Main steps of the German institutionalization process in teacher training

Authors

  • Krisztina Kovács SZTE JGYPK Alkalmazott Pedagógiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.6

Abstract

In Central Europe professions connected to training have become institutionalized based on German examples. In order to systematically explore the process of professionalization of Hungarian folk school teachers in the age of dualism, it is essential to analyse the main institutional historical influences coming from German teacher education. The present study presents the national peculiarities of the institutionalization process of German teacher education. The first part analyses the development of German folk education, the second part examines the processes of the development of the institutional system of teacher education in Germany from the emergence of the first private institutions in the 17th century to the establishment of National Socialism in the 20th century.

Author Biography

  • Krisztina Kovács, SZTE JGYPK Alkalmazott Pedagógiai Intézet

    Dr. PhD, college professor
    kovacs.k@szte.jgypk.hu

References

Blömeke, S. (2009). Lehrerausbildung. In: Blömeke, S., Bohl, Th., Haag, L., Lang-Wojtasik, G. & Sacher, W. (szerk.), Handbuch Schule. Theorie - Organisation - Entwicklung, (pp. 483-490). Bad Heilbrunn/Stuttgart: Klinkhardt/UTB. DOI: https://doi.org/10.36198/9783838583921

Bruhn, A. (1995). Die Präparanden. Lehrerbildung in Schleswig-Holstein 1867-1918. (Studien und Dokumentationen zur deutschen Bildungsgeschichte). Köln: Böhlau Verlag.

Geißler, R. (2011). Die Sozialstruktur Deutschlands. Zur gesellschaftlichen Entwicklung mit einer Bilanz zur Vereinigung. 6. Auflage. Wiesbaden: VS Verlag. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-92055-9

Graumann, O. (2014): Aspekte der Geschichte westeuropäischer Lehrerbildung. IDE-Online Journal, 1. évf. 1. sz. DOI: https://doi.org/10.53308/ide.v1i1.226

Kelemen Elemér (2004). A magyar pedagógustársadalom és a pedagógusképzés története Magyarországon II. Iskolakultúra, 14. évf. 6–7 sz. p. 145.

Kovács Krisztina (2020): Adalékok a német népiskolai tanítóképzés intézményesülési folyamatainak történetéből és a néptanítói identitás elemei Lorenz Kellner neveléstan könyvének tükrében (1868). Iskolakultúra, 30 évf. 6. sz. pp. 82-96.

Lattmann, P. (1983): Der Lehrer als Kulturträger und Kulturvermittler: Eduard Spranger - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 1 évf. 3 sz. pp. 15-16.

Mészáros István, Németh András & Pukánszky Béla (2003): Neveléstörténet. Szöveggyűjtemény. Budapest: Osiris Kiadó.

Németh András & Pukánszky Béla (2004): A pedagógia problématörténete. Budapest: Gondolat Kiadó.

Németh András (2012). Magyar pedagógusképzés és pedagógus szakmai tudásformák I. 1775-1945. Nemzeti fejlődési trendek, nemzetközi recepciós hatások. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.

Ramirez, F. & Boli, J. (1988). A népoktatás politikai megteremtése: európai kezdetek és világméretű intézményesülés, (pp. 7–33). Budapest: OKI.

Renner, G. (2019). Primary school in Germany: History, fields of activity and future challenges. In: K. Kovács, A. F. Dombi (szerk.), Education and training. National and international tendencies of education and training, (pp. 77-91). Szeged: Szegedi Egyetemi Kiadó Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó.

Schadt-Krämer, C. (1990). Die pädagogische Bildung der Volksschullehrer im 19. Jahrhundert: dargestellt am Beispiel der rheinischen Lehrerseminare von 1819 bis 1926. Hamburg: Hamburger Buchwerkstatt.

Stöcker, K. (2018). Medialisiertes Vermittlungswissen. Untersuchung der Wandbilder zum Anschauungsunterricht und ihrer Begleittexte im Zeitraum 1872-bis 1914. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.

Tenorth, H-E. (1995). Lehrerberuf und Lehrerbildung. In: Jeismann, K-E. & Lundgreen, P. (Ed.), Handbuch der deutschen Bildungsgeschichte, Bd. 3. 1800-1870, (pp. 250–270). München: Verlag C.H.Beck.

Thiele, G. (1938). Geschichte der Preußischen Lehrerseminare. Erster Teil: Allgemeine Voraussetzungen zur Geschichte der preußischen Lehrerseminare. Berlin: Weidmann.

Wittmütz, V. (2007). Die preussische Elementarschule im 19. Jahrhundert. In: Fisch, S., Gauzy, F. & Metzger, C. (Ed.), Lernen und Lehren in Frankreich und Deutschland. - Apprendre et enseigner an Allemagne et en France, (pp. 5–32). Stuttgart: Franz Steiner Verlag.

Zsinka, László (2012). Az európai paideia kultúrfilozófiai alapjai. Személy és történelem - kultúra és művelődés. Műhelytanulmány (working paper). Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem.

Published

2020-10-23

How to Cite

Main steps of the German institutionalization process in teacher training. (2020). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 18(3-4), 60-68. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.6