Idegennyelvi képzések a MATE Kaposvári Campuson – egykor és ma

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.6601

Kulcsszavak:

korai idegennyelv-fejlesztés, korai idegennyelv-tanítás, idegen nyelvi képzés, óvodapedagógus- és tanítóképzés

Absztrakt

A Jelen tanulmány az egyik legnagyobb magyarországi, pedagógusképző hagyományokkal rendelkező intézmény, a jelenlegi MATE Kaposvár Campus idegen nyelvi képzéseit mutatja be. Az intézmény rövid történeti áttekintését követően szó lesz a korai idegennyelv-fejlesztésről és -tanításról való vélekedésről, annak fontosságáról és abban a pedagógus jelentőségéről. Azután a vizsgált szakok mintatanterveinek áttekintésére alapozva a két idegen nyelvi képzés kerül bemutatásra, a tanító szak angol/német műveltségterületi, valamint az óvodapedagógus szak angol/német nyelv az óvodában speciális képzése.

Információk a szerzőről

Hivatkozások

Az általános tanítóképzés óra- és vizsgaterve (1997). Kaposvár: Csokonai Vitéz Mihály Tanítóképző Főiskola.

Az általános tanítóképzés óra- és vizsgaterve (1999). Kaposvár: Csokonai Vitéz Mihály Tanítóképző Főiskola.

Chomsky, N. (1959): Review of B. F. Skinner’s Verbal Behavior. Language 35, 26–58.

Crystal, D. (1998): A nyelv enciklopédiája. Budapest: Osiris.

Erdei, I. (2010): A gyermekkori kétnyelvűség alapvető formái. Magiszter, 8 (Tél), 34–45.

Hallgatói tájékoztató 2006/2007. tanév Óvodapedagógus BA Nappali tagozat (2006). Kaposvár: Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar.

Hallgatói tájékoztató 2006/2007. tanév Tanító BA Nappali tagozat (2006). Kaposvár: Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar.

H. Szabó, S. (2009): Az Idegen Nyelvi, Irodalmi és Módszertani Tanszék története. In: Rosta István (szerk.): Tanulmányok a somogyi tanítóképzés történetéből 1869-1959-2009. Kaposvár: Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar, 17–22.

Kovács, J. (2009): A gyermek és az idegen nyelv. Budapest: Eötvös József Könyvkiadó.

Lenneberg, Eric (1967): The Biological Foundations of Language. New York: Wiley.

Medgyes, P. (2022): Az angol nyelv és a globalizáció. Educatio 2022/4, 618–632. https://doi.org/10.1556/2063.31.2022.4.7

Mintatantervek 1999/2000–2017/2018. Kaposvári Egyetem

Molnár, L. (2009): A Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar története 2000–2009 között. In: Rosta István (szerk.): Tanulmányok a somogyi tanítóképzés történetéből 1869–1959–2009. Kaposvár: Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar, 163–170.

Navracsics, J. (2004): A kétnyelvű gyermek. Veszprém: Veszprémi Egyetemi Kiadó.

Nikolov, M. (2007): A magyarországi nyelvoktatás-fejlesztési politika - nyelvoktatásunk a nemzetközi trendek tükrében. In: Vágó Irén (szerk.): Fókuszban a nyelvtanulás. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 43–72.

Nikolov. M. (2008): “Az általános iskola, az módszertan!” Alsó tagozatos angolórák empirikus vizsgálata. Modern Nyelvoktatás, 14:1–2, 3–19.

Páli, J. (1997): A nyelvtanulás fiziológiája, idegrendszeri alapjai. Egy nyelv – egy én. Két nyelv – hány én? Óvodai Nevelés 9, 273–277.

[18.] Penfield, W. – Roberts, L. (1959): Speech and brain mechanisms. Princeton: Princeton Universi-ty Press.

Pinker, S. (1999): A nyelvi ösztön. Budapest: Typotext Kiadó.

Pintér, A. (2011): Children Learning Second Languages. Basingstoke: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230302297

Quintilianus, M. F. (1913): Quintilianus M. Fabius szónoklattana tizenkét könyvben. Görög és latin remekírók. Budapest: Franklin Társulat.

Rosta, I. (2009): Bevezetés. In: Rosta István (Hg): Tanulmányok a somogyi tanítóképzés történetéből 1869–1959–2009. Kaposvár: Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kar, 7–8.

Szilágyi, I. (1997): A korai idegennyelv-oktatásról. Óvodai Nevelés, 7, 236–239.

Vajda, Zs. (2002): Siettetett gyerekek. Óvodai Nevelés 1, 4–5.

Eurobarometer Special 540 Europeans and their languages. September/Oktober 2023. https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2979 [2024.05.09]

KSH 23.1.1.9 Idegen nyelvet tanulók az általános iskolában. https://www.ksh.hu/stadat_files/okt/hu/okt0009.html [2024.04.09]

KSH 23.1.1.16 Idegen nyelvet tanulók a középfokú iskolákban, szakiskolában és készségfejlesz-tő iskolában. https://www.ksh.hu/stadat_files/okt/hu/okt0016.html [2024.04.09]

KSH 23.1.1.23 Idegen nyelvet tanulók a felsőoktatásban. https://www.ksh.hu/stadat_files/okt/hu/okt0023.html [2024.04.09]

Mintatantervek 2018/2019-2023/2024. https://oig.uni-mate.hu/korabbi-tantervek [2024.04.22]

110/2012 (VI.4.) Kormányrendelet. https://njt.hu/jogszabaly/2012-110-20-22 [2024.06.12]

Pléh Csaba: Kritikus periódusok a nyelv elsajátításában. http://www.plehcsaba.hu/Cikkek/KISEBB.DOC

Tanító alapképzési szak szakleírása. https://www.felvi.hu/felveteli/szakok_kepzesek/szakleirasok/!Szakleirasok/index.php/szak/97/szakleiras [2024.05.20]

Letöltések

Megjelent

2025-12-15

Hogyan kell idézni

Szilvási-Bódis, Z. (2025). Idegennyelvi képzések a MATE Kaposvári Campuson – egykor és ma. Acta Carolus Robertus, 15(2), 53–61. https://doi.org/10.33032/acr.6601

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei