Pályaorientációs szolgáltatások és a pályaválasztási bizonytalanság kapcsolata a gimnáziumban
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.16Abstract
Több kutatás arra világított rá (Mahasneh és Farajat, 2015, Török, 2016, Antonellou és Kounenou, 2016, Maree, 2019), hogy a pályaorientációs és tanácsadási szolgáltatások igénybevétele pozitívan befolyásolja a tanulók döntését és elköteleződését választott pályájuk iránt. Jelen vizsgálatban azt találtuk, hogy mintánkban nincs összefüggés a bizonytalanság szintje (egyik faktora esetében sem) és az igénybe vett szolgáltatások mennyisége között. Van azonban különbség az évfolyamok és nemek között az önismeret, csak a nemek között pedig a bizonytalanság és szorongás faktor esetében is. A kiemelt alskálák a pályainformáció faktorával állnak kapcsolatban. Értelmezésünk szerint tehát fontos az, hogy a tanulók információt szerezzenek az egyes szakterületekről, mert ez növelné önismeretüket és csökkenthetné a bizonytalanság negatív hatásait, de jelen mintában nem érzékelhető, hogy az iskolai pályaorientációs szolgáltatások kielégítik ezt az igényt.
Literaturhinweise
Antonellou, P., Kounenou, K. (2016). Evaluation of a Career Counselling Program Focused on Greek Elementary School Children's Career Interests. European Journal of Counselling Psychology, 5(1), pp. 4-17. DOI: https://doi.org/10.5964/ejcop.v5i1.83
Chartrand, J. M. et al. (1990). Development and validiation of the Career Factors Inventory. Journal of Counseling Psychology, Vol. 37., No. 4., pp. 491-501. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0167.37.4.491
Csányi V., Széll K. (2020). Középiskolás tanulók iskola- és pályaválasztási motivációi. Budapest, MKIK GVI Kutatási füzetek 1.
Di Fabio, A., Maree, J. G. (2013). Effectiveness of the career interest profile. Journal of Employment Counseling, 50(3), pp. 110-123. DOI: https://doi.org/10.1002/j.2161-1920.2013.00030.x
Hegyi-Halmos N. (2016). Az iskolai pályaorientáció szerepe és gyakorlata a hazai köznevelési intézményekben. Doktori disszertáció, Budapest, ELTE PPK
Lukács F. (2012). A pályaválasztás és identitásfejlődés összefüggései. A pályaválasztási bizonytalanság típusai az identitásállapotok tükrében, Doktori disszertáció, Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem
Mahasneh, O. M., Farajat, A. M. (2015). The Effectiveness of a Training Program Based on Practice of Careers in Vocational Interests Development. Journal of Education and Practice, 6(26), pp. 101–108
Maree, J. G. (2019). Group Career Construction Counseling: A Mixed-Methods Intervention Study With High School Students. Career Development Quarterly, 67(1) pp. 47-61., DOI: https://doi.org/10.1002/cdq.12162
Olteanu L. L. (2020). A pályaválasztás neveléstudományi aspektusai. Kutatási beszámoló előadás. Eger: Eszterházy Károly Egyetem, 2020. május 27.
Osipow, S. H. (1999). Assessing Career Indecision. Journal of Vocational Behavior, 55(1), pp. 147-154. DOI: https://doi.org/10.1006/jvbe.1999.1704
Szilágyi K., Völgyesy P. (1996). Pályaorientáció. [Egyetemi jegyzet.] Gödöllő: GATE Tanárképző Intézet.
Török R. (2016). A pályadöntési én-hatékonyság sajátosságai és változási mintázatai sajátos nevelési igényű és tipikus fejlődésű középiskolások körében. Doktori disszertáció, Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2021 Tudlik Csilla
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.