Analysis of the sustainable agriculture and environmental management of the Visegrád Group

Authors

  • Bianka Bartl Hungarian University of Agriculture and Life Sciences Georgikon Campus
  • Petra Stankovics Hungarian University of Agriculture and Life Sciences Georgikon Campus
  • Gábor Soós Hungarian University of Agriculture and Life Sciences Georgikon Campus
  • Brigitta Simon Hungarian University of Agriculture and Life Sciences Georgikon Campus

DOI:

https://doi.org/10.31914/aak.2511

Keywords:

NECP, LULUCF, environment policy, emissions trading scheme (ETS)

Abstract

In our study, we analyze the commitments of the Visegrad Four National Energy and Climate Plans (NECPs) for the period 2021-2030 within the European Union environment policy, with special regard to the Land Use, LandUse Change and Forestry (LULUCF) sector. Based on our research, it can be said that the willingness of countries to contribute to the achievement of EU goals has low or modest ambition. Within the framework of the NECP, there are significant differences between the Visegrad Four's implementation plans for LULUCF. In connection with forest management, the emphasis in the Czech Republic for the next few years will be on afforestation, while in the case of Hungary, increasing logging production will be emphasized. In addition, Slovakia has presented a plan of an outstanding amount for draft carbon sequestration by forest. In the case of Poland, a mandatory carbon sequestration rate was provided in the forest management plan.

References

Az Európai Unió Működéséről szóló Szerződés Egységes Szerkezetbe Foglalt Változata. (2012.). Az Európai Unió Hivatalos Lapja, 132-133.

Európai Bizottság. (2019). Az euróapai zöld megállapodás COM(2019) 640 final. Forrás: Link

Európai, B. (2014). Közérthetően az Európai Unió szakpolitikáiról. Forrás: Link (letölve 2021.06.11)

European Commission. (2019 ). United in delivering the Energy Union and Climate Action -Setting the foundations fora successful clean energy transition SWD(2019) 212 fina. Forrás: Link

European Commission. (2019). Assessment of the draft National Energy and Climate Plan of Czechia., (old.: 4-5). Brüsszel.

European Commission. (2020). Assessment of the final national energy and climate plan of Hungary., (old.: 4). Brüsszel.

European Commission. (2020). Assessment of the final national energy and climate plan of Poland., (old.: 4). Brüsszel.

European Commission. (2020). Assessment of the final national energy and climate plan of Slovakia. Brüsszel.

EUROSTAT., D. (2021). Forrás: Link (utolsó letöltés: 2021.02.11)

Innovációs és Technológiai Minisztérium. (2019). Nemzeti Energia-és Klímaterv., (old.: 19,45-46).

IPCC. (2018). A megújuló energia a fenntarható vidékfejlesztés szolgálatában: jelentős poptenciális szinergiák, amelyek azonban nagyrészt kiaknázatlanok.Luxemburg : Európai Számvevőszék 29-34.

Ministry of Climate and Enviroment of Poland. (2019). The National Energy and Climate Plan for 2021-2030, Objectives and targets, and policies and measures., (old.: 22-39).

Ministry of the Environment of the Czech Republic. (2019). National Energy and Climate Plan of the Czech Republic., (old.: 3,27-29).

Országgyűlés Hivatala. (2020). Európai Zöld Megállapodás. Infojegyzet, 2020/58 szám, 2. Országgyűlés, H. (2019). Az Európai Unió kibocsátási-kereskedelmi rendszere. Infojegyzet, 1-3.

Slovak Ministry of Economy. (2019).Integrated National Energy and Climate Plan for 2021 to 2030., (old.: 7-11,39-43).

Szepesi, A. (2015). Az erdőgazdálkodás szabályozása az EU klímapolitikai céljainak elérése érdekében. NAIK ERTI szemináriumi előadás, Sárvár, Vas (3-10ppt). Link (letöltve 2021 02.12)

Published

2021-07-01

Issue

Section

Environment Protection

How to Cite

Analysis of the sustainable agriculture and environmental management of the Visegrád Group. (2021). ACTA AGRARIA KAPOSVARIENSIS, 25(1), 61-78. https://doi.org/10.31914/aak.2511