A fizikai környezet hatása a bölcsődei csoportra

Autor/innen

  • Andrea Hegedűsné Bem Szombathelyi Egyesített Bölcsődei Intézmény
  • Bianka Sebestyén Szombathelyi Egyesített Bölcsődei Intézmény
  • Orsolya Pachner Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Pedagógiai és Pszichológiai Intézet, Szombathely

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2019.3-4.13

Abstract

Napjainkban fokozott hangsúlyt kap a környezeti nevelés, már a bölcsődékben is. A túl sok inger éppannyira negatív hatású lehet, mint a túl kevés. A kutatás az eltérő berendezésű fizikai környezet hatását vizsgálja a gyermekek játéktevékenységére. 16-38 hónapos kor közötti gyermekeket figyeltünk meg két csoportban 10-10 alkalommal, alkalmanként 30 perces időtartamban a délelőtti szabad játékidő alatt. Naplószerű adatrögzítési módszer mellett a BOMI TCRU szempontsor módosított értékelőlapját alkalmaztuk. Emellett ötpercenként lefotóztuk a gyermekek helyét a csoportszobában. Míg a hagyományos csoportban előfordult kevésbé kiegyensúlyozott légkör, a dzsungel-csoportban a gyermekeknél szinte minden alkalommal békés, harmonikus játék zajlott. A dzsungel-szobában a gyermekek jobban kihasználják a kreatívan berendezett tereket.

Autor/innen-Biografien

  • Andrea Hegedűsné Bem, Szombathelyi Egyesített Bölcsődei Intézmény

    bem.andrea@ebi.szombathely.hu

  • Bianka Sebestyén, Szombathelyi Egyesített Bölcsődei Intézmény

    sebestyen.bianka@ebi.szombathely.hu

  • Orsolya Pachner, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Pedagógiai és Pszichológiai Intézet, Szombathely

    pachner.orsolya@ppk.elte.hu

Literaturhinweise

Balogh, L., Barbainé Bérczy, K., Rózsa, J., Szombathelyiné Nyitrai, Á., Tolnayné Falusi, M., & Vokony, É. (2012). A bölcsődei nevelés-gondozás szakmai szabályai. Szociális füzetek. Budapest, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.

Gold, Z., Elicker, J., Anderson, T. & Choi, Y. (2015). Preschooler’s Physical, social, and engineering play behaviors: differences in gender and play environment : Final Report to the Center for Families Interdisciplinary Research Award (2014). Technical Report, pp. 1–7. DOI: https://doi.org/10.7721/chilyoutenvi.25.3.0001 [online] forrás

Dauch, C., Imwallel, M., Ocasio, B., & E. Metz, A. (2018). The influence of the number of toys in the environment on toddlers’play. Infant Behavior and Development, 50(2018 Febr.), pp. 78–87. DOI: https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2017.11.005

Papné Gyöngyössi, K. (2010). Alkotótevékenység a bölcsődében. Iránytű Antológia, pp. 373–395.

Payne, K. J. (2013). Egyszerűbb gyermekkor. Budapest: Kulcslyuk Kiadó.

Pikler, E. (1976). A gyerek és a világ. In: Mit tud már a baba, pp. 50–56. Budapest: Medicina Könyvkiadó.

Unger, K. (2017). Környezeti nevelés a bölcsődében. Kisgyermeknevelő, pp. 29–35.

Veröffentlicht

2019-12-21

Ausgabe

Rubrik

Képzés és Gyakorlat

Zitationsvorschlag

A fizikai környezet hatása a bölcsődei csoportra. (2019). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 17(3-4), 151-160. https://doi.org/10.17165/TP.2019.3-4.13