Gazdasági duális alapképzés választásának okai és a képzési forma eredményei a kompetenciák tekintetében

Visszajelzések a duális képzésről

Szerzők

  • Liber Evelin Fatime Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Gazdaság- és Regionális Tudományi Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.5638

Kulcsszavak:

felsőoktatás, duális képzés, gazdasági alapképzés, kompetenciák

Absztrakt

A munkaerőpiaci oldal napjainkban új kihívások elé állítja a felsőoktatási rendszert. Jelen értekezés először a 2022-ben megrendezésre kerülő TDK konferencián bemutatott kutatás, illetve a 2023 januárjában megrendezésre kerülő záróvizsgán védett szakdolgozat egy részletét hivatott kiemelni. A kutatás témája a duális képzés, gazdasági alapképzési szakokon elért, hallgatók által megfogalmazott eredményei. A tanulmány két kutatási kérdésre adott válasz rövid összefoglalása. Az első célja a hallgatók duális képzés választásának okai, a második a képzés során fejlődött kompetenciák összegyűjtése. A kutatásban összesen 35 jelenlegi, vagy már végzett hallgató vett részt. A tanulmány a 12 kérdéssorból álló interjúból háromra kapott eredményeket emeli ki. A hallgatói visszajelzések alapján a duális képzés választásának fő motivációi a tapasztalatszerzés, a kompetenciák gyorsabb, szélesebb körű fejlődése, illetve az egyetemi évek alatt megszerezhető bevételek növelése. A képzés során fejlődött, a legtöbb hallgató által kiemelt kompetenciák a kommunikációs képességek, a szakmai kompetenciák, illetve a csapatban való dolgozás képessége.

Információk a szerzőről

  • Liber Evelin Fatime, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Gazdaság- és Regionális Tudományi Doktori Iskola

    Liber Evelin Fatime
    0009-0007-1527-0512
    PhD hallgató
    Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Gazdaság- és Regionális Tudományi Doktori Iskola
    liberevelin@gmail.com

Hivatkozások

Ailer, P. (2017. október 28). Duális képzés – tapasztalatok, eredmények. Forrás: https://www.mkt.hu/wp-content/uploads/2017/10/Ailer_Piroska.pdf

Beck, Z. (2020. május 26). A soft skillek jelentősége. Forrás: https://www.linkedin.com/pulse/soft-skillek-jelent%C5%91s%C3%A9ge-beck-zsolt/?trk=related_artice_A%20soft%20skillek%20jelent%C5%91s%C3%A9ge_article-card_title

Boda, M. A. (2016). A gazdasági diploma munkaerőpiaci helyzete. – Egy lépéssel közelebb a pi-acképesség felé üzleti szimulációs szoftverekkel. Letöltés dátuma: 2022. július 1

Castro, C., & Levy, D. (2001). Four Functions in Higher Education. International Higher Educa-tion. https://doi.org/10.6017/ihe.2001.23.6594

Davidson, K. (2016. augusztus 31). Employers Find ‘Soft Skills’ Like Critical Thinking in Short Supply. Forrás: https://www.wsj.com/articles/employers-find-soft-skills-like-critical-thinking-in-short-supply-1472549400

Green, J., & Burleson, B. (2003). Handbook of Communication and Social Interaction Skills. New Jersey: Purdue University. Forrás: https://ismailsunny.files.wordpress.com/2017/07/handbook-of-communication-and-social-interaction-skills.pdf

Grosemans, I., Coertjens, L., & Kyndt, E. (2017). Exploring learning and fit in the transition from higher education to the labour market: A systematic review. Educational Research Review.

Khine, M. S., & Areepattamannil, S. (2016). Non-cognitive Skills and Factors in Educational Attainment. Rotterdam: Sense Publishers.

Kocsis, Z. (2018.). Melyik út vezet a sikerhez? Hallgatói visszajelzések a munkatapasztalataikról. In: Új kihívások és pedagógiai innovációk a szakképzésben és a felsőoktatásban : A VIII. Trefort Ágoston Szakképzés- és Felsőoktatás-pedagógiai Konferencia tanulmánykötete. Szerk.: Tóth Péter; Simo-nics István; Manojlovic Heléna; Ducho Jenő, Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagó-giai Központ, Budapest, 437-452, 2018. ISBN: 9789634491484

Kocsis, Z. (2020.). A duális képzés hatékonysága és a képzéssel való elégedettség egy komplex kutatás tükrében. Új munkaügyi szemle, 3. szám(I évfolyam), old.: 64-77. Letöltés dátuma: 2024. május 2

Pogátsnik, M. (2018). Dual Education: The Win-Win Model of Collaboration between. Interna-tional Journal Of Engineering Pedagogy, 145-152. Forrás: https://doi.org/10.3991/ijep.v8i3.8111

Pogátsnik, M. (2019.). The Impact of Dual Higher Education on the Development of Non-Cognitive Skills. Budapest: In search of excellence in higher education.

Teichler, U. (2011). International Dimensions of Higher Education and Graduate Employment. In The Flexible Professional in the Knowledge So¬ciety. New Challenges for Higher Education (old.: 177-197.) Universität Kassel: Springer.

Tulgan, B. (2015). Bridging the soft skills gap: How to teach the soft skills basics to Todays Yo-ung Talent. New Jersey: Wiley.

Letöltések

Megjelent

2024-12-03

Hogyan kell idézni

Gazdasági duális alapképzés választásának okai és a képzési forma eredményei a kompetenciák tekintetében: Visszajelzések a duális képzésről. (2024). Acta Carolus Robertus, 14(2), 90-98. https://doi.org/10.33032/acr.5638

Hasonló cikkek

21-30 a 53-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.