Possibilities of the application of fairy tale drawing personality analysis method in kindergarten pedagogical practice

Authors

  • Vivien Unger Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.17

Abstract

The aim of this study is to determine the application of the fairy tale drawing method to kindergarten pedagogical practice. First, the research emphasizes the special role of fairy tales, listening to stories in early childhood and their important part in personal development. The analysis from the point of view of pedagogical psychology, on the one hand, summarises basic theoretical knowledge and, on the other hand, presents an independent empirical research. Based on the systematic results, it is possible to determine the methodological recommendations that can ensure the efficiency of the implementation of the fairy tale personality cognition process in the field of raising children.

Author Biography

  • Vivien Unger, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

    unger.vivi@gmail.com

References

Balassa, Anna (szerk.) (1999). Icinke-picinke. Népmesék óvodásoknak. Bp: Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó

Bettelheim, Bruno (2018). A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek (ford. Bp: Corvina Kiadó

Kádár, Annamária (2012). Mesepszichológia. Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban. Bp: Kulcslyuk Kiadó

Kósáné Ormai, Veronika (2001). A mi óvodánk. Neveléspszichológiai módszerek az óvodában. Bp: Okker Kiadó

Nagy, B. – Szele, A. – Kenyhercz, F. (2018). A child’s world. Debrecen: Didakt Kft.

Tóth, Béla (1967). A meserajz-módszer. Az irodalmi érdeklődés vizsgálata a gyermek rajzi tevékenysége útján. In: Magyar Pedagógia, 67. évf. 2–3. sz. pp. 255–269.

Vajda, Zsuzsanna (2014). A gyermek pszichológiai fejlődése. Bp: Saxum Kiadó

Zsubrits, Attila (2018). Neveléslélektan óvodapedagógia szakos hallgatóknak. (Moodle, uni-sopron.hu).

Zsubrits, Attila (2019). Az igaz út keresése. A szülőktől történő elválás élményének vizsgálata meseképek elemzésével eltérő családi háttérrel rendelkező gyerekek körében. 1. rész. Óvodai Nevelés, 72: évf. 10. sz. pp. 14–17.

Published

2020-06-20

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Possibilities of the application of fairy tale drawing personality analysis method in kindergarten pedagogical practice. (2020). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 18(1-2), 195-205. https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.17