The System-Based Model of Teaching and Learning

Authors

  • István Lükő Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kar, Pécs

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.22

Abstract

The purpose of the study is to present the up-to-date model of teaching and learning as an important area of didactics. The technical, pedagogical and psychological aspects of science are presented. On the one hand history of science, on the other hand didactics, management techniques, concepts of cybernetics, models of public education, as well as system-based models of teaching and learning are concerned. The MTP model and its elements elaborated in an international research and development work are shown, a guide to support planning as well as the system Movolex PLA are described. As a sum up technical and pedagogical systems are compared and some specific features are highlighted as a result of analysing about 21 national and international studies.

References

Báthory Zoltán (1985): Tanítás és tanulás. Budapest : Tankönyvkiadó. 262 p.

Báthory Zoltán (1992): Tanulók, iskolák, különbségek. Egy differenciált tanításelmélet vázlata. Budapest : Tankönyvkiadó. 280 p.

Báthory Zoltán (1979): Az IEA vizsgálat terve, módszere és lebonyolítása. In: Kiss Árpád – Nagy Sándor – Szarka József (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. 1975–1976. Akadémiai Kiadó : Budapest. 48–64. p.

Báthory Zoltán (2002/1): Változó értékek, változó feladatok. A PISA 2000 vizsgálat néhány oktatáspolitikai konzekvenciája. Új Pedagógiai Szemle, 10. 9–20. p.

Báthory Zoltán (2002/2): A rendszerszintű oktatási felmérések néhány tanulsága. Új Pedagógiai Szemle, 2. 31–37. p.

Biszterszky Elemér – Fürjes József (1984): Programozott oktatás, oktatógépek. Budapest : OMIKK, 1984. 246 p.

Block, J. H. – Anderson, L. W. (1975): Mastery Learning and Classroom Instruction. New York : McMillan, 1975.

Bloom, B. S. – Hastings, J. T. – Madaus, G. F. (1971): Handbook on Formative and Summative Evaluation of Student Learning. New York : McGraw-H. Co. 1971. 923 p.

Bruner, J. S. (1968): Az oktatás folyamata. Budapest: Tankönyvkiadó, 1968. 87 p.

Coombs, PH. H (1971): Az oktatás világválsága. Budapest : Tankönyvkiadó, 1971. 270 p.

Cowder, N. A. (1964): On the difference between linear and intrinsic programing. In: Grazia, A. G. – Sohn, D. A. (Eds.): Programs, teachers, and machines. New York : NY: Bantam Books, 1964. 77–85. p.

Kozma Tamás (1985): Tudásgyár? Az iskola mint társadalmi szervezet. Budapest : Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1985. 262 p.

Kulcsár Kálmán (1981): Szociológia (Egységes jegyzet). Budapest : Kossuth Kiadó, 1981. 338 p.

Landa, L. N. (1968): Kibernetik und Pädagogik. In: Brandeuer, H.: Die Konzepzion der Östereichischen Hauptschule. Beiträge Zur pedagogischen Psychologie. Wien : Verlag E. Keltere, 1968.

Lükő István (2005a): Kompetenciák, modulok és a szakképzés. A Szegedi Nyári Egyetem Évkönyve. Szeged : 2005. 133 p.

Lükő István (2005b): Modular Training Package (MTP) Wooden Window Producer ILO ROAS Beirut-Lebanon and University of West Hungarian. Sopron. 24–26 p.

Lükő István (2005c): Oktatástan. Sopron : NYME FMK- Löver Print, 2005. 226 p.

Lükő István (2007): Szakképzés-pedagógia. Budapest : Műszaki Könyvkiadó, 2007. 286 p.

Lükő István (2011): Tartalmi és szervezeti változások a szakképzésben. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 2011. 246 p.

Nagy József (1979): Köznevelés és rendszerszemlélet. Veszprém : Országos Oktatástechnikai Központ, 286 p.

Nagy Tamás (2008): A pedagógiai értékelés elméleti kérdései In: HEFOP 3.5.1 Tanulmánykötete, NSZFI, Budapest. 687 p.

Szkatkin, M. N (1982): Didaktika szrednyij skoli. Proszvecsenyija: Moszkva : 1982.

Wiener, N. (1961): Cybernetics or control and communication in the animal and the machine 2nd. ed. Cambridge : Mass.: The MIT press, 1961. 212 p. doi: https://doi.org/10.1037/13140-000

Published

2015-06-28

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

The System-Based Model of Teaching and Learning. (2015). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 13(1-2), 317-335. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.22