Educational Reforms of Kunó Klebelsberg

Authors

  • Csaba Kozák NymE-BPK

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2016.1-2.2

Abstract

During the past decades there have been endless discussions concerning Hungary’s reputation between the two World Wars. A country, which lost First World War and two thirds of its land, where the school, transport and regional network system got crushed, stood up on its feet and started developing again despite of living through a so called „national catastrophy”. We need to pay tribute to Kunó Klebelsberg – also known as the strong man of the Bethlen administration – for introducing reforms within a short period of time which covered the major fields of the educational system. The reforms related to primary and secondary schooling are described in the study.

Author Biography

  • Csaba Kozák, NymE-BPK

    pedagógiatanár MA
    csabi.kozak@gmail.com

References

Benisch Arthur (1924). Elemi népoktatásunk kultúrpolitikai problémái. Néptanítók Lapja, 57. évf. 43–44. sz. pp. 5–13.

Domanovszky Sándor szerk. (1942). Emlékezés Klebelsberg Kunó grófra, Halálának tizedik évfordulója alkalmából a Kulturális Egyesületek Szövetségének közgyűlésén mondotta: Baranyai Lipót. Századok, p. 267.

Glatz Ferenc (1990). Tudomány, kultúra, politika : Gróf Klebelsberg Kuno válogatott beszédei és írásai. Budapest: Európa Könyvkiadó.

Ladányi Andor (2008). A középiskolai tanárképzés története. Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó

Mann Miklós (1997). Oktatáspolitikusok és koncepciók a két világháború között. Budapest: Országos pedagógiai könyvtár és múzeum.

Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla (2005). Neveléstörténet. Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Budapest: Osiris Kiadó.

Nagy Péter Tibor (2002). Hajszálcsövek és nyomáspontok : Oktatáspolitika a 19–20. századi Magyarországon. Budapest: Új mandátum Könyvkiadó.

Pusztadaróci Mária (1973). Adalék a soproni állami leánygimnázium 100 éves történetéhez. Soproni Szemle, 27. évf. 3. sz. p. 254.

Romsics Ignác (2001). Magyarország története a XX. században. Budapest: Osiris Kiadó.

Sárközi István (1980). Az ellenforradalmi rendszer népiskola-politikája Magyarországon. Budapest: Akadémia Kiadó.

Somogyi József (1942): Hazánk közoktatásügye a második világháborúig. Budapest: Eggenberger Kiadó.

T. Kiss Tamás (1998). Állami művelődéspolitika az 1920-as években. Budapest: Mikszáth Kiadó.

T. Kiss Tamás (1999). Klebelsberg Kunó. Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó.

T. Molnár Gizella (1997). Klebelsberg az iskolaépítő. Szeged: Szent Gellért Kiadó.

Varga László (2007). A pannonhalmi egyházmegye népiskolái a XIX–XX. században. Budapest: METEM Kiadó.

Internetes hivatkozás

Az 1926. évi VII. törvénycikk A mezőgazdasági népesség érdekeit szolgáló népiskolák létesítésé ről és fenntartásáról 4 §. http://www.1000ev.hu/index.php?a=3&param=7667

Az 1924. évi XI. törvénycikk a középiskoláról. http://www.1000ev.hu/index.php?a=3&param=7594

Az 1924. évi XXVII. törvénycikk a középiskolai tanárok képzéséről és képesítéséről. http://www.1000ev.hu/index.php?a=3&param=7610

Levéltári források

GYMS. M. LVTÁR, (1930) Alispáni jelentés Sopronvármegye 1929. évi állapotáról. Kiadta: Rábapordányi Gévay – Wolf Lajos alispán, Sopron, Székely és társa Könyvnyomdája. pp. 165- 186.

GYMS. M. LVTÁR, A soproni magyar királyi állami polgári leányiskola értesítője az 1927/28. tanévről Szerkesztette: Csuppay Lajos felügyelő- igazgató. p. 3.

GYMS. M. LVTÁR, A soproni magyar királyi állami polgári leányiskola értesítője az 1934-35. iskolai évről Szerkesztette: Csuppay Lajos p. 6.

Published

2016-06-30

Issue

Section

Studies

How to Cite

Educational Reforms of Kunó Klebelsberg. (2016). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 14(1-2), 31-48. https://doi.org/10.17165/TP.2016.1-2.2