Gyermekek természethez való kapcsolódásának ösztönzése a városi térben

Szerzők

  • Tóth Eszter Center for Sustainable Economic and Corporate Policy, Darmstadt University of Applied Sciences https://orcid.org/0009-0007-0688-319X
  • Szilágyi-Nagy Anna kultúrAktív Egyesület
  • Földi Zsófia MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék
  • Valánszki István MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.36249/4d.76.6427

Kulcsszavak:

Urban nature, Children, Nature experience, Child-friendly city, Living Lab, Participatory Action Research

Absztrakt

A gyermekek és a természeti környezet közötti egyrenövekvő elidegenedés mélyreható következményekkel járfejlődésükre és jóllétükre nézve. Jelen tanulmány olyanstratégiákat vizsgál, amelyek elősegíthetik az újrakap-csolódást a természethez, a Vácon létrehozott Living Labmegközelítésén keresztül, a szociális konstruktivista tájel-mélet elméleti keretére építve. A tanulmány egy vegyesmódszertani keretet alkalmazva – rajzok, narratív inter-júk, kérdőívek, megfigyelések és térbeli feltérképezésekkombinációján keresztül – azt vizsgálja, hogyan érzékelikés értelmezik a természethez fűződő viszonyukat a gyer-mekek, a szülők és a tájépítész hallgatók. Az eredmé-nyek jelentős különbségeket tárnak fel ezen csoportoknézőpontjai között, különösen a spontán, strukturálatlantermészeti élmények és a szabályozott városi zöldfelü-letek megítélésében. Rávilágítva ezekre az eltérésekre,a tanulmány hangsúlyozza, hogy szükség van olyan rész-vételi tervezési megközelítésekre, amelyek bevonják agyermekek hangját olyan városi környezetek tervezésébe,amelyek formális és informális zöldterületei egyaránttámogatják a spontán felfedezést.

Szerző életrajzok

  • Tóth Eszter, Center for Sustainable Economic and Corporate Policy, Darmstadt University of Applied Sciences

    PhD, postdoctoral researcher
    e-mail: esztertoth@yahoo.es

  • Szilágyi-Nagy Anna, kultúrAktív Egyesület

    PhD, elnök, projekt koordinátor
    e-mail: szilagyi-nagy.anna@kulturaktiv.hu

  • Földi Zsófia, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék


    PhD, egyetemi docens
    e-mail: Foldi.Zsofia@uni-mate.hu

  • Valánszki István, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék

    PhD, habil, tanszékvezető
    egyetemi docens
    e-mail: Valanszki.Istvan@uni-mate.hu

Hivatkozások

1 WHO Regional Office for Europe (2016): Urban Green Spaces and Health. [online] Copenhagen: WHO Regional Office for Europe. URL:

https://iris.who.int/ handle/10665/345751

2 Hartig, Terry – Mitchell, Richard – De Vries, Sjerp – Frumkin, Howard (2014): Nature and Health. Annual Review of Public Health. 35,

207‐228.

3 Chawla, Louise (2015): Benefits of Nature Contact for Children. Journal of Planning Literature. 30 (4), 433-452. DOI: https://doi.

org/10.1177/0885412215595441

4 Faber Taylor, Andrea – Kuo, Frances E. (2006): Is contact with nature important for healthy child development? State of the evidence. In: Christopher Spencer – Mark Blades (ed.): Children and their Environ - ments. Learning, Using, and Designing spaces. Cambridge University Press: Cambridge, UK, New York, S. 124–140. DOI: https://doi.org/10.1017/cbo9780511521232.009

5 World Health Organization (2021): Nature, Biodiversity and Health: An Overview of Interconnections. Copenhagen: World Health

Organization. URL: iris.who.int/bitstream/handle/10665/341376/9789289055581-eng.pdf?sequence=1

6 Vanaken, Gert-Jan – Danckaerts, Marina (2018): Impact of Green Space Exposure on Children’s and Adolescents’ Mental Health: A Systematic Review. International journal of environmental research and public health. 15(12). DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph15122668

7 Claßen, Thomas – Bunz, Maxie (2018): Einfluss von Naturräumen auf die Gesundheit – Evidenzlage und Konsequen - zen für Wissenschaft und Praxis (Impact of Natural Environments on Health – Evidence and Implications for Science and Practice). Bundes

gesundheitsblatt, Gesundheits forschung, Gesundheitsschutz. 61(6), 720–728. DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-018-2744-9

8 Freeman, Claire – Tranter, Paul J. (2011): Children and their Urban Environment. Changing Worlds. London, Washington, DC:

Earthscan.

9 Chawla, Louise (Ed.) (2002): Growing Up in an Urbanising World. Unesco. London: Earthscan.

10 Valentine, Gill – McKendrck, John (1997): Children’s outdoor play: Exploring parental concerns about children’s safety and the changing nature of childhood. Geoforum. 28(2), 219-235. DOI: https://doi.org/10.1016/S0016-7185(97)00010-9

11 Louv, Richard (2008): Last Child in the Woods: Saving our Children from Nature- Deficit Disorder. Algonquin Books: Chapel Hill, NC.

