A method for teaching Hungarian grammar at university: the study group
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.12Abstract
The current research aims to explore the effectiveness of a possible method of learning first language grammar at university: the study group. The research analyses the grades of the students with Hungarian majors from the university of Eötvös Loránd University (ELTE) gained on the exams of the subject of Hungarian grammar from the sessions of the years 2012/2013 to the sessions of the years 2017/2018. The paper presents the evaluation of a questionnaire about the attitude towards the study group, the grades gained before and after the study group among its participants. The research shows that the study group is a developing method of learning Hungarian grammar at university and it also contributes to the change of attitude of students towards the subject and helps to reduce the university drop-out.
References
Antalné Szabó Ágnes (2010). A magyar helyesírás vizuális rendszere. Anyanyelv-pedagógia, 3. évf. 4. sz. [online] http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=286 (2020. 02.20)
Antalné Szabó Ágnes (2015). Paradigmaváltás az anyanyelvi nevelésben és a magyartanárképzésben. In: Antalné – Laczkó – Raátz (szerk.), Szakpedagógiai körkép I. Anyanyelv- és irodalompedagógiai tanulmányok (pp. 9–27.) Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem DOI: https://doi.org/10.21030/anyp.2016.2.6
Balázs – Lengyel (szerk., 2018). Grammatika és oktatás – Időszerű kérdések: Struktúra, funkció, szemiotika, hálózat tanulmánykötet. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem
Csapó Benő (2000). A tantárgyakkal kapcsolatos attitűdök összefüggései. Magyar Pedagógia, 100. évf. 3. sz. pp. 343–366.
Fenyves Veronika – Bácsné Bába Éva – Szabóné Szőke Réka – Kocsis Imre – Juhász Csaba – Máté Endre – Pusztai Gabriella (2017). Kísérlet a lemorzsolódás mértékének és okainak megragadására a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar példáján. Neveléstudomány 5. évf. 3.sz. pp. 5–14. DOI: https://doi.org/10.21549/NTNY.19.2017.3.1
Gonda Zsuzsa (2018). A grammatikatanítás szemléletformái az anyanyelvi órákon. In: Balázs – Lengyel (szerk.), Grammatika és oktatás – Időszerű kérdések: Struktúra, funkció, szemiotika, hálózat tanulmánykötet (pp. 245–255.). Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem.
Horváth Anna (2012). Tanítóversek az anyanyelvi órán. Anyanyelv-pedagógia, 5. évf. 3. sz. [online] http://anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=414 (2020.02.20.)
Kugler Nóra (2018). A nyelvtan életre keltése. In: Balázs – Lengyel szerk., Grammatika és oktatás – Időszerű kérdések: Struktúra, funkció, szemiotika, hálózat tanulmánykötet (pp. 245–255.). Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem
Laczkó Mária (2008). Anyanyelvi szövegértés és grammatikai tudás. Új Pedagógiai Szemle, 58. évf. 1. sz. pp, 12–22. [online] http://epa.oszk.hu/00000/00035/00120/2008-01-ta-Laczko-Anyanyelvi.html (2020.02.20.)
Miskolczi Péter – Bársony Fanni – Király Gábor (2018). Hallgatói lemorzsolódás a felsőoktatásban: elméleti, magyarázati utak és kutatási eredmények összefoglalása. Iskolakultúra, 28. évf. 3-4. sz. pp. 87–105.
Simon Gabriella (2011). A kritikus-barát módszer. A kritika művészete. Pedagógusképzés, 9. évf. 1-2. sz., pp. 47–66. [online]
Tóth Beatrix (2006). A szövegértés fejlesztésének elmélete és gyakorlata. Magyar Nyelvőr, 130. évf. 4. sz, pp. 457–469. [online] http://nyelvor.c3.hu/period/1304/130406.pdf (2020.02.20.)
Tóthfalussy Zsófia (2012). Középiskolás szemmel a magyar nyelvről. In: Balázs –Veszelszki (szerk.). Nyelv és kultúra: Kulturális nyelvészet (pp. 367–373.). Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Bartha Blanka, Gyenei Kornélia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.