Examination of motivation at primary school age

Authors

  • Julianna Halvax Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.28

Abstract

The present research aims to examine the motivational profile of students in the 4th grade of primary school, with particular reference to the preferred motives of promising talents. Furthermore, it aims to analyse and compare the results of the self-assessment tests of the students with the responses of the teachers referring to motivation on the talent rating scale. It is also a purpose of my research to help the students of our school as well as its teachers of the 5th-8th grades and the parents by recognising gifted students and thus to prevent their talent from being wasted. By creating a motivational profile for every 4th grade student, I offer parents and teachers an instrument that can encourage students to work and learn effectively and successfully through individual attention and treatment, using the right motivation. Withthe help of pedagogical research, I explore the students’ preferred motives, the knowledge of which can greatly influence and help the teaching-learning process.

Author Biography

  • Julianna Halvax, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

    teacher, master's student
    halvaxjuli@gmail.com

References

Balogh L. – Révész Gy. (2020). Tehetségmodellek mint a fejlesztő programok kiindulási alapjai. In: Szabó Zs. (Ed.). A tehetség kézikönyve. Budapest: Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége

Falus I. (szerk.) (2003). Didaktika. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. Online tankönyv: forrás [2018.10.30.]

Fodor Sz. – Gyarmathy É. – Klein B. – Kovács K. – Kövi Zs. – Molnár Gy. – Páskuné Kiss J. Pásztor A. (2017): A tehetségazonosítás folyamata, mérőeszközei és eredményei a Magyar Templeton Programban. (Géniusz Műhely 19.) Budapest: Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége [online] https://tehetseg.hu/sites/default/files/geniusz_muhely/wp19.pdf

Gyarmathy É. (2012). Szakmai alapok a nemzeti tehetséggondozás továbbfejlesztéséhez. In: H. Nagy A. (Ed.). Szakmai ajánlások pszichológusoknak a tehetséggondozáshoz. Budapest: Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, pp. 21–24. [online] forrás [2012.04.28.]

Gyarmathy É. (2006). A tehetség /Fogalma, összetevői, típusa és azonosítása. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó

Internetes forrás

Motivációs profil – Letölthető offline vizsgálati eszköz. http://www.diszlexia.hu/MotivaciosProfil_OfflineLap.xls [2018.09.20.]

Renzulli–Hartman Tehetségbecslő skála. In: Bárányné Jámbori Sz. – Horvát-Militityi T. – Ráczné Török E.: Tanulók és tanulócsoportok megismerése – kiemelt figyelmet igénylő tanulók. Mentor(h)áló Program. Szeged: Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar. [online] forrás [2018.09.20.]

Published

2020-10-23

Issue

Section

Mestermunkák - válogatás a Benedek Elek Pedagógiai Kar mesterszakos hallgatóinak kutatásaiból

How to Cite

Examination of motivation at primary school age. (2020). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 18(3-4), 291-302. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.28