„Ez a mi munkánk…” – A pedagógus ideális célja a magyar köznevelésben
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2019.3-4.18Abstract
No other profession is more important than that of a pedagogue. That is why it is important to increase the quality continuously. The initial point of it is to know where we are and to what extent we can be satisfied with our occupation’s result. Furthermore, we also have to examine in which direction we should develop. In the first part the study systematizes the accepted thesis on the topic. Afterwards, research, made by a metaphor research method, is introduced with the help of an online application (N=436) and its result. From this we can get to know the participants’ demands, especially those of the students in public education. We can learn what they think about the activities of the school, its meant and ideal aims and objectives. Finally, the paper drafts these aims and objectives in order to make the adequate steps towards improvement.
References
Bábosik, I. (2004). Neveléselmélet. Budapest: Osiris Kiadó.
Bicsák, Zs. Á. (2014). Vált(ak)ozó olvasatok Johann Friedrich Herbart pedagógiájának hazai recepciójában. [Doktori értekezés] Debreceni Egyetem, Debrecen
Pukánszky, B. és Németh, A. (1996) Neveléstörténet. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiefer Ferenc (2000). A kognitív nyelvészet: új paradigma. In: Pléh, Cs., Kampis, Gy. és Csányi, V. (Ed.): A megismeréskutatás útjai. (p. 123). Budapest: Akadémiai Kiadó.
Kissné Zsámboki, R. (2013). Célestin Freinet vence-i iskolamodellje régen és ma. In: Németh, A. és Pirka, V. (szerk.) Az életreform és reformpedagógia – recepciós és intézményesülési folyamatok a 20. század első felében (pp. 395‒409). Budapest: Gondolat Kiadó.
Kissné Zsámboki, R. (2015). Egy Freinet-szellemű óvodai innováció az 1990-es évek alternatív pedagógiai mozgalmában. Pécs: Edenscript Kft.
Vámos, Á. (2003). Metafora a pedagógiai kutatásban. Iskolakultúra. 13. évf. 4. sz. pp. 109-112.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Szládovics Bálint
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.