A hagyományos, a bio és a natúr borral kapcsolatos attitűdök vizsgálata egyetemi hallgatók körében
DOI:
https://doi.org/10.33032/acr.7035Kulcsszavak:
bor, motiváció, attitűd, borfogyasztás, natúrbor, organikus borAbsztrakt
A globális borvilág dinamikus változáson ment keresztül az elmúlt évtizedekben, preferenciák és fogyasztási szokások alakultak ki világszerte, a fogyasztók tudatosabbá váltak a fenntartható és organikus borok iránt. Ahhoz, hogy a pincészetek boldoguljanak ebben a versenyképes iparágban, alkalmazkodni kell ezekhez a trendekhez. Ahogy a borágazat trendjei fejlődnek, a borrajongók egyre inkább új lehetőségeket keresnek, előnyben részesítve a minimális adalékanyagot tartalmazó borokat. Az emberek egyre inkább az egészségükre, a környezetükre és az általuk fogyasztott italok hitelességére összpontosítanak, és a boripar is figyel erre.
A fenntarthatóság és az egészségügyi előnyök iránti fogyasztói igény vezérli ezeket a változásokat. A fogyasztói attitűdök és preferenciák olyan termékek felé tolódnak el, amelyek egészségügyi előnyöket kínálnak, és összhangban állnak az értékrendjükkel. A fogyasztók egyre jobban tájékozottabbak a borról, a minőséget, az átláthatóságot és az etikus termelési gyakorlatot helyezik előtérbe, és olyan termékeket keresnek, amelyeket környezetbarát és fenntartható módon állítanak elő. Az ökológiai borok iránti kereslet mögött a természetesebb és autentikusabb termékek iránti vágy, a fogyasztók tájékoztatása a biotermékekről, valamint a növekvő környezetvédelmi aggályok állnak. Az emberek kezdik felismerni, hogy valójában számít, hogy milyen bort fogyasztanak, és az hogyan hat az egészségükre és a környezetükre.
A kutatás során borfogyasztók szokásairól a borválasztás során felmerülő preferenciáiról, innovációs hajlandóságáról, különösen a bio és natúr borok iránti attitűdjeiről kaphatunk képet.
A fenntarthatóság és az egészségügyi előnyök iránti fogyasztói igény vezérli ezeket a változásokat. A fogyasztói attitűdök és preferenciák olyan termékek felé tolódnak el, amelyek egészségügyi előnyöket kínálnak, és összhangban állnak az értékrendjükkel. A fogyasztók egyre jobban tájékozottabbak a borról, a minőséget, az átláthatóságot és az etikus termelési gyakorlatot helyezik előtérbe, és olyan termékeket keresnek, amelyeket környezetbarát és fenntartható módon állítanak elő. Az ökológiai borok iránti kereslet mögött a természetesebb és autentikusabb termékek iránti vágy, a fogyasztók tájékoztatása a biotermékekről, valamint a növekvő környezetvédelmi aggályok állnak. Az emberek kezdik felismerni, hogy valójában számít, hogy milyen bort fogyasztanak, és az hogyan hat az egészségükre és a környezetükre.
A kutatás során borfogyasztók szokásairól a borválasztás során felmerülő preferenciáiról, innovációs hajlandóságáról, különösen a bio és natúr borok iránti attitűdjeiről kaphatunk képet.
Hivatkozások
Alkonyi, L. – Csite, N. – Gajdócsi, L. – Roznik, F. – Szilágyi, P. – Szittnyai, Z. (2007): Borbarátok 7x7. 49 birtokleírás borbarát lap Kft. ISBN: 9630600487
Európai Bizottaág: Az ökológiai termelésről dióhéjban. https://agriculture.ec.europa.eu/farming/organic-farming/organics-glance_hu (Letöltés ideje: 2025.04.30.)
Boncinelli, F. – Dominici, A. – Gerini, F. – Marone, E. (2021): Insights into organic wine con-sumption: behaviour, segmentation and attribute non-attendance. Agricultural and Food Economics. 9(7). https://doi.org/10.1186/s40100-021-00176-6
Chi, C. G.-Q. – Ouyang, Z. (Chris) – Lu, L. – Zou, R. (2021): Drinking “Green”: What Drives Organic Wine Consumption in an Emerging Wine Market. Cornell Hospitality Quarterly, 62(4), 516– 534. https://doi.org/10.1177/1938965520943193
Dejo, N – Fernández Olmos, M – Gargallo, A. (2022): Determinants of organic wine pro-duction: An application in the DOC Rioja wine industry. Spanish Journal of Agricultural Research. 20. e0104. https://doi.org/10.5424/sjar/2022203-19200
Demeter (2024): Biodynamic Federation Demeter International. https://demeter.net/about/history/ (Letöltés ideje: 2024.12.30.)
Dula, B. – Mészáros G. – Rohály G. (2012): A borfogyasztás kultúrája. Eger Eszterházy Károly Főiskola. https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/3061/A_borfogyasztas_kulturaja.pdf?sequence=1 (Letöltés ideje: 2024.12.30.)
Ember, S. – Kozma, K. – Domián, E. (2021): Borkönyv - A szőlőtől a pohárig. Budapest: Media-works Hungary Zrt. Kiadó
(EU) 2018/848 rendelete: Az ökológiai termelésről és az ökológiai termékek jelöléséről, valamint a 834/2007/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről. https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2018/848/oj?locale=hu (Letöltés ideje: 2025.01.10.)
