The Role of Airlines in Sport Sponsorship

Authors

  • Péter Váczi Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Zoltán Rakaczki Miskolci Egyetem
  • Csaba Hédi Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.5306

Keywords:

sport sponsorship, airline, branding, solution systems, economy of sport

Abstract

The close relationship between global sporting events and airlines has long been recognized as a strategic alliance that helps increase the brand value of both parties. Sports sponsorship as a marketing tool enables airlines to broaden their target audience, increase their brand awareness and deepen their customer relations.

The start of airline sponsorship in sports roughly coincides with when sports really became a business.

When it comes to sports sponsorship, airlines are in a unique position as their products and services are directly linked to the global nature of sporting events.

In this thesis, we examine the sponsorship perception and methods of the most important participants in this industry in the field of sports. Finally, we try to draw conclusions about how profitable it is for these business actors to carry out sponsorship practices in the field of sports.

Author Biographies

References

Atas U, Morris G, Bat M (2015): The importance of sponsorhship in corporate communication: a case study of turkish airlines Global Media Journal TR Edition, 6 (11) Fall 2015

Balogh, R ; Molnár, A ; Müller, A ; Szabados, Gy ; Bácsné, B É (2019): A passzív sportfogyasz-tás vizsgálatának tapasztalataiból. Acta Carolus Robertus 9 : 1 pp. 35-48. , 14 p. http://dx.doi.org/10.33032/acr.2019.9.1.35

Balogh, R ; Bács, Z ; Fenyves, V ; Müller, A ; Dobay, B ; Bácsné, B É (2019): Are all Marketing Campaigns in Vain if The Product is Bad? Examining Factors that Influence Demand for Foot-ball Matches. Selye E-Studies 10 : 2 pp. 11-20. , 10 p.

Barta, G., Pálinkás, R., & Müller, A. (2011). The Role of the Saliris Thermal Spa's bath in the tourism and recreation. Az Eszterházy Károly Főiskola tudományos közleményei (Új sorozat 38. köt.). Testnevelés, sport, rekreáció= Acta Academiae Agriensis. Sectio Sport, 5-13.

Bíró M., Lenténé P.A., Dobay B., & Müller A.(2018).:Az észak-alföldi fürdők szerepe a well-ness turizmusban. in: balogh, lászló (szerk.) válogatott tanulmányok a sporttudomány köréből . Fókuszban az egészség. Debrecen, Magyarország : Debreceni Egyetem Sporttudományi Koor-dinációs Intézet (2018) 182 p. pp. 38-49.

Cheng, Y.; Zhu, K.; Zhou, Q.; El Archi, Y.; Kabil, M.; Remenyik, B.; Dávid, L.D. Tourism Ecological Efficiency and Sustainable Development in the Hanjiang River Basin: A Super-Efficiency Slacks-Based Measure Model Study. Sustainability 2023, 15. https://doi.org/10.3390/su15076159

Kerényi, E ; Müller, A ; Szabó, R ; Mosonyi, A: Analysis of Agárd, Komárom and Papa’s Ther-mal and Experiences bath according the guest’s satisfaction. In: Kerényi, Erika (szerk.) Egész-ségügyi marketing és telekommunikáció. Mátraháza, Magyarország : Mátrai Gyógyintézet (2009) pp. 56-67. , 12 p.

Kinczel, A ; Müller (2022): A: Study on travel habits and leisure activities in the light of Covid-19 triggered changes in Romania and Hungary. Geojournal of tourism and geosites 41 : 2 pp. 440-447. , 8 p. http://dx.doi.org/10.30892/gtg.41214-848

Kinczel, A ; Müller, A: The emergence of leisure travel as primary preventive tools in employee health behavior. Geojournal of tourism and geosites 47 : 2 pp. 432-439., 8 p. http://dx.doi.org/10.30892/gtg.47209-1041

Könyves, E., Müller, A., Szalay, F., & Szabó, R. (2005). Cserkeszőlő és Karcag egészség-turizmusának összehasonlító elemzése. Szolnoki Tudományos Közlemények IX.. Papper : 9

Mosonyi, A., Lengyel, A., & Müller, A. (2013). Branding potential of spas in the Northern Plain and the Mid-Transdanubian Regions. Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 7(4-5), 97-100. https://doi.org/10.19041/APSTRACT/2013/4-5/13

Mullin J, Hardy S, William S, (2014): Sport Marketing, Human Kinetics Fourth Edition, ISBN: 9781450424981

Müller, A (2009): A legújabb trendek a sportmarketing és menedzsment területén. In: Győrfi, János (szerk.) Sportszakember-továbbképzési konferenciasorozat. Budapest, Magyarország : Nemzeti Sportszövetség (2009) 128 p. pp. 69-72. , 5 p.

