Pályaorientációs tevékenység empirikus vizsgálata a szocializáció másodlagos színterén az óvodákban, az iskola-érett korcsoport körében

Szerzők

  • Visztenvelt Andrea Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet
  • Galló Györgyné Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem, Gazdaság és Regionális Tudományok Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.6387

Kulcsszavak:

pályaorientáció, óvodás korosztály, pályaismeret fejlesztés

Absztrakt

A Kutatásunk célja, hogy az iskolaérett óvodások csoportjában vizsgáljuk meg azt, hogy releváns lehet e a pályaorientáció témakörébe tartozó ismeretátadás. Ennek alapján a pályaorientáció, az iskolaérett óvodás korosztály és az óvodapedagógusok által megvalósított tevékenységek kapcsolatát kívántuk feltárni. Vizsgálatunk középpontjában az óvodapedagógusok által végzett tevékenységek - amelyek a felnőttek munkájának világához kapcsolódnak - módszerei és a pályaorientáció tartalma és irányelvei közötti kapcsolat állt. Strukturált csoportos foglalkozások megvalósítása révén megfigyeltük, hogy megvalósítható-e az iskolaérett óvodás korosztály körében pályaorientációs tevékenység, illetve elemeztük, a pályaorientációs tevékenységek szükségességét az óvodai nevelésben.

Szerző életrajzok

  • Visztenvelt Andrea, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    Visztenvelt Andrea
    0000-0003-4833-1047
    Egyetemi adjunktus
    Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem
    Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet
    Visztenvelt.Andrea@uni-mate.hu

  • Galló Györgyné, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem, Gazdaság és Regionális Tudományok Doktori Iskola

    Galló Györgyné
    0009-0004-2554-0270
    PhD hallgató
    Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem
    Gazdaság és Regionális Tudományok Doktori Iskola
    Gallo.Gyorgyne@phd.uni-mate.hu

Hivatkozások

Borbély-Pecze T. (2010): Életút támogató pályaorientáció. Budapest, ELTE-PPK-NDI D. http://www.borbelytiborbors.extra.hu/CV/BPTBors_Phd_2.pdf Letöltés ideje: 2021.10.10.

Cole M–Cole S (1998): Fejlődéslélektan Budapest, Osiris Kiadó

Earl Babbie (2008): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest, Balassi Kiadó

Kenderfi M. (2011): Pályaorientáció. Gödöllő, Szent István Egyetem https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0019_palyaorientacio/ch01s02.html Letöltés ideje: 2021.09.18.

Márkus E. Fontosabb pályaorientációs elméletek http://www.biharinepfoiskola.hu/kompetencia_eu/page.php?72 Letöltés ideje: 2021.10.02.

Nagy L. (1908): A gyermek fejlődésének lélektana. Budapest, Franklin-Társulat

Lendvai L. (2013): Óvodai Nevelés Országgos Alapprogramja Budapest, MÓD-SZER-TÁR Kft.

Rókusfalvy P. (2002): Pályaorientáció – Orientációs zavarban, Pályaorientáció – Új törekvések. Gödöllő, Kontakt Alapítvány

Suhajda Cs. (2017) A pályaorientációs tevékenység változása és megvalósulása a köznevelésben a rendszerváltozástól napjainkig különös tekintettel az információs folyamatokra, [PhD értekezés] Pécs Pécsi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola https://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/16401/suhajda-csilla-judit-phd-2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y Letöltés dátuma: 2021.10.10.

Super D. E. (1984): Önmegvalósítás munkában és szabadidőben. In Ritoókné és Gillemontné (szerk) (1994): Pályalélektan szöveggyűjtemény. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó

Szilágyi K. (2005.) A fiatalok és felnőttek pályaorientációs és karrierépítési készségeinek szintje, fejlesztésének lehetőségei. Kutatási zárótanulmány https://konyvtar.nive.hu/files/12szilagyi.pdf Letöltés ideje: 2021.09.15.

Szilágyi K. (2007): Munka-pálya tanácsadás, mint professzió. Budapest, Kollégium Kft., 22.p

130/1995. (X. 26.) Korm. rendelet a Nemzeti Alaptanterv kiadásáról https://www.jogiportal.hu/view/130-1995-x-26-korm-rendelet Letöltés ideje: 2021.09.11.

A Kormány 202/2007. (VII. 31.) rendelete a Nemzeti Alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet módosításáról https://docplayer.hu/5179315-A-kormany-202-2007-vii-31-r-e-n-d-e-l-e-t-e.html Letöltés ideje: 2021.09.15.

COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIESA (2000) Memorandum on Lifelong Learning. Brussels https://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf Letöltés ideje:2021.09.10.

Gyöngyös Város Óvodái Pedagógia Program http://gyongyosovik.hu/e107_files/downloads/ped.pr.pdf

Letöltések

Megjelent

2024-12-03

Hogyan kell idézni

Pályaorientációs tevékenység empirikus vizsgálata a szocializáció másodlagos színterén az óvodákban, az iskola-érett korcsoport körében. (2024). Acta Carolus Robertus, 14(2), 152-163. https://doi.org/10.33032/acr.6387