Élelmiszer-választás előrejelzése szemmozgás adatok alapján
Kulcsszavak:
szemmozgás, szemkamera, élelmiszerválasztás, TobiiAbsztrakt
Napjainkban számos inger ér minket életünk minden területén, melyek mind hatással vannak döntéseinkre, beleértve az élelmiszerválaszt is. A döntéshozatal során a szemmozgás számos információt nyújt, melyek segítségével megismerhető a döntéshozatali folyamat és ennek megfelelően például a gyártók kitudják alakítani az ideális csomagolást vagy a kiskereskedelmi egységekben megfelelően tudják kialakítani a polcképet. A termékválasztás egy meghatározó lépés a vásárlás során, így ennek vizsgálata fontos és informatív.
A mérésünk során 61 résztvevő szemmozgását követtük egy statikus szemkamera segítségével. A mérés során a résztvevőknek egy 4 alternatívás kötelező választásos (4AFC) képsorozatot mutattunk be, a képek négy különböző ízű táblás Milka csokoládét tartalmaztak. A résztvevők feladat az volt, hogy kiválasszák az általuk leginkább kedvelt terméket. A termékválasztás során a következő paramétereket mértük: fixációk és látogatások száma, valamint azok hossza, illetve az első fixációig eltelt időtartamot és az első fixáció hosszát. Az eredmények értékelése során megállapítottuk, hogy a termékalternatívának szignifikáns hatása van a szemmozgás paraméterekre. A résztvevők szignifikánsan nem néztek többet a kiválasztott termékre, vagyis az egyik résztvevő nem néz többet az általa kiválasztott termékre, mint a másik résztvevő az ő általa választott termékre. A résztvevők az általuk kiválasztott termékre szignifikánsan többet néznek.
Az eredmények alapján megállapítható, hogy a termékminták nem befolyásolták a szemmozgási paramétereket az első fixációig eltelt időtartam kivételével. Ezt a kivételt a képek elhelyezkedésével magyarázható, ugyanis az olvasás miatt az emberek többsége a bal felső sarokból indul, majd az óramutató járásával azonos irányban halad tovább. Az eredmények alapján az is elmondható, hogy a választott termékre tényleg nagyobb vizuális figyelem érkezett, mind a látogatások és fixációk esetén, viszont az első fixációig eltelt idő és az első fixáció hossza nem befolyásolta a döntést. Vagyis a résztvevők nem minden esetben azt a terméket választották, amit először megpillantottak. A szemmozgási paraméterek és a választások közötti interakciókat megvizsgálva az állapítható meg, hogy a legnagyobb vizuális figyelmet a málna ízesítésű Milka csokoládé kapta, már a legelső látogatás alkalmával is. A legkisebb vizuális figyelmet az eper ízesítésű Milka csokoládé kapta, mind a látogatások, mind a fixációk szempontjából.
Hivatkozások
Jovancevic-Misic, J., Hayhoe, M. (2009): Adaptive gaze control in natural environments. Journal of Neuroscience, 29(19), 6234–6238. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.5570-08.2009
Krajbich, I., Armel, C., Rangel, A. (2010): Visual fixations and the computation and comparison of value in simple choice. Nature Neuroscience, 13(10):1292–1298. https://doi.org/10.1038/nn.2635
Navalpakkam, V., Kumar, R., Li, L., Sivakumar, D. (2012): Attention and selection in online choice tasks. Lecture notes in computer science (Including Subseries lecture notes in artificial intelligence and Lecture notes in bioinformatics), 7379 LNCS, 200–211. https://doi.org/10.1007/978-3-642-31454-4_17
Orquin, J.L., Ashby, N.J.S., Clarke, A.D.F. (2016): Areas of interest as a signal detection problem in behavioral eye-tracking research. Journal of Behavioral Decision Making, 29(2–3):103–115. https://doi.org/ 10.1002/bdm.1867
Order a pizza with your eyeballs: Pizza Hut's eye tracking menu. Elérés 2022. április 05., forrás: https://blog.pizzahut.com/order-a-pizza-with-your-eyeballs/
van der Laan, L.N., Hooge, I.T.C., De Ridder, D.T.D., Viergever, M.A., Smeets, P.A.M. (2015): Do you like what you see? The role of first fixation and total fixation duration in consumer choice. Food Quality and Preference, 39:46–55. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2014.06.015
Zurawicki, L. (2010). Neuromarketing. Exploring the brain of the consumer (2010th edition). Springer.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2022 Szakál Dorina, Fehér Orsolya, Szlovencsák Luca, Gere Attila
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.