A Mesezene módszer hatásvizsgálata a fonológiai tudatosság tükrében

Autores/as

  • Vivien Egresi Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
  • Judit Jankó Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.14

Resumen

Kutatásunk célja a Mesezene olvasás-előkészítő és olvasásindító program óvodai moduljának 5–6 éves gyermekek fonológiai tudatosságának fejlődésére gyakorolt hatásának vizsgálata. A bizonyítás céljából egy, a Mesezene módszerben egy teljes tanéven keresztül részesülő csoportot és egy korban illesztett kontrollcsoport vizsgáltuk. Fonológiai tudatosság alatt a szavak belső szerkezetéhez való tudatos hozzáférést és a szavak eltérő méretű egységekre bontásának/szegmentálásának képességét értjük (Jordanidisz, 2009). Az eredményeinkből látszik, hogy a vizsgálati csoport gyermekei a fonológiai tudatosság egyes dimenzióiban magasabb szintű fejlődést mutatnak a kontrollcsoporthoz képest.

Biografía del autor/a

  • Vivien Egresi, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar

    logopédus hallgató
    egresi.vivi@gmail.com

  • Judit Jankó, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar

    logopédus hallgató
    janko.judit14@gmail.com

Referencias

Bóna, J. (2008). A beszédészlelés szerepe az írásban és az olvasásban. Gyógypedagógiai szemle 36. évf. 3. sz. pp. 193‒203.

Jordanidisz, Á. (2009). A fonológiai tudatosság fejlődése az olvasástanulás időszakában. Anyanyelv Pedagógia. 2. évf. 4. sz. [online] http://anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=222 [2018.09.02.]

Kara, D. (2016). Az Óvodai Mesezene Program hatásvizsgálata a fonológiai tudatosság tükrében. Szakdolgozat; Budapest: ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar.

Lőrik, J. (2006). A gyermeki fonológiai tudatosság megismeréséről. Budapest: ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar Fonetikai és Logopédiai Tanszék.

Racsmány, M. ‒ Lukács, Á. ‒ Németh, D. ‒ Pléh, Cs. (2005). A verbális munkamemória magyar nyelvű vizsgálóeljárásai. Magyar Pszichológiai Szemle, 60. évf. 4. sz. pp. 479‒505. DOI: https://doi.org/10.1556/mpszle.60.2005.4.31

Sándor K. ‒ Szűcs A. ‒ Ványi Á. (2012). Partitúra (a módszeralkalmazást segítő kiadatlan belső anyag).

Szűcs, A. M. (2018). Fonológiai tudatosság fejlesztése a Mesezene élménypedagógiai Módszerével. Budapest: Megjelenés alatt

Ványi, Á. ‒ Sándor, K. ‒ Szűcs, A. M. (2014). Óvodai mesezene program: hangulatmesék” avagy az olvasás előkészítésének élménypedagógiai megközelítése. Fejlesztő pedagógia 25. évf. 2. sz. pp. 48‒64.

Publicado

2019-07-27

Número

Sección

Hallgatói munkák

Cómo citar

A Mesezene módszer hatásvizsgálata a fonológiai tudatosság tükrében. (2019). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 17(2), 177-188. https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.14