Integration in Sopron Primary Schools on the Basis of the Attitude of Heads and Teachers

Authors

  • Krisztina Mendéné Lajtai Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2016.1-2.5

Abstract

Integration and inclusion are not only pedagogical issues, but also socio-political aims. Inclusion is the outcome of the social need of equal opportunity. The goal of the nondiscriminative education is to provide success for everybody – according to abilities. Every child – including children with special educational needs – should have the chance to study in schools of public education, where they have equal opportunity; where they can get education which fits to their abilities and speed of development; and where they can obtain the knowledge necessary to manage their life successfully. The development of the inclusive school is a reform process that presupposes special skills from the teachers, a wide variety of organisational forms, and a special objective. I asked school directors and teachers in 7 primary schools in Sopron about the realisation of the integration in their schools. The conclusion: the objective conditions are not sufficient. Neither in quality nor in quantity. Nevertheless the doors of the schools are open to children with special educational needs, and the attitudes of the teachers and studenst are positive towards them.

Author Biography

  • Krisztina Mendéné Lajtai, Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

    óvodapedagógus, gyógypedagógus, pedagógiatanár MA
    lajtai.krisztina@gmail.com

References

Bánfalvy, Cs. (2008). Az integrációs cunami. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó és ELTE BGGYF.

Booth, T. – Ainscow, M. (2009). Inklúziós index. Útmutató az inkluzív iskolák fejlesztéséhez. [online] http://www.csie.org.uk/resources/translations/IndexHungarian.pdf [2015.09.02.]

Csányi, Y. (2000). A speciális nevelési szükségletű gyermekek és fiatalok integrált nevelése – oktatása. In: Illyés, S. (szerk.), Gyógypedagógiai alapismeretek. Budapest: ELTE-BGGYF. Európa Tanács Fogyatékosügyi Akcióterve 2006–2015 [online] http://www.coe.int/t/e/social_cohesion/soc-sp/Action%20Plan%20Hungary.pdf [letöltés: 2015. 09. 10.]

Fischer, G. (2009). Az integrációval kapcsolatos attitűdök kutatása. Gyógypedagógiai Szemle 2009. évf. 4. szám pp. 254–268.

Gaál, É. (2000). A tanulásban akadályozott gyermekek az óvodában és iskolában. In: Illyés, S. (szerk.) Gyógypedagógiai alapismeretek. Budapest: ELTE-BGGYF.

Gordosné Szabó, A. (2004). Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Illyés, S. (2000).Gyógypedagógiai alapismeretek. Budapest: ELTE-BGGYF p. 25.

Nádasi, M. (2008). Adaptivitás az oktatásban. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó Kft.

Némethné Tóth, Á. (2009). Tanári attitűdök és inkluzív nevelés. Magyar Pedagógia, 109. évf. 2. szám pp. 105–120.

Oktatási adatok 2012/2013. In: Statisztikai Tükör (2012/2013) VII. évf. 32. sz. [online] http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/oktat/oktatas1213.pdf [2015. 09.20.]

Papp, G. (2004). Tanulásban akadályozott gyermekek a többségi általános iskolában. Pécs: Comenius Bt.

Réthy, E. (2002). A speciális nevelési szükségletű gyerekek nevelése, oktatása Európában. Az integráció és inklúzió elméleti és gyakorlati kérdései. Magyar Pedagógia, 102.évf. 3. szám pp. 281–300.

Schiffer, Cs. (2008).Az inklúzió fogalmának értelmezései és azok ellentmondásai. In: Bánfalvy, Cs. (szerk.) Az integrációs cunami. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó és ELTE BGGYF.

Somorjai, Á. (2008). Integráltan és szeparáltan tanuló vak fiatalok. In: Bánfalvy, Cs.(szerk.) Az integrációs cunami. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó és ELTE BGGYF p. 110.

UNESCO (1994) Salamancai nyilatkozat és cselekvési tervezet [online] http://www.rampa.eu/dokumentumok/nemzetkozi/salamancamagyar.pdf [2015.09.10.]

Published

2016-06-30

Issue

Section

Studies

How to Cite

Integration in Sopron Primary Schools on the Basis of the Attitude of Heads and Teachers. (2016). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 14(1-2), 89-106. https://doi.org/10.17165/TP.2016.1-2.5