Application of cooperative learning in higher education – international overview

Authors

  • Monika Czinege Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
  • Csaba Szabó Eötvös Loránd Tudományegyetem, Természettudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.12

Abstract

The fast-developing technical world and the shift in expectations of the new workforce entering the job market pose new challenges for third level education. Cooperative work and teamwork are now an essential part of every aspect of production. The answer to this new challenge can be the introduction of cooperative learning as a learning method in higher education. Cooperative learning – with sufficient preparation - can be a tool not only to improve the efficiency of the learning process, but at the same time it can help develop competencies and skills that are necessary for higher level students becoming successful in their future career. This study provides an overview of the practice of cooperative learning internationally and it focuses on its pros and possible cons.

Author Biographies

  • Monika Czinege, Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

    PhD, assistant professor
    moni.czinege@gmail.com

  • Csaba Szabó, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Természettudományi Kar

    PhD, professor, Doctor of Science
    csaba@cs.elte.hu

References

Astin, A. W. (1993). What matters in college. Liberal Education 79(4), 4-15.

Basili, P.A. & Sanford, J.P. (1991). Conceptual change strategies and cooperative group work in chemistry. Journal of Research in Science Teaching 28 (4), 293-304. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.3660280403

Bakó B., Simon K. (2010) Kooperatív tanulás, Segédlet a kompetencia alapú felsőoktatás módszertani megújulásához. Sopron: Nyugat-Magyarországi Egyetem [online] https://www2.itworx.hu/cgi-bin/itworx/download.cgi?vid=606&uid=-1&dokid=366

Bazsa Gy. (2009). Változások, változtatások, megrázkódtatások a magyar felsőoktatásban az elmúlt két évtizedben. In Hrubos I. & Török I. (szerk.), Intézményi menedzsment a felsőoktatásban: Szemelvények kiemelt témakörökben (pp. 13-26). Budapest: Műegyetemi Kiadó

Benda J. (2002). A kooperatív pedagógia szocializációs sikerei és lehetőségei Magyarországon 1. Új Pedagógiai Szemle 52(9), 26-37. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00063/

Bennett, N. (1991). The Emanuel Miller Memorial Lecture 1990 Cooperative Learning in Classrooms: Processes and outcomes. Journal of Child Psychology and Psychiatry 32(4), 581-594. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1991.tb00336.x

Bossert, S. (1988-89). Cooperative activities in the classroom. Review of research in education, 15, 225-250. DOI: https://doi.org/10.2307/1167365

Boyd, J. (é.n.). The future of cooperative learning. [online] http://julieboyd.com.au/wp-content/uploads/The-Future-of-Cooperative-Learning-D4.pdf

Csepeli Gy. & Prazsák G. (2010). Internet és társadalmi egyenlőtlenség Magyarországon. Tudományos közlemények 23 (április), 7-19. [online] forrás

Davidson, N. & Worsham, T. (1992). Enhancing thinking through cooperative learning. New York, NY: Teacher's College Press.

Dept. JSB. Au. (2017). National Work Experience Programme. [online] https://www.employment.gov.au/national-work-experience-programme

Druyen, C. & Wichterich, H. (2005). Demokratiebaustein: Kooperatives Lernen für die Demokratie. BLK Programm: Demokratie-Baustein. Berlin: BLK [online] https://www.pedocs.de/volltexte/2008/309/pdf/kooperatives_lernen_komplett.pdf

George, P. G. (1994). The effectiveness of cooperative learning strategies in multicultural university classrooms. Journal on Excellence in College Teaching 5(l), 21

Grant-Vallone, E. J. (2011). Successful group work: Using cooperative learning and team-based learning in the classroom Journal on Excellence in College Teaching 21 (4), 99-121. [online] https://eric.ed.gov/?id=EJ915277

Forray R. K., Varga A. (2011). Inklúzió a felsőoktatásban. Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar [online] http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/inkluzio_a_felsooktatasban/index.html

Halász G., Balázs É., Fischer M. & Kovács I. V. (szerk.) (2011). Javaslat a nemzeti oktatási innovációs rendszer fejlesztésének stratégiájára. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet [online] http://mek.oszk.hu/13500/13532/13532.pdf

