Is comics a menace?
The comic book adaptation of the Biblical story of Joseph and his brothers
DOI:
https://doi.org/10.33569/akk.3284Keywords:
comics, genre theory, Bible, Joseph and his brothersAbstract
This essay examines how the same content is told through verbal language and visual language. It analyses the well episode of the Old Testament story of Joseph and his brothers to ascertain which parts of the biblical story are represented in its comic book adaptation, and which the distilled and highlighted parts are. Does the comics leave a lot to the interpreter, or does it fill in gaps that the prose intentionally left empty? Before that, the essay lists nine characteristics that the comic book rightfully possesses and based on which it can be called an artistic entity, contrary to the common perception that comic books are only one of the commercial experiments after the golden age of art. The key question is what happens during adaptation. Does the comic book take the easy way out, i.e. does it only want to be an effective, easy-to-understand retelling of the Biblical text, or does it want to participate in the communication of the story as a thinking partner?
References
Aczél Petra (2012): Médiaretorika. Budapest: Magyar Mercurius Kiadó.
Adorno, Theodor W. (1998): A művészet és a művészetek. Budapest: Helikon Kiadó.
Bodnár Dániel (2018): Thomas Mann: József és testvérei. Magyar Kurír [online], szept. 2. https://www.magyarkurir.hu/hirek/thomas-mann-jozsef-es-testverei. [2022. 08. 15.]
Bradbury, Ray (2003): Fahrenheit 451. Budapest: Göncöl Kiadó.
Dahler, Étienne – Bielsa, Jose (1988): A Biblia felfedezése : A Teremtés. A pátriárkák. Bu-dapest: Larousse–Fabula.
Diós István – Viczián János (1993): Magyar Katolikus Lexikon. Bp.: Szent István Társulat
Domokos Áron (2019): Világgyár: SF-világépítés és -rekonstruálás irodalomórán. Anya-nyelvi Kultúraközvetítés, 2(2), DOI: https://doi.org/10.33569/akk.2390
Eisner, Will (1985): Theory of Comics and Sequential Art. Tamarac, Florida: Poorhouse Press.
Haag, Herbert (szerk. 1989): Bibliai lexikon. [online], Arcanum. Kézikönyvtár, https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-haag-lexikon-C8B18/t-C963D/tizenket-patriarka-testamentuma-C96CB/#Lexikonok%5EHaag-Tizenk%C3%A9t%20p%C3%A1tri%C3%A1rka%20testamentuma [2022.07.30.]
Hatfield, Charles (2009): An Art of Tensions. In: Heer, Jeet – Kent Worchester, Jackson ed.: A Comics Studies Reader. University Press of Mississippi.
Hutcheon, Linda (2006): The Theory of Adaptation. New York: Routledge.
Johnston, Rich (2010): The Very First Comics-To-Film Adaptation – L'Arroseur Arrosé From 1895. [online], https://bleedingcool.com/comics/recent-updates/the-very-first-comics-to-film-adaptation-larroseur-arrose-from-1895/ [2022.07.14.]
Maksa Gyula (2007): Ismeretterjesztés és képregény. Médiakutató [online], tavasz, https://mediakutato.hu/cikk/2007_01_tavasz/01_ismeretterjesztes_es_kepregeny [2022.07.18.]
McCloud, Scott (2007): A képregény felfedezése. Budapest: Nyitott Könyvműhely.
Olcese, Abby (2018): How Artists Are Using Comics to Tell Bible Stories. In: Sojourners [online] https://sojo.net/interactive/how-artists-are-using-comics-tell-bible-stories [2022.07.30]
Perneczky Géza (1999): A „művészet vége” – baleset vagy elmélet? In: Uő szerk.: A művé-szet vége? Budapest: Európai füzetek, 1. pp. 36–47.
Révész László László (2010): A képi elbeszélés a képzőművészetben [DLA-értekezés tézisei] [online], Budapest: Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskola, http://www.mke.hu/sites/default/files/attachment/tezisek_reveszl_2.pdf [2022.07.23.]
Varnum, Robin – Gibbons, Christina T. szerk. (2001): The Language of Comics: Word and Image. [online] Univ. Press of Mississippi, https://books.google.hu › books [2022.07.16]
Warnke, Martin (2011): A művészettörténet tárgykörei. In: Uő: Művészettörténet. [on-line], 7. kiad. Budapest: ELTE Művészettörténeti Intézet http://arthist.elte.hu/TAMOP_412/1_1_einfuehrung.html#idp122784 [2022.07.20.]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Vörös Klára
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.