The significant role of leadership development in public educational institutions

Authors

  • Edit Gál Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.26

Abstract

The leadership development of public educational institutions has been a current issue and task to be solved for years. I carried out a mini-research related to the topic in 2012 and the purpose of my current paper is to analyse the changes that have taken place since then. The study aims to answer the following questions: Why is this field difficult and unable to develop? Why is this significant knowledge not highlighted in the system of public education and trainings of institute management? Why does it appear only on a theoretical level in most of the trainings? I would like to reflect on the reasons why leaders do not use their theoretical knowledge in practice and what kind of help they get from the maintainer to develop their attitude, method and style of leading. In the research, kindergarten leaders and school principals answered related questions.

Author Biography

  • Edit Gál, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

    master's student
    galedit1975@gmail.com

References

Bakacsi Gy. (2004).: Szervezeti magatartás és vezetés. Budapest, Aula Kiadó Kft.

Benedek I. (1996). Óvodavezetés másképpen?! Budapest: OKKER Oktatási Iroda p.10.

Dobák M. (2013). Tanulmányok a Magyar menedzsment XX. századi történetéből. Budapest: L’Harmattan Kiadó

Erős I. – Jobbágy M. (2001)- A Myers-Briggs Típus Indikátor (MBTI) Magyarországon. [online] http://www.mentalhub.hu/mbti.pdf

Gallway, T. (1973). The Inner Game of Tennis. New York: Random House

Herczeg J. – Kópházi A. (2000). Vezetéselmélet és módszertani alapok. Sopron NyME-KTK

Horváth T. (2004). Helyzetkép a magyarországi coahingról. [online] http://www.clarino.hu/docs/articles4.pdf

Kozma M. (2013). A magyar vállalati menedzsment útkeresése a második világháború után (1945-82). In: (Dobák M. eds.): Tanulmányok a magyar menedzsmenttudomány 20. századi történetéről. L'Harmattan, Budapest, pp. 63–76. [online] http://real.mtak.hu/25664/1/menedzsment%2005%2014.pdf

Majzikné Lichtenberger K. (2012) A szupervízió valódi segítség lehetne a pedagógusoknak. Taní-tani Online [online] http://www.tani-tani.info/a_szupervizio_valodi

Molnár J. – Szabó V. – Nikitscher P. (2020). A tudatos vezető. Budapest: Raabe Klett Oktatási Tanácsadó és Kiadó Kft

Published

2020-10-23

Issue

Section

Mestermunkák - válogatás a Benedek Elek Pedagógiai Kar mesterszakos hallgatóinak kutatásaiból

How to Cite

The significant role of leadership development in public educational institutions. (2020). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 18(3-4), 266-278. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.26