The economic and environmenteconomic analysis of the Hungarian Grey cattle

Authors

  • Béla Imre Kárpáti University of Kaposvár, Faculty of Animal Science, Institute of Economics and Finance Department of Regional Economics and Finance, H-7400 Kaposvár, Guba Sándor u. 40. , Kaposvári Egyetem, Állattudományi Kar, Ökonómiai és Szervezési Intézet Agrárgazdaságtani és Marketing Tanszék, 7400 Kaposvár, Guba Sándor u. 40. https://orcid.org/0009-0000-6929-931X (unauthenticated)
  • Csaba Sarudi University of Kaposvár, Faculty of Animal Science, Institute of Economics and Finance Department of Regional Economics and Finance, H-7400 Kaposvár, Guba Sándor u. 40. , Kaposvári Egyetem, Állattudományi Kar, Ökonómiai és Szervezési Intézet Agrárgazdaságtani és Marketing Tanszék, 7400 Kaposvár, Guba Sándor u. 40.
  • Attila Csorbai University of Kaposvár, Faculty of Animal Science, Institute of Economics and Finance Department of Regional Economics and Finance, H-7400 Kaposvár, Guba Sándor u. 40. , Kaposvári Egyetem, Állattudományi Kar, Ökonómiai és Szervezési Intézet Agrárgazdaságtani és Marketing Tanszék, 7400 Kaposvár, Guba Sándor u. 40.
  • István Marton University of Kaposvár, Faculty of Animal Science, Institute of Economics and Finance Department of Regional Economics and Finance, H-7400 Kaposvár, Guba Sándor u. 40. , Kaposvári Egyetem, Állattudományi Kar, Ökonómiai és Szervezési Intézet Agrárgazdaságtani és Marketing Tanszék, 7400 Kaposvár, Guba Sándor u. 40.

Keywords:

Hungarian Grey cattle, extensive breeding, economics, market, integration

Abstract

The present livestock of the Hungarian Grey cattle of the country is approximately between 4500 and 4800, 50 percent of which is under the authority of nature conservation. Nature conservation does not view the Hungarian Grey cow primarily as a product aiming at profit production, but rather finds its interest in the cow’s habitat conserving and regenerating role, therefore its primarily goal is the increase of the number of the live-stock and not marketing. In the research we assessed the current state of the market from the breeder’s point of view and defined the possible marketing channels and the integration possibilities at both the horizontal and vertical level. We summarised the breed’s present marketing state in a SWOT analysis. We presented the possible integrational directions and conjunctions in respect to the data of livestock, present infrastructural level as well as geographic locations, according to the possible EU distributions of regions. Due to the above mentioned reasons it would be necessary to give back the high importance of the Hungarian Grey cow. Special Hungarian products should gain greather attention. If it is not Hungary who takes advantage of this special hungarikum „product”, foreign big capital will sooner or later. Hungarian agriculture cannot afford this.

Author Biography

  • Béla Imre Kárpáti, University of Kaposvár, Faculty of Animal Science, Institute of Economics and Finance Department of Regional Economics and Finance, H-7400 Kaposvár, Guba Sándor u. 40., Kaposvári Egyetem, Állattudományi Kar, Ökonómiai és Szervezési Intézet Agrárgazdaságtani és Marketing Tanszék, 7400 Kaposvár, Guba Sándor u. 40.

    corresponding author
    karpbel@freemail.hu

References

Agrártámogatások 2002, 2003 FVM kiadvány. Budapest.

Ángyán J. (2002). Nemzeti Agrár-környezetvédelmi Program a környezetkímélő, a természet védelmét és a táj megőrzését szolgáló mezőgazdasági termelési módszerek támogatására. SZIE-TK, Budapest.

Bíró J. (1928). A legelőgazda könyve. Magyar. Királyi. Földmívelésügyi miniszteri kiadványa. Budapest.

Bodó I. (1994). A magyar szürke szarvasmarha. A Magyar Szürke Szarvasmarhát Tenyésztők Egyesülete. Budapest.

Bodó I., Reményik K. A. (1986). Adatok a magyar szürke szarvasmarha fej- és szarvalakulásának megítéléséhez. In Csató L. szerk. Őshonos és honosult háziállatfajtáink genetikai sajátosságai. Mezőgazdasági Főiskola Kaposvár. 30–45.

Bölcskey K., Bárány I., Berta E., Bíró G., Bodó I., Bozó S., Györkös I., Lugasi A., Süth M., Székely K. P., Szita G., Sárdi J. (2001). A magyar szürke haszonállat-előállító keresztezései. Állattenyésztés és Takarmányozás, 1. 45–57. Állattenyésztési és Takarmányozási Kutatóintézet, Herceghalom.

Dér F., Marton I. (2001). A gyephasznosítás kérdései. In. Nagy G., Pető K., Vinczeffy I. szerk. Gyepgazdálkodásunk helyzete és kilátásai. Debrecen. 269–274.

FM rendelet 41/1997 (V.28.) Az Állat-egészségügyi Szabályzat kiadásáról: Szarvasmarhák szivacsos agyvelőbántalmai.

Szomor D. (2003). Szóbeli közlés, Apaj.

Published

2004-02-15

How to Cite

Kárpáti, B. I., Sarudi, C., Csorbai, A., & Marton, I. (2004). The economic and environmenteconomic analysis of the Hungarian Grey cattle. Acta Agraria Kaposváriensis, 8(1), 33-49. https://journal.uni-mate.hu/index.php/aak/article/view/1677

Most read articles by the same author(s)