Application of cooperative learning in higher education – international overview
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.12Abstract
The fast-developing technical world and the shift in expectations of the new workforce entering the job market pose new challenges for third level education. Cooperative work and teamwork are now an essential part of every aspect of production. The answer to this new challenge can be the introduction of cooperative learning as a learning method in higher education. Cooperative learning – with sufficient preparation - can be a tool not only to improve the efficiency of the learning process, but at the same time it can help develop competencies and skills that are necessary for higher level students becoming successful in their future career. This study provides an overview of the practice of cooperative learning internationally and it focuses on its pros and possible cons.
References
Astin, A. W. (1993). What matters in college. Liberal Education 79(4), 4-15.
Basili, P.A. & Sanford, J.P. (1991). Conceptual change strategies and cooperative group work in chemistry. Journal of Research in Science Teaching 28 (4), 293-304. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.3660280403
Bakó B., Simon K. (2010) Kooperatív tanulás, Segédlet a kompetencia alapú felsőoktatás módszertani megújulásához. Sopron: Nyugat-Magyarországi Egyetem [online] https://www2.itworx.hu/cgi-bin/itworx/download.cgi?vid=606&uid=-1&dokid=366
Bazsa Gy. (2009). Változások, változtatások, megrázkódtatások a magyar felsőoktatásban az elmúlt két évtizedben. In Hrubos I. & Török I. (szerk.), Intézményi menedzsment a felsőoktatásban: Szemelvények kiemelt témakörökben (pp. 13-26). Budapest: Műegyetemi Kiadó
Benda J. (2002). A kooperatív pedagógia szocializációs sikerei és lehetőségei Magyarországon 1. Új Pedagógiai Szemle 52(9), 26-37. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00063/
Bennett, N. (1991). The Emanuel Miller Memorial Lecture 1990 Cooperative Learning in Classrooms: Processes and outcomes. Journal of Child Psychology and Psychiatry 32(4), 581-594. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1991.tb00336.x
Bossert, S. (1988-89). Cooperative activities in the classroom. Review of research in education, 15, 225-250. DOI: https://doi.org/10.2307/1167365
Boyd, J. (é.n.). The future of cooperative learning. [online] http://julieboyd.com.au/wp-content/uploads/The-Future-of-Cooperative-Learning-D4.pdf
Csepeli Gy. & Prazsák G. (2010). Internet és társadalmi egyenlőtlenség Magyarországon. Tudományos közlemények 23 (április), 7-19. [online] forrás
Davidson, N. & Worsham, T. (1992). Enhancing thinking through cooperative learning. New York, NY: Teacher's College Press.
Dept. JSB. Au. (2017). National Work Experience Programme. [online] https://www.employment.gov.au/national-work-experience-programme
Druyen, C. & Wichterich, H. (2005). Demokratiebaustein: Kooperatives Lernen für die Demokratie. BLK Programm: Demokratie-Baustein. Berlin: BLK [online] https://www.pedocs.de/volltexte/2008/309/pdf/kooperatives_lernen_komplett.pdf
George, P. G. (1994). The effectiveness of cooperative learning strategies in multicultural university classrooms. Journal on Excellence in College Teaching 5(l), 21
Grant-Vallone, E. J. (2011). Successful group work: Using cooperative learning and team-based learning in the classroom Journal on Excellence in College Teaching 21 (4), 99-121. [online] https://eric.ed.gov/?id=EJ915277
Forray R. K., Varga A. (2011). Inklúzió a felsőoktatásban. Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar [online] http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/inkluzio_a_felsooktatasban/index.html
Halász G., Balázs É., Fischer M. & Kovács I. V. (szerk.) (2011). Javaslat a nemzeti oktatási innovációs rendszer fejlesztésének stratégiájára. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet [online] http://mek.oszk.hu/13500/13532/13532.pdf
