Teacher policy in legal consideration: about teachers and school maintenance
Maintenance a short summary of practical financial issues for schools; an example of a small town
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.5Abstract
Major changes occurred in the Hungarian educational system during the last years. A new career model for teachers has been introduced and in connection with that the promotion and payment system of the teachers have changed. The structure of the maintainers of schools has been reformed and in connection with that the finance for schools has also been reformed. These changes have significantly influenced the Hungarian teachers’ society. In my essay I introduce the reasons behind the changes of the “teacher politics”, the freshly introduced career model, the changes in the structure of the maintainers of the schools, and I touch upon the financial questions of schools. Then I introduce the financial model of a school of a small town.
References
Antalné et al. (2013). Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez [online] http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_ pedagogusok_minositesi_rendszerehez_v3.pdf [2016.07.23.]
A pedagógusok életpálya modellje törvény koncepció [Vitairat] [online] http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas [2015. 12 03.]
Bekényi, J. (szerk.) (2014). Nagy önkormányzati kézikönyv. Budapest: Nemzeti Közszolgálati és Tankönyv Kiadó.
Csermely, P. (2009). Többet kell áldozni a nevelésre, oktatásra. Új Katedra Különszám I. 2009. pp. 26–28.
Education at a Glance: OECD Indicators (Oktatási körkép: OECD-mutatók) [online] https://www.oecd.org/hungary/Education-at-a-glance-2015-Hungary-in-Hungarian.pdf [2016.07.16.]
Fertőszentmiklós Város Irattár, EPER önkormányzati pénzügyi nyilvántartó rendszer [Fertőszentmiklós, Szent István utca 19.]
Magyarkúti, B. (2013). Ennyit keresnek ősztől a tanárok [online] http://index.hu/belfold/2013/08/23/ennyit_keresnek_osztol_a_tanarok/ [2016.07.16.]
Megkérdeztük a tanároktól, hogy vannak. Nem jól. Nagyon nem jól! [online] http://hvg.hu/plazs/20140709_megkerdeztuk_a_tanaroktol_hogy_vannak [2016.07.16.]
Porogi, A. (2009). Vázlat egy lehetséges pedagógus politikáról. Új Katedra, Különszám I. 2009. pp. 2–13.
Pusztai, K. (2013). Milyen út vezet az életpályán [online] http://www.kozszolga.hu/pedag%C3%B3gus-b%C3%A9rt%C3%A1bla [2017.01.04.]
A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről [online] http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100190.TV [2017.01.08.]
A 2011. évi CLXXXIX. törvény Magyarország helyi önkormányzatairól [online] http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100189.TV [2016.07.23.]
A 326/2013. (VIII.30.) Kormányrendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról [online] http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1300326.KOR [2016.07.13.]
A 134/2016. (VI.10.) Kormányrendelet Az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervekről, valamint a Klebelsberg Központról. Magyar Közlöny, 82. sz. pp. 6262–6278.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Kalmár Erika Anna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.