The effect of the eco-school on secondary school students’environmental attitude
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.10Abstract
Environmental education is being used increasingly diversely in Hungarian educational institutions. Teachers are greatly helped in this by the environmental education programmes (Ökoiskola Hálózat, Bisel, Globe). If a primary or secondary school conducts appropriate and diverse environmental education, they can apply for the title of Eco-school. Since the appearance in 2000 of the Hungarian Eco-school Netwoork, nearly one thousand schools have joined it. This also testifies the commitment of teachers and institutions to environmental education. During our research we investigated to what extent the eco-school nature of an instution affects the environmental attitude of secondary school students. Our results suggest that the eco-school nature of a school is not a decisive factor in changing the environmental attitude of the students examined.
References
Ajzen, I. (1989). Attitude structure and behaviour. In: Pratkanis, A. R. − Breckler, S. J. − Greenwald, A. G. (Ed.), Attitude stucture and function. (pp. 241−274). Hillsdale (NJ): Erlbaum. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315801780
Beck, R. C. (1983). Motivation: Theories and principles. Prentice Hall, (NJ): Englewood Cliffs. Cacioppo, J. T. − Petty, R. E. − Morris, K. J. (1983). Effects of need for cognition on message evaluation, recall and persuasion. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 45. No. 4., pp. 805−818. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.45.4.805
Gulyás, M. − Varga, A. (2006). A környezeti attitűdtől a minőségi kritériumokig. In: Varga, A. (Ed.), Tanulás a fenntarthatóságért, (pp. 119−138). Budapest: Országos Közoktatási Intézet.
Hallfreðsdóttir, S. (2011). Eco Schools – Are They Really Better? Comparison of Environmental Knowledge, Attitude and Actions between Students in Environmentally Certified Schools and Traditional Schools in Iceland A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements of Lund University International Master’s. Programme in Environmental Studies and Sustainability Science (LUMES). Lund University Centre for Sustainability Studies, LUND, Sweden. [online] https://www.lumes.lu.se/sites/lumes.lu.se/files/hallfredsdottir_thesis_2011.pdf [2016.12.10.]
Kernel, D. − Naglič, S. (2009). Environmental literacy comparison between ecoschools and ordinary schools in Slovenia. Science Education International, Vol. 20. No. 1/2. pp. 5−24.
Kovács, A. D. (2008). A környezettudatosság fogalma és vizsgálatának hazai gyakorlata. In: Orosz Z. – Fazekas I. (Ed.), Település Környezet. (pp. 64–69). Debrecen: Kossuth Egyetemi Kiadó.
Kónya, Gy. (2017). A környezeti attitűd összetevőinek összehasonlító vizsgálata. EDU-Szakképzés és környezetpedagógia elektronikus szakfolyóirat. 7. évf. 4. sz. pp. 32–54.
Könczey, R. – Saly, E. (2018). Gyorsjelentés a magyar Ökoiskola-hálózat 2017. évi működéséről, a 2018. januári online monitoring alapján. [online] http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/gyorsjelentes_okosikola-halozat_2017.pdf [2019. február 05.]
Könczey, R. – Szabó, M. – Varga, A. (2014, szerk.). Út az Ökoiskola felé. Módszertani segédanyag és útmutató leendő ökoiskoláknak. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Mező, F. (2008). Az attitűdváltoztatást, -konzerválását célzó lélektani műveletek (PSYOPS). Hadtudomány, 18. évf. 3−4. sz. pp. 71−82.
Mi is az az Ökoiskola? (2017). [online] http://ofi.hu/mi-az-az-okoiskola [2017. augusztus 31.]
Molnár, K. (2009). Erdővel kapcsolatos ismeretek gyermeket nevelő családok körében. Doktori (PhD) értekezés. Kézirat. Nyugat-magyarországi Egyetem, Sopron.
Nahalka, I. (2014). Még egy rangsor! [online] https://tanitani.info/meg_egy_rangsor [2017. augusztus 31.]
Néder, K. – Saly, E. – Szentpétery, L. (2013). Hazai és nemzetközi környezeti nevelési programok, projektek a közelmúltban. [online] http://ofi.hu/sites/default/files/ofipast/2013/06/Hazai_es_nemzetkozi_KNtanulmany_vegleges.pdf [2019. február 05.]
Ozsoy, S. – Ertepinar, H. – Saglam, N. (2012). Can eco-schools improve elementary school students’ environmental literacy levels? Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, Vol. 13. Issue 2. pp. 1–25.
Pauw, J. B. – Van Petegem, P. (2011). The Effect of Flemish Eco‐Schools on Student Environmental Knowledge, Attitudes, and Affect. International Journal of Science Education, Vol. 33. Issue 11. pp. 1513–1538. DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2010.540725
Spínola, H. (2015). Environmental literacy comparison between students taught in Eco-schools and ordinary schools in the Madeira Island region of Portugal. Science Education International, Vol. 26. Issue 3. pp. 392–413.
Stöckert-Kozák, A. (2014). Ökoiskolák a környezettudatosságért. Új köznevelés, 70. évf. 10. sz. pp. 28–29.
Széplaki, N. (2004). Jó munkához idő kell – az ökoiskolák munkájának eredményeiről. Új Pedagógiai Szemle. 54. évf. 4–5. sz. pp. 229–238.
Varga, A. (2002): A Magyarországi Ökoiskola Hálózat. In: Havas, P. (Ed.), Környezeti Nevelési Együttműködés, (pp. 79–97). Budapest: Országos Közoktatási Intézet.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Kónya György
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.