Can the Money Invested in Education Be Returned Without the Motivation of Teachers?
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.5Abstract
This study outlines the current state and norms of the Hungarian public education in the light of the results of the latest PISA surveys. It highlights that Hungarian students are considerably behind in all aspects of the subject areas, which means that their knowledge in mathematics, reading comprehension and scientific studies needs to catch up with the average level of other OECD member countries. This review also examines the financial support of the Hungarian public education and reveals that not only is the standard of public education considerably lower in Hungary, but it is also underfinanced compared to other OECD countries.
A number of earlier studies have emphasised that the quality of education depends predominantly on the performance of the individual teachers and not on class size, number of lessons or on how well the classroom is equipped. The motivation of teachers is therefore vitally important, however, the previous wage schedule for public sector employees is inadequate for this purpose. One of the main objectives of the Act CXC of 2011 on Public Education is to implement a new career model and promotion system for teachers, which has fundamentally reformed HR in the area of pedagogy.
References
Csermely Péter [et al.] (2009): Szárny és teher : A magyar oktatás helyzetének elemzése. [online] http://mek.oszk.hu/07900/07999/pdf/szarny-teher-oktatas-hatteranyag.pdf [2016. december 2.]
Falus, I. (2011). Tanári pályaalkalmasság – kompetenciák – sztenderdek. Nemzetközi áttekintés. Eger: Eszterházy Károly Főiskola.
Hermann, Z. – Varga, J. (2011). A közoktatás finanszírozása. In: Jelentés a közoktatásról 2010. Budapest: OFI.
Köllő J. (2008). Foglalkoztatáspolitikai eszközök az oktatási reformok előmozdítására. In: Fazekas, K. – Köllő, J. – Varga, J. (Ed.), Zöld Könyv: A magyar közoktatás megújításáért. (pp. 259 – 271). Budapest: ECOSTAT.
Lakatos, Gy. (2005). Az emberi tőke. Az önismeret gazdaságtana. Budapest: Balassi Kiadó. Lannert, J. (2015). A PISA adatok használata és értelmezése, Educatio, 24. évf. 2. sz. pp.18–29.
Mincer,J. – Polachek,S. (1974). Family Investments in Human Capital: Earnings of Women. The Journal of Political Economy, 82. évf. 2. szám pp. S76–S108. DOI: https://doi.org/10.1086/260293
OECD PISA (2012). Results in Focus - What 15 year olds know and what they can do with what they know – OECD [online] http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf [2017. március 02]
OECD PISA (2015). Results in Focus [online] https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf [2017. február 17] DOI: https://doi.org/10.1787/aa9237e6-en
Polónyi, I (2016). A hazai emberi erőforrások ma és holnap, Educatio, 25. évf. 4. sz. pp 481–495.
Sági, M. (2015). Pedagógus karrierminták, Educatio, 24. évf. 1. sz. pp. 83–97.
Schleicher, A. (2011): Building a High-Quality Teaching Profession. OECD Publishing, Paris. [online] http://www.pages/files/uploads/teachers. econometrica.pdf. [2015.január.15.] DOI: https://doi.org/10.1787/9789264113046-en
Szabó, Z. A. – Fehérvári, A. (2013). A közoktatás Fenntartói és finanszírozási változásai a jogszabályok tükrében (2010-2013) Új Pedagógiai szemle, 63. évf. 9–10. sz. pp. 51–73.
Szemere, P. (2009). A minőség tizenhat mutatója, [online] http://ofi.hu/minoseg-tizenhat-mutatoja [2016. július.10.]
Szemerszki, M. (Ed) (2015). Eredményesség az oktatásban Dimenziók és megközelítések, Budapest: OFI.
Szüdi, J. (2014). Az oktatás az állam szolgálatában, Esély, 25. évf. 6. sz. pp 39–63.
Varga, J. (1998). Oktatás – gazdaságtan. Budapest: Közgazdasági Szemle Alapítvány.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Horváth Szilárd
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.