Ghufran, M. – Ali, S. – Ariyesti, F – Aldieri, L – Xiaoba, P. (2022): Impact of COVID-19 to customers switching intention in the food segments: The push, pull and mooring effects in con-sumer migration towards organic food. Food Quality and Preference, 99. 104561. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2022.104561
Györéné Kis, Gy. – Drexler, D – Soós, G. – Lugasi, A. – Ujj, A. (2023): Organic Food Con-sumption in Hungary – Factors Supporting Consumption Growth. European Countryside. 15(4), 579 – 597. https://doi.org/10.2478/euco-2023-0031
Gyurkó Á. – Gonda T. (2024): Regional situation and performance evaluation of tourism deve-lopment in the Pécs-Villány tourism area. Deturope: The Central European Journal Of Regional Deve-lopment And Tourism. 16(3): 36-56. https://doi.org/10.32725/det.2024.010
Harsányi, D. – Szántó, S. – Totth, G. (2014): A hazai borászatok marketingorientációja. http://publikaciotar.uni-bge.hu/304/1/Hars%C3%A1nyi-Sz%C3%A1nt%C3%B3-Totth.pdf (Letöltés ideje: 2024.12.12.)
Hámornyik, B. (2016): A bor és a borozás termékélményként. Budapest: Akadémiai Kiadó. ISBN: 978963059779
Howard, A. (1945): Farming and Gardening for Health and Disease. London: Faber and Faber.
ISWR (2024). Organic, natural and other alternative wines offer growth in a challenging landscape. https://www.theiwsr.com/organic-natural-and-other-alternative-wines-offer-growth-in-a-challenging-landscape/ (Letöltés ideje: 2025.01.08.)
Legeron, I. (2023): Natúr borok - Bevezetés az organikus és biodinamikus borok világába. Budapest: HVG Könyvek Kiadó.
Loose, M. – Rey, R. (2024): State of the International Wine Markets in 2023. The wine market at a crossroads: Temporary or structural challenges?. Wine Economics and Policy. 13(2), 3–14. https://doi.org/10.36253/wep-16395
Maesano, G. – Di Vita, G. – Chinnici, G. – Pappalardo, G. – Mario, D. (2021): What’s in organic wine consumer mind? A review on purchasing drivers of organic wines. Wine Economics and Policy. 10(1), 3–21. https://doi.org/10.36253/wep-9101
Magyar Biodinamikus Egyesület: Demeter termelők. www.biodin.hu (Letöltés ideje: 2024.12.30.)
Moscovici, D. – Gow, J. – Ugaglia, A. A. – Rezwanul, R. – Valenzuela, L. – Mihailescu, R. (2022): Consumer preferences for organic wine – Global analysis of people and place. Journal of Cleaner Production, 368, 133215. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.133215
OIV, (2021): Focus OIV the world organic vineyards. https://www.oiv.int/public/medias/8514/en-focus-the-world-organic-vineyard.pdf (Letöltés ideje: 2024.12.30.)
OIV (2022): State of the World Vitivinicultural Sector in 2022. Paris: OIV. Elérhető: https://www.oiv.int/public/medias/8938/oiv-annual-report-2022-en.pdf Letöltés ideje: 2025.07.15.)
OIV, (2023): “State of the World Vine and Wine Sector”. https://www.oiv.int/sites/default/files/2024-04/OIV_STATE_OF_THE_WORLD_VINE_AND_WINE_SECTOR_IN_2023.pdf ((Letöl-tés ideje: 2025.01.08.
OIV, (2024): General principles of sustainable vitiviniculture- Environmental- Social- Economic and Cultural aspects. https://www.oiv.int/node/3207#_Toc149297676 (Letöltés ideje: 2024.12.30.)
The Business research company (2024): Organic Wine Market: Size, Industry Growth Rate, Trends, and Comprehensive Overview. https://www.openpr.com/news/3745522/organic-wine-market-size-industry-growth-rate-trends (Letöltés ideje: 2025.01.09.)
Paull, J. (2015): Organic farming: The arrival and uptake of the dissident agriculture meme in Australia. Sustainable Development of Organic Agriculture: Historical Perspectives, 2. 49–63.
Paull, J. (2011): Biodynamic Agriculture: The Journey from Koberwitz to the World, 1924-1938. Journal of Organic Systems, 6(1), 27–41.
Rókusfalvy (2023): Rókusfalvy Pál irányítása alatt elkészült a Nemzeti Bormarketing Stratégia: „Célom, hogy a borkultúrát az egyetemeken oktassuk!”. Bor és Piac, 4., 7–8 p.
Šajn, N. (2023): European Parliamentary Research Service. The EU wine sector. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2023/751399/EPRS_BRI(2023)751399_EN.pdf (Letöltés ideje: 2025.01.09.)
Sgroi, F. – Maenza, L. – Modica, F. (2023): Exploring consumer behavior and willingness to pay regarding sustainable wine certification. Journal of Agriculture and Food Research 14. 100681. https://doi.org/10.1016/j.jafr.2023.100681
Statista (2024): Leading countries in organic vineyard surface area worldwide in 2021. https://www.statista.com/statistics/1302813/global-organic-vineyard-area-countries/(Letöltés ideje: 2025.01.09.
Szűcs, K – Törőcsik, M. (2021): Bor-fogyasztás-értékek: A borfogyasztói magatartás értékorientált elemzése. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar. ISBN: 9789634297346
Szőke, L (2018): Bioszőlő, biobor – Ökológiai szőlőtermesztés és borászat. Gödöllő: Mezőgazda lap- és könyvkiadó Kft.
Sztanev, B (2016): Borkedvelők kézikönyve. Budapest: Alinea Kiadó.
26/2021. (VII. 29.) AM rendelet a szőlő- és bortermelés részletes szabályairól. Magyarország Agrárminisz-tériuma. Elérhető: https://njt.hu/jogszabaly/2021-26-20-22 (Letöltés ideje: 2025. 07. 17.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Lenkovics Beatrix, Soós Gabriella, Dávid Lóránt Dénes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
