The healing truth

William Kentridge & Handspring Puppet Company’s performance of Ubu and the Truth Commission

Authors

  • Zsófia Szabó MATE KC, Rippl-Rónai Művészeti Intézet, e-mail: szabo.zsofia@uni-mate.hu

DOI:

https://doi.org/10.57021/artcadia.6077

Keywords:

William Kentridge, puppet, animation, Ubu, Truth and Reconciliation Commission, forgiveness

Abstract

Internationally renowned South African artist William Kentridge is known for his extraordinary versatility, working in animation, sculpture, scenography, filmmaking and more. Since the early 1990s, he has collaborated on several productions with the Handspring Puppet Company, famous for their unique puppets. Their performance Ubu and the Truth Commission was created in 1997 as a reflection on the political situation after the first free elections in South Africa, and it aimed to examine the activities of the Truth and Reconciliation Commission (TRC). The TRC was established as an institution for the painful but necessary uncovering of the past, to listen to the victims and perpetrators of apartheid. The theatrical performance paralleled Alfred Jarry’s Ubu story with the crimes of apartheid, making the issue of punishment and/or forgiveness of crimes its central theme. Both the social performance and the dramaturgic adaptation of the South African past are closely linked to the concept of rite, and this paper draws attention to these relations.

References

A dél-afrikai bábokról. Alida van Deventer, Adrian Kohler, Aja Marneweck és Janni Younge összeállítása. http://www.handspringpuppet.co.za/south-african-puppetry/ (Megtekintés: 2024. 04. 06.)

Assmann, Jan. A kulturális emlékezet. Írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. Budapest: Atlantisz Könyvkiadó, 2004.

Bojtár B. Endre. „Isten archivistái. Interjú Alexander Boraine-nel, a dél-afrikai Igazság és Megbékélés Bizottság alelnökével.” Magyar Narancs, 1999/19. http://magyarnarancs.hu/belpol/isten_archivistai_alexander_boraine_a_del-afrikai_igazsag_es_megbekeles_bizottsag_trc_alelnoke-63598 (Megtekintés: 2024. 04. 06.)

Boraine, Alex. „Dél-Afrika Igazságtételi és Megbékélési Bizottsága.” Fundamentum, 2003, 1. sz. 14–23. https://epa.oszk.hu/02300/02334/00012/pdf/EPA02334_Fundamentum_2003_01_014-023.pdf (Megtekintés: 2024. 04. 06.)

Búr Gábor. „Dél-Afrika. Az elszigeteltségtől a regionális hatalmi státuszig.” Afrika Tanulmányok 1, no. 1. (2007): 59–69. http://www.afrikatanulmanyok.hu/application/essay/792_1.pdf (Megtekintés: 2024. 04. 06.)

Graham, Shane. “‘I Was Those Thousands!’: Memory, Identity and Space in John Kani’s Nothing But the Truth.” Theatre Research International 32, no. 1 (2007): 68–84. https://doi.org/10.1017/S0307883306002513.

Jákfalvi Magdolna. „A kanavászhős. Alfred Jarry Übü-drámái.” in Alfred Jarry. Két Übü-dráma. Budapest: Cartaphilus Könyvkiadó, 2011.

Kentridge, William & Handspring Puppet Company. Ubu and the Truth Commission. Előadásfelvétel. https://www.youtube.com/watch?v=lVgT_x53z14 (Megtekintés: 2024. 04. 06.)

Kentridge, William & Handspring Puppet Company. Übü és az Igazság Bizottság. http://trafo.hu/hu-HU/ubu_and_the_truth_commission (Megtekintés: 2024. 04. 05.)

Kerezsi Klára. Konfrontáció és kiegyezés. A helyreállító igazságszolgáltatás szerepe a közpolitikában. Akadémiai doktori értekezés, 2011. https://real-d.mtak.hu/492/4/dc_231_11_doktori_mu.pdf (Megtekintés: 2024. 04. 06.)

Kornfield, Jack. A bölcs szív. Buddhista tanítások pszichológiai megközelítésben a nyugati világ számára. Budapest: Ursus Libris, 2017.

Marlin-Curiel, Stephanie. “The Long Road to Healing: From the TRC to TfD.” Theatre Research International 27, no. 3 (2002): 275–88. https://doi.org/10.1017/S0307883302000342.

Mussi, Francesca. “Engaging with the South African Past: The TRC and How Theatre Performs Back.” Commonwealth Essays and Studies [Online], 38.1 (2015): 91-101. http://journals.openedition.org/ces/4978 (2024. 05.08.); DOI: https://doi.org/10.4000/ces.4978

Nagy András. „Jézus lebiciklizik a hegyről.” in Alfred Jarry. Az Übük. Budapest: Orpheusz Kiadó – Fekete Sas Kiadó, 1997.

Perczel Júlia, „Igazságszolgáltatás és megbékélés dél-afrikai módra. William Kentridge és a Handspring Puppet Company politikai színháza,” Balkon, no.1. (2016): 20–23.

Raduly Zsuzsa. „A dél-afrikai átmenet igazságszolgáltatása. Az Igazság és Megbékélés Bizottságának tevékenysége.” Themis, Az ELTE Állam- és Jogtudományi Doktori Iskola elektronikus folyóirata, 2013. február, 215–234. https://real-j.mtak.hu/21441/1/Themis_2013_2_.pdf (Megtekintés: 2024. 05. 06.)

Schechner, Richard. A performance. H.n.: Múzsák, 1984.

Szabó Attila. Performatív múltfeldolgozás Közép-Európában és a világszínházban. PhD értekezés. PTE Irodalomtudományi Doktori Iskola, 2017. https://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/17350/szabo-attila-phd-2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Megtekintés: 2024. 04. 06.)

Weinrich, Harald. Léthé. A felejtés művészete és kritikája. Budapest: Atlantisz, 2002.

Published

2024-11-12

Issue

Section

Tematikus

How to Cite

The healing truth: William Kentridge & Handspring Puppet Company’s performance of Ubu and the Truth Commission. (2024). ARTCADIA, 3(1), 47-60. https://doi.org/10.57021/artcadia.6077