számára. Budapest: Lampel Kiadó.

Benedek, E. (1922). Elemi iskolások olvasókönyve. A IV. osztály számára. Budapest: Lampel Kiadó.

Benedek, E.–Kőrösi, H.–Tomcsányi, J. (1923, Ed.). Magyar olvasókönyv az elemi népiskolák III. osztálya számára. Budapest: Lampel.

Kozma, L. és Mihály, F. (1926a). Pista és Juliska. Olvasókönyv az elemi népiskolák II. osztálya számára. Budapest: Lampel.

Mócsy, A.– Petrovácz, J. – Walter, Gy. (1925): Második olvasókönyv a katolikus népiskolák második osztálya számára. Budapest: Szent István-Társulat.

Nagy T. P. (1936). Betűbokréta. Új ABC a katolikus népiskolák első osztálya számára. Budapest: Szent István-Társulat.

Nagy T. P. (1938). Betűbokréta. Magyar olvasókönyv a katolikus népiskolák második osztálya számára. Budapest: Szent István-Társulat.

Nagy T. P. (1940). Betűbokréta. Magyar olvasókönyv a katolikus népiskolák harmadik osztálya számára. Budapest: Szent István-Társulat.

Olvasókönyv az osztott és részben osztott katolikus elemi népiskolák IV. osztálya számára. Budapest: Szent István-Társulat, 1936.

Pohárnok, J. (Ed.) (1940). Új betűvetés. Abécés könyv a katolikus népiskolák számára. Budapest: Szent István-Társulat.

Tomcsányiné Czukrász, R. (Ed.) (1920). A magyar gyermek első könyve. Magyar ABC és olvasókönyv az elemi népiskola I. osztály számára. Budapest: Lampel.

Tomcsányiné Czukrász, R. (Ed.) (1933). A magyar gyermek első olvasókönyve. Magyar ABC és olvasókönyv az elemi népiskola I. osztálya számára. Budapest: Lampel.

Published

2015-12-20

Issue

Section

Studies

How to Cite

The Educational Function of the Family in the Textbooks of the Horthy Era. (2015). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 13(3-4), 7-23. https://doi.org/10.17165/TP.2015.3-4.1