Homogeneous and heterogeneous groups in the kindergarten
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2019.3-4.10Abstract
The choice of the kindergarten and the group is decisive in a child's life. It is difficult to decide whether a homogeneous or a heterogeneous group is better for children; and kindergarten teachers are also divided on which group they like to work in. Therefore, the study tries to find out what the kindergarten teachers think of a homogeneous and of a heterogeneous group. In our research, we used a questionnaire with kindergarten teachers; on the one hand, which groups were preferred by kindergarten teachers and on the other hand, which group was more difficult to work in. In the study, we also pointed out the opinion of kindergarten teachers: which group is better for children's development.
References
A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról
Balázs, É., Bagdy, E. és Agócs, L. (1997). Pedagógiai Lexikon I-II. Budapest: Keraban Könyvkiadó.
Deliné Fráter, K. (2010). A differenciáló pedagógia alapjai, sajátosságai az óvodai nevelésben. Hajdúböszörmény: Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar.
Dudás, J. és Vince Ferencné (1971). Útmutató a részben osztott és osztatlan óvodák számára. Budapest: Tankönyvkiadó.
Járai, K. (2015). Óvó nénik és óvó bácsik – ahogyan a gyermekek látják őket. Gyermeknevelés, 3. évf. 1. sz. pp. 18–38. DOI: https://doi.org/10.31074/gyntf.2015.1.18.38
Jávorné Kolozsváry, J. (2004). Az óvodapedagógus személyisége. Budapest: Trezor Kiadó.
Körmöci, K. (2015). Óvodapedagógiai kislexikon. Debrecen: Flaccus Kiadó Kft.
Körmöci, K. (é. n.): Az óvoda mint szociális anyaöl. [online] http://www.kormocikatalin.hu/?menu=33 [2019. 07. 12.]
Liu, C. és LaFreniere, P. (2014). The effects of age-mixing on peer cooperation and competition. Human Ethology Bulletin, 29. évf. 1. sz. pp. 4–17.
Molnár B., Pálfi, S., Szerepi, S., Vargáné Nagy, A. (2015). A koragyermekkori nevelés Magyarországon a kezdetektől napjainkig. Educatio, 13. évf. 3. sz. pp. 121–128.
Nagy, J. (2001). A személyiség alaprendszere. Iskolakultúra, 11. évf. 9. sz. pp. 22–38.
Tóthné Aszalai, A. (2011). A szociális készségek, képességek fejlesztése óvodáskorú dadogó gyermekek logopédiai terápiájában. Képzés és Gyakorlat. Training & Practice, 9. évf. 1–2. sz. pp. 185–193.
T. Pusztafalvi, H. (2013). Az egészségnevelés intézményesülésének története. Educatio, 11. évf. 3. sz. pp. 224–234.
Vajda, Zs. és Kósa, É. (2005). Neveléslélektan. Budapest: Osiris Kiadó.
Zsubrits, A., Valkó, A., Horváth, K. és Fehér, A. (2015). A gyerekek játékokhoz fűződő érzelmi kapcsolata. Képzés és Gyakorlat. Training & Practice, 13. évf. 3–4. sz. pp. 43–59. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2015.3-4.3
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Ádám Fruzsina, Hegedűs Roland
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.