A vajdasági magyar pedagógusok növényismerete

Autor/innen

  • Éva Borsos Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2018.4.5

Abstract

A „plant blindness” (szó szerinti fordításban: növényvakság) egyre elterjedtebb a világon. A fogalom két jelenséget foglal magába: az emberek nem tudják a környezetükben élő növények nevét, és nem is akarják megismerni őket. Mindez annak következménye, hogy egyre kevesebbet tartózkodunk a természetben. Ez már nemcsak a gyerekekről mondható el, hanem a felnőtt generációról is. A jelenség kiküszöböléséhez a szülők és az oktatási intézmények szoros együttműködésére van szükség. Munkánkban egy felmérést mutatunk be, melynek során pedagógusok növényismeretét teszteltük. Hatvan növényt kellett felismerniük fényképről. A növényeket hat csoportra osztottuk fel: zöldségek, gyümölcsök, gabonák, kerti virágok, a park fái, valamint fűszer- és gyógynövények. Kizárólag a közvetlen környezetükben (Szerbia, Vajdaság) megtalálható növények kerültek be a felmérésbe.

Autor/innen-Biografie

  • Éva Borsos, Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar

    eva.borsos@magister.uns.ac.rs

Literaturhinweise

Bebbington, A. (2005). The ability of A-level students to name plants. Journal of Biological Education, Vol. 39. Issue 2., pp. 63-67. DOI: https://doi.org/10.1080/00219266.2005.9655963

Borsos, É. - Patocskai, M. - Borić, E. (2018). Teaching in nature? Naturally! Journal of Biological Education, Vol. 52. Issue 4., pp. 429-439. DOI: https://doi.org/10.1080/00219266.2017.1420679

Borsos, É. - Borić, E. - Patocskai, M. (2018). Be in: teach outdoors! Croatian Journal of Education. Vol. 20. Issue 3., DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v20i3.2978

Chawla, L. (2006). Learning to Love the Natural World Enough to Protect it. Barn, 2, pp. 57-78. DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v24i2.4401

Francovicova, J. - Prokop, P. (2011). Children's ability to recognise toxic and non-toxic fruits. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, Vol. 7. Issue 2., pp. 115-120. DOI: https://doi.org/10.12973/ejmste/75186

Fritsch, E. M. - Dreesmann, D. C. (2015). Secondary school students' and their parents' knowledge and interest in crop plants: why should we care? International Journal of Environmental & Science Education, Vol. 10. Issue 6., pp. 891-904. DOI: https://doi.org/10.12973/ijese.2015.282a

Kevin, J. C. (2010). Back to School: Back Outside! National Wildlife Federation: Reston, United States.

Pravilnik o nastavnom planu za prvi, drugi, treci i cetvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja i nastavnom programu za treci razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 1/2005, 15/2006, 2/2008, 2/2010, 7/2010,3/2011 - dr. pravilnik, 7/2011 - dr. pravilniki 1/2013), Serbia. [National Curriculum Serbia]

Wandersee, J. H. - Schussler, E. E. (1998). A model of plant blindness. Poster and paper presented at the 3rd Annual Associates Meeting of the 15° Laboratory, Louisiana State University, Baton Rouge, LA.

Wandersee, J. - Schlusser, E. (1999). Preventing plant blindness. The American Biology Teacher, Vol. 61. Issue 2., pp. 82-86. DOI: https://doi.org/10.2307/4450624

Wandersee, J. - Schlusser, E. (2001). Toward a theory of plant blindness. Plant Science Bulletin, Vol. 17. Issue 1., pp. 2-9.

Veröffentlicht

2018-12-20

Ausgabe

Rubrik

Képzés és Gyakorlat

Zitationsvorschlag

A vajdasági magyar pedagógusok növényismerete. (2018). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 16(4), 49-58. https://doi.org/10.17165/TP.2018.4.5