A család nevelési funkciója a Horthy-kori tankönyvekben

Szerzők

  • Pálmai Judit Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógus Kar, Alkalmazott Egészségtudományi és Egészségfejlesztési Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.3-4.1

Absztrakt

Az alábbi tanulmány a család funkcióit, ezen belül részletesebben a nevelési funkció ábrázolását vizsgálja a Horthy-kori tankönyvekben. A kutatás módszere ennek megfelelően a tartalomelemzés, melynek tárgya 16 tankönyv volt, elemzési egységei pedig a szavak és a képek. Előre vetítve megállapítható, hogy a tankönyvek funkciójából adódóan a család szocializációs funkciója felülreprezentált a dokumentumokban, de a nevelési funkció feladatait ellátó személy nem felel meg az elvárásoknak, vagyis a férfiak és nők feladatai nem minden esetben a hagyományos nemi szerepek mentén szerveződtek.

Információk a szerzőről

  • Pálmai Judit, Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógus Kar, Alkalmazott Egészségtudományi és Egészségfejlesztési Intézet

    tanársegéd
    palmai@jgypk.u-szeged.hu

Hivatkozások

Cseh-Szombathy, L. (1978). A mai magyar család legfőbb jellegzetességei. In: Cseh-Szombathy, L. (Ed.). A változó család. pp. (11–65.) Budapest: Kossuth Kiadó.

Háber, J. és H. Sas, J. (1980). Tankönyvszagú világ. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Hegedűs, A. (1971). A falusi család gazdasági funkciójában bekövetkező változások és következményeik. In: Lőcsei, P. (Ed.): Család és házasság a mai magyar társadalomban. (pp. 104–116.) Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.

Kósa, L. (1998). A polgári társadalom korának művelődése I-II. In: Kósa, L. (Ed.): Magyar művelődéstörténet. (pp. 258–331., 398–427.) Budapest: Osiris Kiadó.

Kulcsár, K. (1971). A család helye és funkciója a modern társadalomban. In: Lőcsei, P. (Ed.): Család és házasság a mai magyar társadalomban. (pp. 13–53.) Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.

Neményi, M. és Takács, J. (2005). Változó család – változó politikák. Szociológiai Szemle, 15. évf. 4. sz. pp. 3–35.

Peterson, R. (2009). Families First: Keys to Successful Family Functioning. Virginia Cooperative Extension, 9. sz. pp. 93–102.

Tóth, O. (2001). Értékátadási problémák a családban. Educatio, 10. évf. 3. sz. pp. 449–460.

Vizsgált tankönyvek

Benedek, E. (1921). Elemi iskolások olvasókönyve. A III. osztály számára. Budapest: Lampel Kiadó.

Benedek, E. (1922). Elemi iskolások olvasókönyve. A IV. osztály számára. Budapest: Lampel Kiadó.

Benedek, E.–Kőrösi, H.–Tomcsányi, J. (1923, Ed.). Magyar olvasókönyv az elemi népiskolák III. osztálya számára. Budapest: Lampel.

Kozma, L. és Mihály, F. (1926a). Pista és Juliska. Olvasókönyv az elemi népiskolák II. osztálya számára. Budapest: Lampel.

Mócsy, A.– Petrovácz, J. – Walter, Gy. (1925): Második olvasókönyv a katolikus népiskolák második osztálya számára. Budapest: Szent István-Társulat.

Nagy T. P. (1936). Betűbokréta. Új ABC a katolikus népiskolák első osztálya számára. Budapest: Szent István-Társulat.

Nagy T. P. (1938). Betűbokréta. Magyar olvasókönyv a katolikus népiskolák második osztálya számára. Budapest: Szent István-Társulat.

Nagy T. P. (1940). Betűbokréta. Magyar olvasókönyv a katolikus népiskolák harmadik osztálya számára. Budapest: Szent István-Társulat.

Olvasókönyv az osztott és részben osztott katolikus elemi népiskolák IV. osztálya számára. Budapest: Szent István-Társulat, 1936.

Pohárnok, J. (Ed.) (1940). Új betűvetés. Abécés könyv a katolikus népiskolák számára. Budapest: Szent István-Társulat.

Tomcsányiné Czukrász, R. (Ed.) (1920). A magyar gyermek első könyve. Magyar ABC és olvasókönyv az elemi népiskola I. osztály számára. Budapest: Lampel.

Tomcsányiné Czukrász, R. (Ed.) (1933). A magyar gyermek első olvasókönyve. Magyar ABC és olvasókönyv az elemi népiskola I. osztálya számára. Budapest: Lampel.

Letöltések

Megjelent

2015-12-20

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

A család nevelési funkciója a Horthy-kori tankönyvekben. (2015). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 13(3-4), 7-23. https://doi.org/10.17165/TP.2015.3-4.1