Hassan, M. A. & Fook, F. S (2012). E-learning modules supported by cooperative learning: Impact on Arabic language achievement among Qatar University students. Near and Middle Eastern Journal of Research in Education, 2012 (1) DOI: https://doi.org/10.5339/nmejre.2012.1

Heiter, M. (é.n.). Kooperatives Lernen mit Zeitreise. Stuttgart: Klett [online] https://bridge.klett.de/DUA-31LRXXPH8R/content/media/w_310433.pdf

Joritz-Nakagawa, J. (2003). Spencer Kagan's cooperative learning structures. Global Language Conference proceedings and supplements, Tokyo, Japan [online] http://hosted.jalt.org/pansig/PGL2/HTML/Nakagawa.htm

Kagan, S. (2004). Kooperatív tanulás: minden korosztálynak. (2., jav. kiad.) Budapest: Ökonet Kagan, D. M. (1990). Ways of evaluating teacher cognition: Inferences concerning Goldilocks Principle. Review of Educational Research 60 (3), 19-69. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543060003419

Kaufman, D., Sutow E. & Dunn, K. (1997). Three approaches to cooperative learning in higher education. The Canadian Journal of Higher Education 27 (2-3), 37-66. DOI: https://doi.org/10.47678/cjhe.v27i2/3.183303

Kozma T. (2006). Az összehasonlító neveléstudomány alapjai. Budapest: Új Mandátum [online] http://mek.oszk.hu/08900/08963/08963.pdf

Matthews, M. (1992). Gifted Students Talk About Cooperative Learning. Educational Leadership, 50 (2) 48-50. [online] http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/oct92/vol50/num02/Gifted-Students-Talk-About-Cooperative-Learning.aspx

Lencse M. (2013). Módszertani kérdések a felsőoktatásban. Kooperatív tanulás az egyetemen. Taní-tani Online [online] http://www.tani-tani.info/101_lencse

Millis, B. J. (1996). Introducing faculty to cooperative learning. In W. A. Wright. Teaching improvement practices: Successful strategies for higher education. Bolton, Mass.: Anker.

Nam, Ch. & Zellner, R. D. (2011). The relative effects of positive interdependence and group processing on student achievement and attitude in online cooperative learning. Computers & Education 56 (3), 680-688. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.10.010

National Library of Australia (é.n.). Work experience and internship, [online] https://www.nla.gov.au/work-experience-program

Nótin Á., Páskuné Kiss J., Kurucz Gy. (2015): Alkalmazott pszichológia 15 (4): 109-131. http://ap.elte.hu/wp-content/uploads/2016/03/AP_2015_4_NOTIN_ETAL.pdf

Pap-Szigeti R. (2007). Kooperatív módszerek alkalmazása a felsőoktatásban. Iskolakultúra, 17. évf. 1. sz. pp. 56-66. [online] http://epa.oszk.hu/00000/00011/00111/pdf/iskolakultura_EPA00011_2007_01_056-066.pdf

Pascarella, E. T. & Terenzini, P. T. (1991). How college affects students: Findings and insights from twenty years of research. San Francisco, CA: Jossey-Bass

Simándi Sz. (2016). Fiatal és felnőtt hallgatók a felsőoktatásban : A felsőoktatás módszertani vetületei és kihívásai, pp. 101-104. Líceum Kiadó, Eger [online] http://nevelestudomany.uni-eger.hu/public/uploads/simandi-szilvia-konyv-2016_57c549966aaa4.pdf

Simándi Sz., Kis-Tóth L., Molnár E., Forgó S., Tóth T. (2015) Kutatások a felsőoktatásban és a felnőttképzésben. KEZEK, Eger http://okt.ektf.hu/data/szlahorek/file/kezek/01_simandi_04_16/index.html

Slavin, R. E. (1990). Cooperative learning: Theory, research, and practice. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall

Studyandwork agency (2016). About us https://www.studyandwork.com.au/

Thanh, P. T. H., Gillies, R. & Renshaw, P. (2008). Cooperative learning (CL) and academic achievement of Asian students: a true story International Education Studies 1 (3), 82-88. DOI: https://doi.org/10.5539/ies.v1n3p82

Published

2020-10-23

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Application of cooperative learning in higher education – international overview. (2020). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 18(3-4), 116-125. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.12