Hassan, M. A. & Fook, F. S (2012). E-learning modules supported by cooperative learning: Impact on Arabic language achievement among Qatar University students. Near and Middle Eastern Journal of Research in Education, 2012 (1) DOI: https://doi.org/10.5339/nmejre.2012.1
Heiter, M. (é.n.). Kooperatives Lernen mit Zeitreise. Stuttgart: Klett [online] https://bridge.klett.de/DUA-31LRXXPH8R/content/media/w_310433.pdf
Joritz-Nakagawa, J. (2003). Spencer Kagan's cooperative learning structures. Global Language Conference proceedings and supplements, Tokyo, Japan [online] http://hosted.jalt.org/pansig/PGL2/HTML/Nakagawa.htm
Kagan, S. (2004). Kooperatív tanulás: minden korosztálynak. (2., jav. kiad.) Budapest: Ökonet Kagan, D. M. (1990). Ways of evaluating teacher cognition: Inferences concerning Goldilocks Principle. Review of Educational Research 60 (3), 19-69. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543060003419
Kaufman, D., Sutow E. & Dunn, K. (1997). Three approaches to cooperative learning in higher education. The Canadian Journal of Higher Education 27 (2-3), 37-66. DOI: https://doi.org/10.47678/cjhe.v27i2/3.183303
Kozma T. (2006). Az összehasonlító neveléstudomány alapjai. Budapest: Új Mandátum [online] http://mek.oszk.hu/08900/08963/08963.pdf
Matthews, M. (1992). Gifted Students Talk About Cooperative Learning. Educational Leadership, 50 (2) 48-50. [online] http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/oct92/vol50/num02/Gifted-Students-Talk-About-Cooperative-Learning.aspx
Lencse M. (2013). Módszertani kérdések a felsőoktatásban. Kooperatív tanulás az egyetemen. Taní-tani Online [online] http://www.tani-tani.info/101_lencse
Millis, B. J. (1996). Introducing faculty to cooperative learning. In W. A. Wright. Teaching improvement practices: Successful strategies for higher education. Bolton, Mass.: Anker.
Nam, Ch. & Zellner, R. D. (2011). The relative effects of positive interdependence and group processing on student achievement and attitude in online cooperative learning. Computers & Education 56 (3), 680-688. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.10.010
National Library of Australia (é.n.). Work experience and internship, [online] https://www.nla.gov.au/work-experience-program
Nótin Á., Páskuné Kiss J., Kurucz Gy. (2015): Alkalmazott pszichológia 15 (4): 109-131. http://ap.elte.hu/wp-content/uploads/2016/03/AP_2015_4_NOTIN_ETAL.pdf
Pap-Szigeti R. (2007). Kooperatív módszerek alkalmazása a felsőoktatásban. Iskolakultúra, 17. évf. 1. sz. pp. 56-66. [online] http://epa.oszk.hu/00000/00011/00111/pdf/iskolakultura_EPA00011_2007_01_056-066.pdf
Pascarella, E. T. & Terenzini, P. T. (1991). How college affects students: Findings and insights from twenty years of research. San Francisco, CA: Jossey-Bass
Simándi Sz. (2016). Fiatal és felnőtt hallgatók a felsőoktatásban : A felsőoktatás módszertani vetületei és kihívásai, pp. 101-104. Líceum Kiadó, Eger [online] http://nevelestudomany.uni-eger.hu/public/uploads/simandi-szilvia-konyv-2016_57c549966aaa4.pdf
Simándi Sz., Kis-Tóth L., Molnár E., Forgó S., Tóth T. (2015) Kutatások a felsőoktatásban és a felnőttképzésben. KEZEK, Eger http://okt.ektf.hu/data/szlahorek/file/kezek/01_simandi_04_16/index.html
Slavin, R. E. (1990). Cooperative learning: Theory, research, and practice. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall
Studyandwork agency (2016). About us https://www.studyandwork.com.au/
Thanh, P. T. H., Gillies, R. & Renshaw, P. (2008). Cooperative learning (CL) and academic achievement of Asian students: a true story International Education Studies 1 (3), 82-88. DOI: https://doi.org/10.5539/ies.v1n3p82
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Czinege Monika, Szabó Csaba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.