Az elveszett iránytű – avagy az osztályozásról, az énképről és a teljesítményről

Autor/innen

  • Mihály Baranyai Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.23

Abstract

Az általános iskolai tanulók bizonyítványa azonos osztályfokon és azonos osztályzatokkal is több évnyi különbséget rejthet. Ez a csalóka kimenet torzult énképet és csökkent társadalmi termelékenységet hoz. A szummatív és formatív értékelés szakirodalma bonyolult, a gyakorlata pedig ellentmondásos. Az ellentmondást fokozza a tanárokat érő felsőbb nyomás – a kedvezőbb, de az elégségesnél nem rosszabb osztályzat irányába. Jelen tanulmány bemutat egy kvalitatív előzményekből induló kvantitatív kutatást, amely a pedagógiai értékelésről, illetve annak viszonyítási módozatairól készült. Kutatásunk alapján valószínűsíthető, hogy az év végi osztályozásban sokkal nagyobb súlya van a tanulócsoport tagjaihoz történő viszonyításnak, mint a tantárgyi követelményeknek. A felnőtt környezet által támasztott elvárások szinte a születéstől hatnak a gyermekre. A szocializáció során a gyermekek többé-kevésbé megtanulnak ezeknek megfelelni. Az iskolai sikereket illető énkép fontos tényező, de nehezen tudnánk pontosan meghatározni, hogy mennyit számít ez az iskolai teljesítményre nézve (Cserné, 1997).

Autor/innen-Biografie

  • Mihály Baranyai, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

    MA szakos hallgató
    baranyaimihaly@yahoo.com

Literaturhinweise

Arató F. (2017): Az értékes gyermek – az értékelés negyedik dimenziója. Kompetens Pedagógus, 2017/4. pp. 5–29. [online]: http://kompetenspedagogus.hu/sites/default/files/03-autonomia-es-felelosseg-pte-btk-ni-2017-01-04szam.pdf DOI: https://doi.org/10.15170/AR.2017.3.1-4.1.

Bolcsó D. (2018): A gyerekek negyede funkcionális analfabéta. (Riport Gablini Gáborral, MGYOSZ). Index, 2018. 09. 23. [online]: https://index.hu/belfold/2018/09/23/_gyerekek_negyede_funkcionalis_analfabeta/

Brassói S., Hunya M., Vass V. (2005): A fejlesztő értékelés: az iskolai tanulás minőségének javítása. Új Pedagógiai Szemle, 2005/7-8. https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/a-fejleszto-ertekeles-az-iskolai-tanulas-minosegenek-javitasa

Csapó B. (2000): Az oktatáskutatás a minőség szolgálatában. In: Wintermantel István (szerk.): A minőség teremtése. Magyar Gallup Intézet, Budapest. 60–87. o.

Csapó B., Csíkos Cs., Korom E. (2016): Értékelés a kutatásalapú természet-tudomány- tanulásban: a SAILS projekt. Iskolakultúra, Vol. 26. 3. 3–16. DOI: https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2016.3.3

Cserné Adermann G. (1997): A tanári elvárások hatása a tanulók teljesítményére. Iskolakultúra, 1997/10. 14–30. o.

Eduline (2016): A tankötelezettség csökkentése óta 187-szer több a fiatalkorú közmunkás. Eduline, 2016. május. 24. Letöltve: 2020.09.20. forrás

Golnhofer E. (1998): A pedagógiai értékelés. In: Falus I. (szerk.), Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. pp. 392–417.

Knausz I. (2001): A tanítás mestersége. Miskolci Egyetem BTK Neveléstudományi Tanszék. (Egyetemi jegyzet.) https://mek.oszk.hu/01800/01817/01817.htm#1

Knausz I. (2008): A kompetencia alapú oktatás és az értékelés átalakítása. In: Knausz I. (szerk.), Gyermek, pedagógus, pedagógusképzés. Új Helikon Bt., Budapest. pp. 115–126.

Nádasi M. (2004): A kikérdezés. In: Falus I. (szerk.), Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Múszaki Könyvkiadó, Budapest. pp. 171–211.

Ranschburg Á. (2004): Az iskolák értékelési-mérési gyakorlata és a kompetenciák. Új Pedagógiai Szemle, 2004. március. https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/iskolak-ertekelesi

Sántha K. (2013): A harmadik paradigma a neveléstudományi vizsgálatokban. Iskolakultúra, 3. évf., 2. szám. pp. 82–90.

Sántha K. (2016): Metaforaháló és kognitív térkép a tanári nézetek vizsgálatában. Magiszter, XIV. évf. 2. sz. 2016/nyár. pp. 4–11.

Szilágyi J. (2019): Betanított droidok. Népszava, 2019. 04. 23. Letöltve: 2020. 09. 19. https://nepszava.hu/3033413_betanitott-droidok

Vida G. (2019): Reziliencia és SNI – Tanulási zavarral küzdő középiskolások lemorzsolódásának háttérváltozói. Új Pedagógiai Szemle, 2019/9-10.

William, D. (2011): What is assessment for learning? Studies in Educational Evaluation, 37 (1), pp. 3–14. DOI: https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2011.03.001

Veröffentlicht

2020-10-23

Ausgabe

Rubrik

Mestermunkák - válogatás a Benedek Elek Pedagógiai Kar mesterszakos hallgatóinak kutatásaiból

Zitationsvorschlag

Az elveszett iránytű – avagy az osztályozásról, az énképről és a teljesítményről. (2020). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 18(3-4), 227-235. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.23