Müller, A ; Bácsné, B. É.: Az egészséges életmód és a sport kapcsolata. Létavértes, Magyaror-szág : Létavértes SC ’97 Egyesület (2018) , 96 p. ISBN: 9786150031897

Müller, A., & Könyves, E. (2006). Az egészségturizmus lehetőségei az Észak-alföldi régióban. Az Eszterházy Károly Főiskola tudományos közleményei (Új sorozat 33. köt.). Testnevelés, sport, egészségturizmus= Acta Academiae Paedagogicae Agriensis. Sectio Sport, 132-143.

Müller, A., & Szabó, R. (2009). Analysis of Agárd, Komárom and Pápa's Thermal and Experi-ences Bath, according the guest's satisfaction. z Eszterházy Károly Főiskola tudományos köz-leményei (Új sorozat 36. köt.). Sport, életmód, egészség= Acta Academiae Paedagogicae Agri-ensis. Sectio Sport, 89-99.

Müller, A., Boda, E. J., Ráthonyi, G., Ráthonyi-Ódor, K., Barcsák, B., Könyves, E., ... & Ben-díkova, E. (2016). Analysis of the cavebath of Miskolctapolca’s brand elements and guests sa-tisfaction. Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 10(4-5), 155-160.

Müller, A., Kórik, V. (2009): Az észak-alföldi fürdők szerepe a turizmusban és a rekreációban. Economica (Szolnok) 2 pp. 58-72.

Müller, A., Szabó, R., Kerényi, E., & Mosonyi, A. (2009). Fürdőkutatás a Közép-dunántúli régióban. z Eszterházy Károly Főiskola tudományos közleményei (Új sorozat 36. köt.). Sport, életmód, egészség= Acta Academiae Paedagogicae Agriensis. Sectio Sport, 77-87.

Müller, A ; Mészáros, A ; Mórik, K ; Molnár, A ; Maklári, Ge ; Hőnyi, D ; Molnár, Zs (2020): A hazai egészségturizmus népszerű desztinációi és attrakciói. In: Balogh, László (szerk.) Trendek a versenysport és a szabadidősport területéről. Debrecen, Magyarország : Debreceni Egyetem Sporttudományi Koordinációs Intézet (2020) 259 p. pp. 90-98. , 9 p.

Tóth, A és Müller, A (2019): Jász-Nagykun-Szolnok megyei fürdők szabadidős és sportkínála-tának vizsgálata = Examination of Free Time and Sport Supply Elements in Jász-Nagykun-Szolnok County’s Baths. Acta Carolus Robertus : Az Eszterházy Károly Egyetem Gyöngyösi Károly Róbert Campusának tudományos közleményei, 9 (2). pp. 175-185. http://dx.doi.org/10.33032/acr.2019.9.2.175

Tütünkov-Hrisztov, J ; Müller, A ; Molnár, A (2020): The appearance of sport as a travel moti-vation in traveling habits. Geosport for Society 12 : 1 pp. 31-43. , 13 p. http://dx.doi.org/10.30892/gss.1204-056

Tütünkov-Hrisztov, J., Szabó, K., Kinczel, A., Molnár, A., Bujdosó, Z., & Müller, A. (2021). A Z generáció utazási szokásai = Travel habits of generation Z. Recreation, 11(3), 27-29. https://doi.org/10.21486/recreation.2021.11.3.4

Wilson B. (2019) Global sports sponsorship 'to hit £35bn' in 2019. https://www.bbc.com/news/business-48103067 Letöltés dátuma: 2023.10.15.

Szerző nélküli: https://www.globaldata.com/store/report/airline-industry-sports-sponsorship-market-analysis/ Letöltés dátuma: 2023.09.27.

Published

2024-07-04

How to Cite

The Role of Airlines in Sport Sponsorship. (2024). Acta Carolus Robertus, 14(1), 255-268. https://doi.org/10.33032/acr.5306

Similar Articles

21-21 of 21

You may also start an advanced similarity search for this article.