A tanítás-tanulás rendszerszemléletű modellje

Autor/innen

  • István Lükő Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kar, Pécs

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.22

Abstract

Az interdiszciplináris munkánk bemutatja a didaktika fontos területének, a tanítás-tanulásnak a korszerű modelljét. A rendszerszemléleten keresztül a műszaki és pedagógiai, pszichológiai tudományok aspektusai kerülnek bemutatásra. Egyfelől tudománytörténeti, másfelől didaktikai, szakképzés-pedagógiai vonulatok mentén bemutatjuk a rendszerszemlélet, az irányítástechnika, a kibernetika fogalmait, modelljeit, a köznevelés, valamint a tanítás–tanulás rendszerszemléletű modelljét. Ismertetjük a nemzetközi kutató-fejlesztő munka során kialakított MTP modellt és elemeit, a tervezés egyik segédletét, valamint a Movolex rendszerű előzetes tudás mérését megvalósító rendszert. Összegezésként a műszaki és a pedagógiai rendszereket hasonlítjuk össze mintegy 21 hazai és külföldi szakirodalom elemzése alapján.

Literaturhinweise

Báthory Zoltán (1985): Tanítás és tanulás. Budapest : Tankönyvkiadó. 262 p.

Báthory Zoltán (1992): Tanulók, iskolák, különbségek. Egy differenciált tanításelmélet vázlata. Budapest : Tankönyvkiadó. 280 p.

Báthory Zoltán (1979): Az IEA vizsgálat terve, módszere és lebonyolítása. In: Kiss Árpád – Nagy Sándor – Szarka József (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. 1975–1976. Akadémiai Kiadó : Budapest. 48–64. p.

Báthory Zoltán (2002/1): Változó értékek, változó feladatok. A PISA 2000 vizsgálat néhány oktatáspolitikai konzekvenciája. Új Pedagógiai Szemle, 10. 9–20. p.

Báthory Zoltán (2002/2): A rendszerszintű oktatási felmérések néhány tanulsága. Új Pedagógiai Szemle, 2. 31–37. p.

Biszterszky Elemér – Fürjes József (1984): Programozott oktatás, oktatógépek. Budapest : OMIKK, 1984. 246 p.

Block, J. H. – Anderson, L. W. (1975): Mastery Learning and Classroom Instruction. New York : McMillan, 1975.

Bloom, B. S. – Hastings, J. T. – Madaus, G. F. (1971): Handbook on Formative and Summative Evaluation of Student Learning. New York : McGraw-H. Co. 1971. 923 p.

Bruner, J. S. (1968): Az oktatás folyamata. Budapest: Tankönyvkiadó, 1968. 87 p.

Coombs, PH. H (1971): Az oktatás világválsága. Budapest : Tankönyvkiadó, 1971. 270 p.

Cowder, N. A. (1964): On the difference between linear and intrinsic programing. In: Grazia, A. G. – Sohn, D. A. (Eds.): Programs, teachers, and machines. New York : NY: Bantam Books, 1964. 77–85. p.

Kozma Tamás (1985): Tudásgyár? Az iskola mint társadalmi szervezet. Budapest : Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1985. 262 p.

Kulcsár Kálmán (1981): Szociológia (Egységes jegyzet). Budapest : Kossuth Kiadó, 1981. 338 p.

Landa, L. N. (1968): Kibernetik und Pädagogik. In: Brandeuer, H.: Die Konzepzion der Östereichischen Hauptschule. Beiträge Zur pedagogischen Psychologie. Wien : Verlag E. Keltere, 1968.

Lükő István (2005a): Kompetenciák, modulok és a szakképzés. A Szegedi Nyári Egyetem Évkönyve. Szeged : 2005. 133 p.

Lükő István (2005b): Modular Training Package (MTP) Wooden Window Producer ILO ROAS Beirut-Lebanon and University of West Hungarian. Sopron. 24–26 p.

Lükő István (2005c): Oktatástan. Sopron : NYME FMK- Löver Print, 2005. 226 p.

Lükő István (2007): Szakképzés-pedagógia. Budapest : Műszaki Könyvkiadó, 2007. 286 p.

Lükő István (2011): Tartalmi és szervezeti változások a szakképzésben. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 2011. 246 p.

Nagy József (1979): Köznevelés és rendszerszemlélet. Veszprém : Országos Oktatástechnikai Központ, 286 p.

Nagy Tamás (2008): A pedagógiai értékelés elméleti kérdései In: HEFOP 3.5.1 Tanulmánykötete, NSZFI, Budapest. 687 p.

Szkatkin, M. N (1982): Didaktika szrednyij skoli. Proszvecsenyija: Moszkva : 1982.

Wiener, N. (1961): Cybernetics or control and communication in the animal and the machine 2nd. ed. Cambridge : Mass.: The MIT press, 1961. 212 p. doi: https://doi.org/10.1037/13140-000

Veröffentlicht

2015-06-28

Ausgabe

Rubrik

Képzés és Gyakorlat

Zitationsvorschlag

A tanítás-tanulás rendszerszemléletű modellje. (2015). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 13(1-2), 317-335. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.22