Development of companies operating logistics service centres by employing the results of network research

Autor/innen

  • György Karmazin College of Szolnok. BI-KA Logisztika Kft.
  • Gergely Ulechla Szent István University, Faculty of Economics and Social Sciences, Doctoral School of Management and Business Administration, (Eastern-Europe& Emerging Markets), Arrow Electronics Inc., https://orcid.org/0000-0002-1576-6362

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2015.02.01.77-84

Schlagwörter:

business networks, corporate size, logistics service provider, hub, supply chain strategy

Abstract

Logistics centres of huge capacity and having the ability to create added value have emerged in recent decades. These centres have become network nodes between the co-operating organizations which accomplish the management of supply chains (networks) by connecting different modalities and networks with their infrastructure and informatics. The effective operation of logistics centres presented in business networks are usually managed by logistics supplier businesses (3PL/4PL). Defining the supply net as a complex network, logistics centres may be called hubs, the routes and relationships connecting the centres or – by borrowing the term used in network theory – may be called edges. Hub management provides core supply chain execution and visibility. Taking into consideration earlier results of network research we are searching for correlations between its proven principles and the growth possibilities of the centres (hubs) operated by logistics service providers. In addition, the results concerning cell networks provide further, new insights and increasing opportunities to consider the logistics systems within the field of theoretical network science. The present paper has developed as a result of the logistics supplier companies’ strategic responses to the challenges of a rapidly changing environment, both on local and global level.

Autor/innen-Biografien

  • György Karmazin, College of Szolnok. BI-KA Logisztika Kft.

    assistant professor
    E-mail: karmazin.gyorgy@bi-ka.hu

  • Gergely Ulechla, Szent István University, Faculty of Economics and Social Sciences, Doctoral School of Management and Business Administration, (Eastern-Europe& Emerging Markets), Arrow Electronics Inc.,

    PhD student
    Regional Leader (Eastern-Europe& Emerging Markets), Arrow Electronics Inc.,
    E-mail: gergely.ulechla@gmail.com

Literaturhinweise

Adó online (2014): Nem csapatjátékos a magyar. http://ado.hu/rovatok/munkaugyek/nem-csapatjatekos-a-magyar (letöltés dátuma: 2014.12.04.)

Albert, R. – Jeong, H. – Barabási, L. (2000): Attack and error tolerance of complex networks. Nature 406, 378-382.o. DOI: http://dx.doi.org/10.1038/35019019

Barabási, A. L. (2013): Behálózva. A hálózatok új tudománya. Helikon Kiadó, Budapest. 82, 99, 109, 125. o.

Barabási, A. L. (2014a):http://www.mediaklikk.hu/2014/12/06/nezze-ujra-prima-primissima-2014/, (letöltés dátuma: 2014.12.07.)

Barabási, A. L. (2014b): Behálózva. Üzleti Gondolkodók Klubján elhangzott előadás, Budapest, 2014. október 8.

Cserjés Á. – Záborszky Á.(2011): Skálafüggetlen eloszlás és hallgatói élet a közösségi hálón. In: Madaras L. – Subecz Z. (szerk.): Economica, IV. Új különszám, 2011, 56-63. oldal

Csermely P. (2004): A rejtett hálózatok ereje (Hogyan stabilizálják a világot a gyenge kapcsolatok?). Vince Kiadó, 2004, 7. oldal

Duleba, SZ. (2009): Az AHP módszer egy lehetséges alkalmazása trendek előrejelzésére. Szigma. XL évfolyam, 3-4 szám, 41-43. o.

Egri, I. (2014): Hálózatok és logisztika. Duleba Szabolcs (szerk.): Logisztikai évkönyv 2015, Magyar Logisztikai Egyesület, Budapest, 27-33. o.

Forrester (2015): China Online Retail Forecast, 2014 To 2019. Embrace The Mobile Sales Momentum In China, 2015.02.04.

https://www.forrester.com/China+Online+Retail+Forecast+2014+To+2019/fulltext/-/E-RES118544 (letöltés dátuma: 2015.02.09.)

Fukuyama, F. (2007): Bizalom - A társadalmi erények és a jólét megteremtése. Európa Könyvkiadó, Budapest, 17-513. o.

Gelei, A. (2008): Hálózat – a globális gazdaság kvázi szervezete. 95. sz. Műhelytanulmány, Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet, 2008. június

Gyenge, B. – Buresch, J. – Kozma, T. (2013): How to Measure the Efficiency of Management Strategy in Organisational Structure. In: Bylok F. at al. (szerk.): Human Capital and Corporate Responsibility, Politechniki Czestochowskiej, Lengyelország Czestochowa, pp. 60-72.

Gyenge B. – Kozma T. (2005): A logisztika és a minőség kapcsolata. In: Szűcsné Szaniszló Zs (szerk.) Nyertesek és vesztesek – az EU-csatlakozás 1,5 éves tapasztalatai. V. Regionális Tanácsadási Konferencia, Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Miskolc, 3. o.

Karmazin, GY. (2014): A logisztikai szolgáltató vállalatok gazdálkodási sikertényezőinek és stratégia-választásának hatása a vállalat eredményességére, doktori (PhD) értekezés

http://www.doktori.hu/index.php?menuid=193&vid=12695 (letöltés dátuma: 2014.12.05.)

Kotonen, U., Lahtinen, H., Savonen, M-L, suomäki, A. & Tuominen, U. (2012): Process and methods of competence management and development. In Ulla Kotonen, Anu Suomäki (eds.): competence development of logistics centers, Lahti University of Applied Sciences, 22-28.o.

Központi Statisztikai Hivatal (KSH) (2014): Statisztikai Tükör 2014/30.

Központi Statisztikai Hivatal (KSH) (2013): A külföldi irányítású, nem pénzügyi leányvállalatok hozzáadott értékének nagysága és aránya nemzetgazdasági ág és a végső tulajdonos székhelye szerint (2008-), http://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_qtd004c.html, letöltve: 2015. február 17.

Randstad (2014): Randstad Workmonitor wave 3, 2014 incl. quarterly mobility, job change and job satisfaction. Global report, Group communications, Randstad Holding nv, September 2014

Reszegi L. – Juhász P. (2014): A vállalati teljesítmény nyomában. Alinea Kiadó, Budapest, 14-17. oldal

Vicsek, T. (2014): Why do we live in hierarchies? Multi-level hierarchical networks of connections in life. XXII. MLBKT Kongresszuson elhangzott előadás, Siófok, 2014. november 13.

Világgazdaság (2015): Drónokat vetne be az Alibaba. 2015. február 6., 47. évfolyam, 25. (11534) szám, 9. oldal

Veröffentlicht

2015-07-06

Ähnliche Artikel

101-110 von 144

Sie können auch eine erweiterte Ähnlichkeitssuche starten für diesen Artikel nutzen.