12 Soga, Masashi – Gaston, Kevin J. – Yamaura, Yuichi – Kurisu, Kiyo – Hanaki, Keisuke (2016): Both Direct and Vicarious Experien - ces of Nature Affect Children’s Willingness to Conserve Biodiversity. International Journal of Environmental Research and Public Health. 13(6), 529. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph13060529

13 Turner, Will R. – Nakamura, Toshihiko – Dinetti, Marco (2004): Global Urbanization and the Separation of Humans from Nature. BioScience, 54(6), 585-590. DOI: https://doi.org/10.1641/0006-3568(2004)054[0585:-guatso]2.0.co;2

14 Moore, Robin – Cosco, Nicola (2020): Re- Naturing Urban Childhood: A Sustainable Development Strategy. In: Gallis, Christos – Chin, Won Sop (ed.): Forests for Public Health. Cambridge Scholars Publishing, 259–303. ISBN (13): 978-1-5275-5029-2

15 Cooper Marcus, Catherine - Sachs, Nevin A. (2014): The salutogenic city. World Health Design. 7(4), 18-25.

16 IPBES (2019): Global Assessment Report on Biodiversity and Ecosystem Services of the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. In: Brondizio, Eduardo S. – Settele, Julian – Díaz, Sandra – Ngo, Ho Thi (ed.): IPBES Secretariat, Bonn, Germany, p. 1148. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3831673

17 Moore, Robin – Cooper Marcus, Catherine (2008): Healthy Planet, Healthy Children: Designing Nature into the Daily Spaces of Childhood. In: Stephen R. Kellert – Judith H. Heerwagen – Martin L. Mador (ed). Biophilic Design: The Theory, Science and Practice of Bringing Buildings to Life. Wiley: Hoboken, New Jersey, USA, 153–203. ISBN: 978-0-470-16334-4

18 Mårtensson, Fredrika – Wiström, Björn – Hedblom, Marcus – Herngren, Linnea – Ågren, Josefin – Sang, Åsa Ode (2025): Creating nature-based play settings for children through looking, listening, learning and modifying in a Swedish landscape laboratory.

Socio-Ecological Practice Research. (7) 93-117. DOI: https://doi.org/10.1007/s42532-024-00208-7

19 Mónus Ferenc – Bacskai Katinka – Varga Attila – Berze Iván Zsolt – Néder Katalin – Dúll Andrea (2022): Általános- és középiskolás diákok környezettudatosságát meghatározó tényezők a Fenntarthatósági Témahét 2021-es nagymintás vizsgálata alapján. (Factors Determining Environ - mental Awareness among Primary and Secondary School Students: Evidence from the 2021 Sustainability Week Large-Scale Survey). Iskolakultúra, 32 (7), 47–68. DOI: https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2022.7.47

20 Halbritter, András Albert (2021): A természet-kapcsolatot vizsgáló kérdéssor összefüggéseinek elemzése. (Analysis of the Interrelations within the Questionnaire on Nature Connection). Fenntarthatósági Témahét kutatás 2021. Research report. Széchenyi István University: Győr.

21 Németh, Franziska Ilka (2020): Az iskolakertek hatása a környezettudatos nevelésre. (The Impact of School Gardens on Environmental Education). [szakdolgozat]. Széchenyi István University: Győr. https://rep.szerep.sze.hu/handle/123456789/8442

22 de Vries, Jeroen – Fetzer, Ellen – Ruggeri, Deni – Conti, Andrea – Uttur, Arati A. (ed.). (2022): Reflection in Action: A Community

Learning Model. Wageningen: Stichting LE:NOTRE Institute.

23 Szilágyi-Nagy, Anna – Mihály, Regina (2021): Minden Térben Gyerekekkel: Online és offline közösségi tervezés gyermekkökzösségekkel. Tippek és módszerek a szabadterek átalakí - tására pedagógusoknak és tervezőknek. (In Every Space with Children: Online and Offline Community Planning with Child Commu - nities. Tips and Methods for Transforming Outdoor Spaces for Educators and Designers). Pécs: kultúrAktív Egyesület.

24 Központi Statisztikai Hivatal (KSH). (2023): Population data for Vác. Hungarian Central Statistical Office. URL: https://www.ksh.hu

25 Kühne, Olaf (2019): Landscape Theories: A Brief Introduction. Wiesbaden: Springer.

26 Moore, Robin – Young, Donald (1978): Childhood Outdoors: Toward a Social Ecology of the Landscape. In: Altman, Irwin – Wohlwill, Joachim F. (ed) Children and the Environment. Human Behavior and Environment, vol 3. Springer: Boston, MA, 83-130.

27 Hart, Robert (1979): Children’s Experience of Place: A Developmental Study. Irvington Press: New York

28 Kellert, Stephen R. (1993): The Biological Basis for Human Values of Nature. In: Kellert, Stephen R. – Wilson, Edward O.

(ed.): The Biophilia Hypothesis, Island Press: Washington DC, 42-69.

29 Gill, Tim (2007): Now Fear. Growing up in a risk averse society. Calouste Gulbenkian Foundation: London.

30 Francis, Mark (1988): Negotiating between children and adult design values in open space projects. Design Studies, 9(2), 67-75. DOI: https://doi.org/10.1016/0142-694X(88)90032-4.

31 United Nations (1989): The convention on the Rights of the Child. UNICEF: New York

32 Christensen, Pia – O’Brien, Margaret (ed.) (2003): Children in the City: Home Neighbour - hood and Community. Routledge: London.

Letöltések

Megjelent

2025-06-10

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hogyan kell idézni

Tóth, E., Szilágyi-Nagy, A., Földi, Z., & Valánszki, I. (2025). Gyermekek természethez való kapcsolódásának ösztönzése a városi térben. 4D Tájépítészeti és Kertművészeti Folyóirat, 76, 16-23. https://doi.org/10.36249/4d.76.6427

Hasonló cikkek

1-10 a 162-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

1 2 > >>