A gyógyító igazság

William Kentridge és a Handspring Puppet Company Übü és az Igazság Bizottság című előadásáról

Szerzők

  • Szabó Zsófia MATE KC, Rippl-Rónai Művészeti Intézet, e-mail: szabo.zsofia@uni-mate.hu

DOI:

https://doi.org/10.57021/artcadia.6077

Kulcsszavak:

William Kentridge, báb, animáció, Übü, Igazság és Megbékélés Bizottság, megbocsátás

Absztrakt

A világhírű dél-afrikai képzőművész, William Kentridge rendkívüli sokoldalúságáról ismert, animációval, szobrászattal, látványtervezéssel, filmkészítéssel stb. egyaránt foglalkozik. Az 1990-es évek elejétől több közös produkciót jegyez a különleges bábjairól híres Handspring Puppet Company csapatával. Az Übü és az Igazság Bizottság című előadásuk az első dél-afrikai szabad választások utáni politikai helyzetre reflektáló műként született meg 1997-ben, hogy az Igazság és Megbékélés Bizottság (TRC) tevékenységét vizsgálja. A TRC a múlt fájdalmas, de szükségszerű feltárásának intézményeként jött létre, hogy meghallgassa az apartheid áldozatait és a bűnök elkövetőit. Az előadás Alfred Jarry Übü-történetét az apartheid bűnöseivel hozta párhuzamba, így központi témájává a bűn-büntetés és/vagy megbocsátás kérdését tette. A dél-afrikai múltfeldolgozás társadalmi performansza és annak színházi feldolgozása egyaránt szorosan kapcsolódik a rítus fogalmához, e tanulmány ezen összefüggésekre irányítja a figyelmet.

Hivatkozások

A dél-afrikai bábokról. Alida van Deventer, Adrian Kohler, Aja Marneweck és Janni Younge összeállítása. http://www.handspringpuppet.co.za/south-african-puppetry/ (Megtekintés: 2024. 04. 06.)

Assmann, Jan. A kulturális emlékezet. Írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. Budapest: Atlantisz Könyvkiadó, 2004.

Bojtár B. Endre. „Isten archivistái. Interjú Alexander Boraine-nel, a dél-afrikai Igazság és Megbékélés Bizottság alelnökével.” Magyar Narancs, 1999/19. http://magyarnarancs.hu/belpol/isten_archivistai_alexander_boraine_a_del-afrikai_igazsag_es_megbekeles_bizottsag_trc_alelnoke-63598 (Megtekintés: 2024. 04. 06.)

Boraine, Alex. „Dél-Afrika Igazságtételi és Megbékélési Bizottsága.” Fundamentum, 2003, 1. sz. 14–23. https://epa.oszk.hu/02300/02334/00012/pdf/EPA02334_Fundamentum_2003_01_014-023.pdf (Megtekintés: 2024. 04. 06.)

Búr Gábor. „Dél-Afrika. Az elszigeteltségtől a regionális hatalmi státuszig.” Afrika Tanulmányok 1, no. 1. (2007): 59–69. http://www.afrikatanulmanyok.hu/application/essay/792_1.pdf (Megtekintés: 2024. 04. 06.)

Graham, Shane. “‘I Was Those Thousands!’: Memory, Identity and Space in John Kani’s Nothing But the Truth.” Theatre Research International 32, no. 1 (2007): 68–84. https://doi.org/10.1017/S0307883306002513.

Jákfalvi Magdolna. „A kanavászhős. Alfred Jarry Übü-drámái.” in Alfred Jarry. Két Übü-dráma. Budapest: Cartaphilus Könyvkiadó, 2011.

Kentridge, William & Handspring Puppet Company. Ubu and the Truth Commission. Előadásfelvétel. https://www.youtube.com/watch?v=lVgT_x53z14 (Megtekintés: 2024. 04. 06.)

Kentridge, William & Handspring Puppet Company. Übü és az Igazság Bizottság. http://trafo.hu/hu-HU/ubu_and_the_truth_commission (Megtekintés: 2024. 04. 05.)

Kerezsi Klára. Konfrontáció és kiegyezés. A helyreállító igazságszolgáltatás szerepe a közpolitikában. Akadémiai doktori értekezés, 2011. https://real-d.mtak.hu/492/4/dc_231_11_doktori_mu.pdf (Megtekintés: 2024. 04. 06.)

Kornfield, Jack. A bölcs szív. Buddhista tanítások pszichológiai megközelítésben a nyugati világ számára. Budapest: Ursus Libris, 2017.

Marlin-Curiel, Stephanie. “The Long Road to Healing: From the TRC to TfD.” Theatre Research International 27, no. 3 (2002): 275–88. https://doi.org/10.1017/S0307883302000342.

Mussi, Francesca. “Engaging with the South African Past: The TRC and How Theatre Performs Back.” Commonwealth Essays and Studies [Online], 38.1 (2015): 91-101. http://journals.openedition.org/ces/4978 (2024. 05.08.); DOI: https://doi.org/10.4000/ces.4978

Nagy András. „Jézus lebiciklizik a hegyről.” in Alfred Jarry. Az Übük. Budapest: Orpheusz Kiadó – Fekete Sas Kiadó, 1997.

Perczel Júlia, „Igazságszolgáltatás és megbékélés dél-afrikai módra. William Kentridge és a Handspring Puppet Company politikai színháza,” Balkon, no.1. (2016): 20–23.

Raduly Zsuzsa. „A dél-afrikai átmenet igazságszolgáltatása. Az Igazság és Megbékélés Bizottságának tevékenysége.” Themis, Az ELTE Állam- és Jogtudományi Doktori Iskola elektronikus folyóirata, 2013. február, 215–234. https://real-j.mtak.hu/21441/1/Themis_2013_2_.pdf (Megtekintés: 2024. 05. 06.)

Schechner, Richard. A performance. H.n.: Múzsák, 1984.

Szabó Attila. Performatív múltfeldolgozás Közép-Európában és a világszínházban. PhD értekezés. PTE Irodalomtudományi Doktori Iskola, 2017. https://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/17350/szabo-attila-phd-2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Megtekintés: 2024. 04. 06.)

Weinrich, Harald. Léthé. A felejtés művészete és kritikája. Budapest: Atlantisz, 2002.

Letöltések

Megjelent

2024-11-12

Folyóirat szám

Rovat

Tematikus

Hogyan kell idézni

A gyógyító igazság: William Kentridge és a Handspring Puppet Company Übü és az Igazság Bizottság című előadásáról. (2024). ARTCADIA : A Rippl-Rónai Művészeti Intézet Lapja, 3(1), 47-60. https://doi.org/10.57021/artcadia.6077