Klebelsberg Kunó oktatáspolitikai reformjai

Autor/innen

  • Csaba Kozák NymE-BPK

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2016.1-2.2

Abstract

A két világháború közötti Magyarország megítélése kapcsán soha meg nem szűnő viták folytak, folynak, már évtizedek óta. Az első világháborúból vesztesen kikerülő, területeinek kétharmadát elveszítő, szétzúzott iskola-, település-, közlekedés- és iparhálózattal rendelkező ország a nemzetkatasztrófa megélése ellenére is felállt a földről, és újra a fejlődés útjára lépett. A Bethlen-kormány „erős emberének”, Klebelsberg Kunónak (1. kép) páratlan rövid idő alatt véghezvitt, az oktatás minden területére kiterjedő reformja előtt még a ma embere is köteles főhajtással adózni. Az alábbiakban a népiskolai és középiskolai reformok bemutatására kerül sor.

Autor/innen-Biografie

  • Csaba Kozák, NymE-BPK

    pedagógiatanár MA
    csabi.kozak@gmail.com

Literaturhinweise

Benisch Arthur (1924). Elemi népoktatásunk kultúrpolitikai problémái. Néptanítók Lapja, 57. évf. 43–44. sz. pp. 5–13.

Domanovszky Sándor szerk. (1942). Emlékezés Klebelsberg Kunó grófra, Halálának tizedik évfordulója alkalmából a Kulturális Egyesületek Szövetségének közgyűlésén mondotta: Baranyai Lipót. Századok, p. 267.

Glatz Ferenc (1990). Tudomány, kultúra, politika : Gróf Klebelsberg Kuno válogatott beszédei és írásai. Budapest: Európa Könyvkiadó.

Ladányi Andor (2008). A középiskolai tanárképzés története. Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó

Mann Miklós (1997). Oktatáspolitikusok és koncepciók a két világháború között. Budapest: Országos pedagógiai könyvtár és múzeum.

Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla (2005). Neveléstörténet. Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Budapest: Osiris Kiadó.

Nagy Péter Tibor (2002). Hajszálcsövek és nyomáspontok : Oktatáspolitika a 19–20. századi Magyarországon. Budapest: Új mandátum Könyvkiadó.

Pusztadaróci Mária (1973). Adalék a soproni állami leánygimnázium 100 éves történetéhez. Soproni Szemle, 27. évf. 3. sz. p. 254.

Romsics Ignác (2001). Magyarország története a XX. században. Budapest: Osiris Kiadó.

Sárközi István (1980). Az ellenforradalmi rendszer népiskola-politikája Magyarországon. Budapest: Akadémia Kiadó.

Somogyi József (1942): Hazánk közoktatásügye a második világháborúig. Budapest: Eggenberger Kiadó.

T. Kiss Tamás (1998). Állami művelődéspolitika az 1920-as években. Budapest: Mikszáth Kiadó.

T. Kiss Tamás (1999). Klebelsberg Kunó. Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó.

T. Molnár Gizella (1997). Klebelsberg az iskolaépítő. Szeged: Szent Gellért Kiadó.

Varga László (2007). A pannonhalmi egyházmegye népiskolái a XIX–XX. században. Budapest: METEM Kiadó.

Internetes hivatkozás

Az 1926. évi VII. törvénycikk A mezőgazdasági népesség érdekeit szolgáló népiskolák létesítésé ről és fenntartásáról 4 §. http://www.1000ev.hu/index.php?a=3&param=7667

Az 1924. évi XI. törvénycikk a középiskoláról. http://www.1000ev.hu/index.php?a=3&param=7594

Az 1924. évi XXVII. törvénycikk a középiskolai tanárok képzéséről és képesítéséről. http://www.1000ev.hu/index.php?a=3&param=7610

Levéltári források

GYMS. M. LVTÁR, (1930) Alispáni jelentés Sopronvármegye 1929. évi állapotáról. Kiadta: Rábapordányi Gévay – Wolf Lajos alispán, Sopron, Székely és társa Könyvnyomdája. pp. 165- 186.

GYMS. M. LVTÁR, A soproni magyar királyi állami polgári leányiskola értesítője az 1927/28. tanévről Szerkesztette: Csuppay Lajos felügyelő- igazgató. p. 3.

GYMS. M. LVTÁR, A soproni magyar királyi állami polgári leányiskola értesítője az 1934-35. iskolai évről Szerkesztette: Csuppay Lajos p. 6.

Veröffentlicht

2016-06-30

Ausgabe

Rubrik

Tanulmányok

Zitationsvorschlag

Klebelsberg Kunó oktatáspolitikai reformjai. (2016). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 14(1-2), 31-48. https://doi.org/10.17165/TP.2016.1-2.2