Sztereotípiák és percepciók Olaszországról és az olaszokról magyar szemmel

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.7079

Kulcsszavak:

Olaszország, turizmus, sztereotípia, multikulturalitás

Absztrakt

Az egyes nemzetek hagyományai, normái, viselkedési szokásai eltérnek, ezek jelentősen befolyásolják a fogadó és az utazó közösségek magatartását. A nemzeti önkép (autosztreotípia), valamint a más nemzetek iránt megnyilvánuló vélekedések (heterosztereotípiák) megismerése a turizmuskutatásban kevésbé vizsgált terület, ugyanakkor fontos szerepe van az utazási döntésekben, továbbá az interaktív kommunikáció és a befogadás sikerességében, ahogyan az előítéleteknek (percepcióknak) is. A tanulmány – egy mélyebb kutatás részeként - ebből a szempontból vizsgálja az olasz-magyar turisztikai kapcsolatokat megvilágításba helyezve a fejekben élő mentális koncepció és a sztereotípiák szerepét az utazásokban.

 

 

Információk a szerzőről

Hivatkozások

Andreides, G. (S. d.): A magyar–olasz kapcsolatok alakulása az 1970-es években. S. l. Letöltés dátuma: 2025. 05 28., forrás: https://www.grotius.hu/doc/pub/ZCSNRO/47%20%20a%20magyar-olasz%20kapcsoltok%20alakul%C3%A1sa%20az%201970-es%20%C3%A9vekben.pdf

Ásványi, K. (2022): Fenntarthatóság a turizmusban. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Bender, J. – Gidlow, B. – Fisher, D. (2013): National stereotypes in tourist guidebooks: An Analysis of Auto- and Hetero-stereotypes in Different Language Guidebooks about Switzerland. Annals of Tourism Research, p: 331–351. https://doi.org/10.1016/j.annals.2012.08.006

Boncz, I. (2015): Kutatásmódszertani alapismeretek. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Egészségtu-dományi Kar. Letöltés dátuma: 2025. 05 30, forrás: https://www.etk.pte.hu/protected/OktatasiAnyagok/!Palyazati/sport/Kutatasmodszertan_e.pdf

Bourbon, F. – Aghina, P. (2004): Olaszország. Budapest: Gabo.

Budapesti Olasz Kulturális Intézet. (S. d.): Események. Letöltés dátuma: 2025. 05 30, forrás: Buda-pesti Olasz Kulturális Intézet: https://iicbudapest.esteri.it/hu/gli_eventi/?date-init=2025-01-01&date-end&searchText

Csapó, J. (2019): A turizmuspolitika és turizmusirányítás elmélete és gyakorlata az Európai Unióban. Bu-dapest: Akadémiai Kiadó.

Csernus, S. (2020): Olaszország átállása adta meg a löketet Magyarország német megszállásához. Letöltés dátuma: 2025. 05 30, forrás: Múltkor történelmi magazin: https://mult-kor.hu/olaszorszag-atallasa-adta-meg-a-lketet-magyarorszag-nemet-megszallasahoz-20200319?pIdx=2

Economx. (2025): Erre csaptak le most a magyarok, ezek a kedvenc húsvéti úti céljaink. Letöltés dátuma: 2025. 05 30, forrás: Economx: https://www.economx.hu/gazdasag/ryanair-husvet-uti-cel-statisztika-spanyolorszag-olaszorszag-nagy-britannia.807599.html

FederCamere. (2025): L’Italia e il Turismo Internazionale nel 2024. Letöltés dátuma: 2025. 05 30, forrás: FederCamere: https://www.federcamere.it/litalia-e-il-turismo-internazionale-nel-2024

Fiske, S. (2006): Társas alapmotívumok. Budapest: Osiris Kiadó.

