Élelmiszer-választás előrejelzése szemmozgás adatok alapján

Szerzők

Kulcsszavak:

szemmozgás, szemkamera, élelmiszerválasztás, Tobii

Absztrakt

Napjainkban számos inger ér minket életünk minden területén, melyek mind hatással vannak döntéseinkre, beleértve az élelmiszerválaszt is. A döntéshozatal során a szemmozgás számos információt nyújt, melyek segítségével megismerhető a döntéshozatali folyamat és ennek megfelelően például a gyártók kitudják alakítani az ideális csomagolást vagy a kiskereskedelmi egységekben megfelelően tudják kialakítani a polcképet. A termékválasztás egy meghatározó lépés a vásárlás során, így ennek vizsgálata fontos és informatív.

A mérésünk során 61 résztvevő szemmozgását követtük egy statikus szemkamera segítségével. A mérés során a résztvevőknek egy 4 alternatívás kötelező választásos (4AFC) képsorozatot mutattunk be, a képek négy különböző ízű táblás Milka csokoládét tartalmaztak. A résztvevők feladat az volt, hogy kiválasszák az általuk leginkább kedvelt terméket. A termékválasztás során a következő paramétereket mértük: fixációk és látogatások száma, valamint azok hossza, illetve az első fixációig eltelt időtartamot és az első fixáció hosszát. Az eredmények értékelése során megállapítottuk, hogy a termékalternatívának szignifikáns hatása van a szemmozgás paraméterekre. A résztvevők szignifikánsan nem néztek többet a kiválasztott termékre, vagyis az egyik résztvevő nem néz többet az általa kiválasztott termékre, mint a másik résztvevő az ő általa választott termékre. A résztvevők az általuk kiválasztott termékre szignifikánsan többet néznek.

Az eredmények alapján megállapítható, hogy a termékminták nem befolyásolták a szemmozgási paramétereket az első fixációig eltelt időtartam kivételével. Ezt a kivételt a képek elhelyezkedésével magyarázható, ugyanis az olvasás miatt az emberek többsége a bal felső sarokból indul, majd az óramutató járásával azonos irányban halad tovább. Az eredmények alapján az is elmondható, hogy a választott termékre tényleg nagyobb vizuális figyelem érkezett, mind a látogatások és fixációk esetén, viszont az első fixációig eltelt idő és az első fixáció hossza nem befolyásolta a döntést. Vagyis a résztvevők nem minden esetben azt a terméket választották, amit először megpillantottak. A szemmozgási paraméterek és a választások közötti interakciókat megvizsgálva az állapítható meg, hogy a legnagyobb vizuális figyelmet a málna ízesítésű Milka csokoládé kapta, már a legelső látogatás alkalmával is. A legkisebb vizuális figyelmet az eper ízesítésű Milka csokoládé kapta, mind a látogatások, mind a fixációk szempontjából.

Szerző életrajzok

  • Szakál Dorina, Budapesti Gazdasági Egyetem

    Tudományos segédmunkatárs
    Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Vendéglátás Tanszék
    1054 Budapest, Alkotmány utca 9-11.
    szakal.dorina@uni-bge.hu

  • Fehér Orsolya, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

    Egyetemi docens
    Agrár-és Élelmiszergazdasági Intézet, Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Vállalati Gazdaságtan Tanszék
    1118. Budapest, Villányi út 29-43.
    feher.orsolya@uni-mate.hu 

  • Szlovencsák Luca, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

    Egyetemi hallgató
    Élelmiszertudományi és Technológiai Intézet, Árukezelés, Kereskedelem, Ellátási Lánc és Érzékszervi Minősítési Tanszék
    1118. Budapest, Villányi út 29-43.
    szlovencsak.luca@stud.uni-mate.hu

  • Gere Attila, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

    Levlező szerző
    Egyetemi docens
    Élelmiszertudományi és Technológiai Intézet, Kereskedelem, Ellátási Lánc és Érzékszervi Minősítési Tanszék
    1118. Budapest, Villányi út 29-43.
    gere.attila@uni-mate.hu

Hivatkozások

Jovancevic-Misic, J., Hayhoe, M. (2009): Adaptive gaze control in natural environments. Journal of Neuroscience, 29(19), 6234–6238. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.5570-08.2009

Krajbich, I., Armel, C., Rangel, A. (2010): Visual fixations and the computation and comparison of value in simple choice. Nature Neuroscience, 13(10):1292–1298. https://doi.org/10.1038/nn.2635

Navalpakkam, V., Kumar, R., Li, L., Sivakumar, D. (2012): Attention and selection in online choice tasks. Lecture notes in computer science (Including Subseries lecture notes in artificial intelligence and Lecture notes in bioinformatics), 7379 LNCS, 200–211. https://doi.org/10.1007/978-3-642-31454-4_17

Orquin, J.L., Ashby, N.J.S., Clarke, A.D.F. (2016): Areas of interest as a signal detection problem in behavioral eye-tracking research. Journal of Behavioral Decision Making, 29(2–3):103–115. https://doi.org/ 10.1002/bdm.1867

Order a pizza with your eyeballs: Pizza Hut's eye tracking menu. Elérés 2022. április 05., forrás: https://blog.pizzahut.com/order-a-pizza-with-your-eyeballs/

van der Laan, L.N., Hooge, I.T.C., De Ridder, D.T.D., Viergever, M.A., Smeets, P.A.M. (2015): Do you like what you see? The role of first fixation and total fixation duration in consumer choice. Food Quality and Preference, 39:46–55. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2014.06.015

Zurawicki, L. (2010). Neuromarketing. Exploring the brain of the consumer (2010th edition). Springer.

Letöltések

Megjelent

2022-12-29

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hogyan kell idézni

Élelmiszer-választás előrejelzése szemmozgás adatok alapján. (2022). ÉLELMISZER, TUDOMÁNY, TECHNOLÓGIA, 72(1-2), 2-5. https://journal.uni-mate.hu/index.php/ett/article/view/4641