Empirical Examination of Career Guidance Activity in the Secondary Socialization in Kindergartens Among the School-age Population
DOI:
https://doi.org/10.33032/acr.6387Keywords:
career guidance, school-ready preschool age group, world of adult workAbstract
The aim of our research is to investigate whether knowledge transfer in the field of career guidance can be relevant in the group of school-aged kindergarten students. Based on this, we wanted to explore the relationship between career orientation, school-ready preschoolers and the activities implemented by preschool teachers. The focus of our study was the relationship between the methods of activities performed by kindergarten teachers - which are related to the world of work of adults - and the content and guidelines of career guidance. Through the implementation of structured group sessions, we observed whether career guidance activities could be implemented among school-age preschoolers, and we analyzed the necessity of career guidance activities in preschool education.
References
Borbély-Pecze T. (2010): Életút támogató pályaorientáció. Budapest, ELTE-PPK-NDI D. http://www.borbelytiborbors.extra.hu/CV/BPTBors_Phd_2.pdf Letöltés ideje: 2021.10.10.
Cole M–Cole S (1998): Fejlődéslélektan Budapest, Osiris Kiadó
Earl Babbie (2008): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest, Balassi Kiadó
Kenderfi M. (2011): Pályaorientáció. Gödöllő, Szent István Egyetem https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0019_palyaorientacio/ch01s02.html Letöltés ideje: 2021.09.18.
Márkus E. Fontosabb pályaorientációs elméletek http://www.biharinepfoiskola.hu/kompetencia_eu/page.php?72 Letöltés ideje: 2021.10.02.
Nagy L. (1908): A gyermek fejlődésének lélektana. Budapest, Franklin-Társulat
Lendvai L. (2013): Óvodai Nevelés Országgos Alapprogramja Budapest, MÓD-SZER-TÁR Kft.
Rókusfalvy P. (2002): Pályaorientáció – Orientációs zavarban, Pályaorientáció – Új törekvések. Gödöllő, Kontakt Alapítvány
Suhajda Cs. (2017) A pályaorientációs tevékenység változása és megvalósulása a köznevelésben a rendszerváltozástól napjainkig különös tekintettel az információs folyamatokra, [PhD értekezés] Pécs Pécsi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola https://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/16401/suhajda-csilla-judit-phd-2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y Letöltés dátuma: 2021.10.10.
Super D. E. (1984): Önmegvalósítás munkában és szabadidőben. In Ritoókné és Gillemontné (szerk) (1994): Pályalélektan szöveggyűjtemény. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó
Szilágyi K. (2005.) A fiatalok és felnőttek pályaorientációs és karrierépítési készségeinek szintje, fejlesztésének lehetőségei. Kutatási zárótanulmány https://konyvtar.nive.hu/files/12szilagyi.pdf Letöltés ideje: 2021.09.15.
Szilágyi K. (2007): Munka-pálya tanácsadás, mint professzió. Budapest, Kollégium Kft., 22.p
130/1995. (X. 26.) Korm. rendelet a Nemzeti Alaptanterv kiadásáról https://www.jogiportal.hu/view/130-1995-x-26-korm-rendelet Letöltés ideje: 2021.09.11.
A Kormány 202/2007. (VII. 31.) rendelete a Nemzeti Alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet módosításáról https://docplayer.hu/5179315-A-kormany-202-2007-vii-31-r-e-n-d-e-l-e-t-e.html Letöltés ideje: 2021.09.15.
COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIESA (2000) Memorandum on Lifelong Learning. Brussels https://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf Letöltés ideje:2021.09.10.
Gyöngyös Város Óvodái Pedagógia Program http://gyongyosovik.hu/e107_files/downloads/ped.pr.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Visztenvelt Andrea, Galló Györgyné
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.