Géczy, A. (2012): Az evés pszichopatológiája és az evészavarok kezelésének pszichoterápiás lehe-tőségei. Budapest: Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar. Letöltés dátuma: 2025. 05 27, forrás: https://btk.ppke.hu/storage/tinymce/uploads/old/uploads/articles/4090/file/g_a-aep.pdf

Gerdesics, V. – Putzer, P. (2018): Place Placement - Filmek, desztinációk, turisták. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, p: 33–47. Letöltés dátuma: 2025. 05 30, forrás: https://journals.lib.pte.hu/index.php/tvt/article/view/4385/4134

Giornata Nazionale Made in Italy. (S. d.): Made in Italy day. Letöltés dátuma: 2025. 05 30, forrás: Giornata Nazionale Made in Italy: https://italyinhungary.com/made-in-italy-day-2024/

Golubeva, I. (2003): Interkulturális kompetencia – túl a sztereotípiákon. Letöltés dátuma: 2025. 05 30, forrás: https://www.researchgate.net/publication/321084862_Interkulturalis_kompetencia_-_tul_a_sztereotipiakon

Gyuricza, L. (2009): A turizmus nemzetközi földrajza. Budapest-Pécs: Dialóg Campus Kiadó.

Hamerli, P. (2019): Magyar-olasz kapcsolatok és regionális hatásaik, 1927–1934*. Pontes, 2. p: 241–247. Letöltés dátuma: 2025. 05 30, forrás: https://journals.lib.pte.hu/index.php/pontes/article/download/2977/2781/5564

Holló, D. (2019): Értsünk szót! Kultúra, kommunikáció, nyelvhasználat, nyelvtanítás. Budapest: Akadé-miai Kiadó. Letöltés dátuma: 2025. 05 30, forrás: https://mersz.hu/dokumentum/m592esz__50/#m592esz_47

Irimiás, A. (2015): Filmturizmus. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Italia.it. (S. d.): Art and culture - Unesco sites in Italy. Letöltés dátuma: 2025. 06 05, forrás: Italia.it: https://www.italia.it/en/italy/things-to-do/art-culture/unesco-world-heritage-sites-italy

Jancsik, A. – Jászberényi, M. – Kökény, L. (2019): Az utazásszervezés új dimenziói. Magyarország: Akadémiai Kiadó.

Kormos, J. (2016): A filozófia és az etika tanítása. Budapest-Piliscsaba: Pázmány Péter Katolikus Egyetem. Letöltés dátuma: 2025. 05 26, forrás: https://btk.ppke.hu/storage/tinymce/uploads/old/uploads/articles/4090/file/kormosj-filozofiaetika.pdf

Közgazdász Online. (2021. 02 26): “A futball nem élet-halál kérdése, hanem annál sokkal több” - Az olasz foci sötét oldala. Letöltés dátuma: 2025. 06 04, forrás: Közgazdász Online: https://corvinusonline.blog.hu/2021/02/26/_a_futball_nem_elet-halal_kerdese_hanem_annal_sokkal_tobb_az_olasz_foci_sotet_oldala

Központi Statisztikai Hivatal. (2019-2024): A külföldre tett utazások főbb mutatói fontosabb célországok szerint, negyedévente. Letöltés dátuma: 2025. 05 28, forrás: Központi Statisztikai Hivatal: https://www.ksh.hu/stadat_files/tur/hu/tur0070.html

Központi Statisztikai Hivatal. (2019-2024): A Magyarországra tett külföldi utazások száma és hozzá kapcsolódó kiadások a közlekedési módja és országok szerint. Letöltés dátuma: 2025. 05 28, forrás: Központi Statisztikai Hivatal: https://www.ksh.hu/stadat_files/tur/hu/tur0007.html

Kulturális Diplomácia Budapest. (2024): Magyar kulturális program kavalkád Olaszországban. Letöltés dátuma: 2025. 05 28, forrás: Kulturális Diplomácia Budapest: https://culture.hu/hu/budapest/hirek/magyar-kulturalis-program-kavalkad-olaszorszagban

Lőrincz, K., Sulyok, E. (2017): Turizmusmarketing. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Magyarország Nagykövetsége Róma. (S. d.): Politikai és gazdasági kapcsolatok. Letöltés dátuma: 2025. 05 30, forrás: Kezdőlap / Politikai és gazdasági kapcsolatok: https://roma.mfa.gov.hu/page/politikai-kapcsolatok

Máthé, I. (2023): A multikulturalitás és interkulturalitás 21. századi kihívásai. Deliberationes tudo-mányos folyóirat (XV. évf. Különszám 2022/1), p: 55–65. https://doi.org/10.54230/Delib.2022.K.SZ.55

Mérő, L. (1997): A racionális gondolkodás korlátai és a mesterséges intelligencia. Budapest: Tericum Ki-adó.

