The lost compass – study about the evaluation, self-image and productivity

Authors

  • Mihály Baranyai Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.23

Abstract

The certificate for primary school students can hide several years of difference at the same grade and the same mark. This deceptive output brings a distorted self-image and decreased social productivity. The literature on summative and formative assessment is complicated and its practice is controversial. The contradiction is exacerbated by the high pressure on teachers – towards a more favorable grade, but not worse than enough. The present study is a quantitative research based on qualitative antecedents, which was conducted on pedagogical evaluation and its comparison methods. Based on our research, it is likely true that the comparison to the members of the student group has a much greater emphasis in the year-end classification than paying attention to the subject requirements. The expectations of the adult environment affect the child almost from birth. During socialization, children more or less learn to conform to these. Self-image of school success is an important factor, but it would be difficult to determine exactly how much this matters for school performance (Cserné, 1997).

Author Biography

  • Mihály Baranyai, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

    master's student
    baranyaimihaly@yahoo.com

References

Arató F. (2017): Az értékes gyermek – az értékelés negyedik dimenziója. Kompetens Pedagógus, 2017/4. pp. 5–29. [online]: http://kompetenspedagogus.hu/sites/default/files/03-autonomia-es-felelosseg-pte-btk-ni-2017-01-04szam.pdf DOI: https://doi.org/10.15170/AR.2017.3.1-4.1.

Bolcsó D. (2018): A gyerekek negyede funkcionális analfabéta. (Riport Gablini Gáborral, MGYOSZ). Index, 2018. 09. 23. [online]: https://index.hu/belfold/2018/09/23/_gyerekek_negyede_funkcionalis_analfabeta/

Brassói S., Hunya M., Vass V. (2005): A fejlesztő értékelés: az iskolai tanulás minőségének javítása. Új Pedagógiai Szemle, 2005/7-8. https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/a-fejleszto-ertekeles-az-iskolai-tanulas-minosegenek-javitasa

Csapó B. (2000): Az oktatáskutatás a minőség szolgálatában. In: Wintermantel István (szerk.): A minőség teremtése. Magyar Gallup Intézet, Budapest. 60–87. o.

Csapó B., Csíkos Cs., Korom E. (2016): Értékelés a kutatásalapú természet-tudomány- tanulásban: a SAILS projekt. Iskolakultúra, Vol. 26. 3. 3–16. DOI: https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2016.3.3

Cserné Adermann G. (1997): A tanári elvárások hatása a tanulók teljesítményére. Iskolakultúra, 1997/10. 14–30. o.

Eduline (2016): A tankötelezettség csökkentése óta 187-szer több a fiatalkorú közmunkás. Eduline, 2016. május. 24. Letöltve: 2020.09.20. forrás

Golnhofer E. (1998): A pedagógiai értékelés. In: Falus I. (szerk.), Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. pp. 392–417.

Knausz I. (2001): A tanítás mestersége. Miskolci Egyetem BTK Neveléstudományi Tanszék. (Egyetemi jegyzet.) https://mek.oszk.hu/01800/01817/01817.htm#1

Knausz I. (2008): A kompetencia alapú oktatás és az értékelés átalakítása. In: Knausz I. (szerk.), Gyermek, pedagógus, pedagógusképzés. Új Helikon Bt., Budapest. pp. 115–126.

Nádasi M. (2004): A kikérdezés. In: Falus I. (szerk.), Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Múszaki Könyvkiadó, Budapest. pp. 171–211.

Ranschburg Á. (2004): Az iskolák értékelési-mérési gyakorlata és a kompetenciák. Új Pedagógiai Szemle, 2004. március. https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/iskolak-ertekelesi

Sántha K. (2013): A harmadik paradigma a neveléstudományi vizsgálatokban. Iskolakultúra, 3. évf., 2. szám. pp. 82–90.

Sántha K. (2016): Metaforaháló és kognitív térkép a tanári nézetek vizsgálatában. Magiszter, XIV. évf. 2. sz. 2016/nyár. pp. 4–11.

Szilágyi J. (2019): Betanított droidok. Népszava, 2019. 04. 23. Letöltve: 2020. 09. 19. https://nepszava.hu/3033413_betanitott-droidok

Vida G. (2019): Reziliencia és SNI – Tanulási zavarral küzdő középiskolások lemorzsolódásának háttérváltozói. Új Pedagógiai Szemle, 2019/9-10.

William, D. (2011): What is assessment for learning? Studies in Educational Evaluation, 37 (1), pp. 3–14. DOI: https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2011.03.001

Published

2020-10-23

Issue

Section

Mestermunkák - válogatás a Benedek Elek Pedagógiai Kar mesterszakos hallgatóinak kutatásaiból

How to Cite

The lost compass – study about the evaluation, self-image and productivity. (2020). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 18(3-4), 227-235. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.23