Michalkó, G. (2016): Turizmológia. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Michalkó, G. – Kenesei, Z. – Kiss, K. – Kolos, K. – Kovács, E. – Pinke-Sziva, I. (2020): Hévízi nyugalom – életkori sztereotípiák a turizmusban. Turizmus Bulletin. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2020v20n5.2

Ministero del Turismo Republica Italiana. (S. d.). Dati e Statistiche. Letöltés dátuma: 2025. 05 30, forrás: Ministero del Turismo Republica Italiana: https://www.ministeroturismo.gov.it/dati-e-statistiche/

Mira Magazin. (S. d.): 20 olasz régió - Olaszország régiói. Letöltés dátuma: 2025. 05 28, forrás: Mira Magazin: https://miramagazin.com/20-olasz-regio-olaszorszag-regioi/

Mitev, A. (2019): Kutatásmódszertan a turizmusban. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Naresh K., M. (2016): Marketinkutatás. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Nemeskürty, I. (2015): Mi, magyarok - Történelmünk ezerszáz éve. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Pete, L. (2023): Olaszország története - A kezdetektől napjainkig. Budapest: Rubicon intézet nonprofit.

Pléh, C. (2021): Pszichológia. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Portfolio. (2025. 05 27): A magyarok harmada nyaralhat idén külföldön, átlagosan 300 ezer fo-rintból. Letöltés dátuma: 2025. 05 30, forrás: Portfolio: https://www.portfolio.hu/bank/20250527/a-magyarok-harmada-nyaralhat-iden-kulfoldon-atlagosan-300-ezer-forintbol-764087#

S. n. (2015): Olasz konyhakultúra. Letöltés dátuma: 2025. 05 28, forrás: Magyar olasz: https://magyarolasz.hu/gasztro/olasz-konyhakultura/

Salamon, K. (Szerk.). (2006): Világtörténet. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Sille, I. (2016): Illem, etikett, protokoll. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Stoddard, B. (2023): Stereotyping Religion II: Critiquing Clichés. London: Bloomsbury Academic. Le-töltés dátuma: 2025. 05 30, forrás: https://www.bloomsburycollections.com/monograph?docid=b-9781350263628

Sztanó, L. (2014): Taljánok, olaszok, digók - A nemzeti sztereotípiák fogságában. Budapest: Corvina Kiadó Kft.

Tóth, V. (2023): Kultúrák közti különbségek 1. rész – olaszok és magyarok. Letöltés dátuma: 2025. 05 19, forrás: Hallgató: https://hallgatomagazin.hu/kulturak-kozti-kulonbsegek-olaszok/

Törőcsik, M. (2016): Fogyasztói magatartás - Insight, trendek, vásárlók. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Turizmus Online. (2017): Olasz borok és ételek napja. Letöltés dátuma: 2025. 05 30, forrás: Tu-rizmus Online: https://turizmusonline.hu/cikkek/gasztro/olasz_borok_es_etelek_napja.html

UN Tourism. (2025): Global and regional tourism performance. Letöltés dátuma: 2025. 06 07, forrás: UN Tourism: https://www.unwto.org/tourism-data/global-and-regional-tourism-performance

Varga, D. (S. d.): Habsburg uralom Észak-Itáliában. Rubicon Online, Magyarország. Letöltés dátuma: 2025. 05 28, forrás: https://rubicon.hu/hu/cikkek/habsburg-uralom-eszak-italiaban

Letöltések

Megjelent

2025-12-15

Hogyan kell idézni

Molnár, C., & Losonczi, V. (2025). Sztereotípiák és percepciók Olaszországról és az olaszokról magyar szemmel. Acta Carolus Robertus, 15(2), 95–110. https://doi.org/10.33032/acr.7079

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei