A tervezett M2 gyorsforgalmú út hatásai

A SaveGREEN INTERREG projekt eredményei a magyarországi vizsgálati területen

Szerzők

  • Filepné Kovács Krisztina Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék
  • Dancsokné Fóris Edina Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék
  • Bányai Zsombor Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Környezettudományi Doktori iskola
  • Hubayné Horváth Nóra MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék
  • Módosné Bugyi Ildikó MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék
  • Varga Dalma MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék
  • Weiperth András Mate, Akvakultúra és Környezetbiztonsági Intézet, Természetesvízi Halökológiai Tanszék
  • Sallay Ágnes MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék
  • Szilvácsku Miklós Zsolt MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék
  • Kollányi László MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.36249/4d.67.3721

Kulcsszavak:

zöldfolyosó

Absztrakt

A SaveGREEN INTERREG projekt célja, hogy integrált tervezéssel segítse az ökológiai folyosók megőrzését és javítását, továbbá felhívja a figyelmet a megfelelő kárenyhítő intézkedések különböző típusaira. A SaveGREEN projekthez kapcsolódóan és a tájépítész-hallgatók egyetemi oktatási programjának keretében elkészítettük a tervezett M2 határmenti térségének komplex tájfvizsgálatát és tájfejlesztési tervét. A SaveGREEN projekt a TRANSGREEN, ConnectGREEN és HARMON DTP projektek eredményeire épül. A projekt a partnerországok vizsgálati területeire összpontosít: az Alpok-Kárpátok folyosó, a Délnyugati-Kárpátok, a Zakarpattya, a Beszkidek, a Ljulin és a Balkán-hegység, valamint a tervezett magyarországi M2 terület veszélyeztetett ökológiai folyosói, amelyeket a közlekedési infrastruktúra és a nem fenntartható földhasználat leginkább érint. Tanulmányunkban bemutatjuk a magyarországi vizsgálati terület komplex értékelését, különös tekintettel a tervezett M2 autópálya nyomvonalát keresztező ökológiai folyosók értékelésére.

Szerző életrajzok

  • Filepné Kovács Krisztina, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék

    egyetemi docens, PhD
    e-mail: filepne.kovacs.krisztina@uni-mate.hu

  • Dancsokné Fóris Edina, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék

    egyetemi adjunktus, PhD
    e-mail: dancsokne.foris.edina.klara@uni-mate.hu

  • Bányai Zsombor, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Környezettudományi Doktori iskola

    PhD-hallgató
    e-mail: zsombor.banyai@gmail.com

  • Hubayné Horváth Nóra, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék

    egyetemi docens, PhD
    e-mail: hubayne.horvath.nora@uni-mate.hu

  • Módosné Bugyi Ildikó, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék

    mesteroktató
    e-mail: modosne.bugyi.ildiko@uni-mate.hu

  • Varga Dalma, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék

    PhD-hallgató
    e-mail: dalmavarga2@gmail.com

  • Weiperth András, Mate, Akvakultúra és Környezetbiztonsági Intézet, Természetesvízi Halökológiai Tanszék

    tudományos főmunkatárs
    e-mail: weiperth.andras@uni-mate.hu

  • Sallay Ágnes, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék

    egyetemi tanár, PhD
    e-mail: sallay.agnes@uni-mate.hu

  • Szilvácsku Miklós Zsolt, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészeti Intézet, Budapest, Tájtervezési és Területfejlesztési Tanszék

    egyetemi adjunktus, PhD
    e-mail: szilvacsku.miklos.zsolt@uni-mate.hu

  • Kollányi László, MATE, Tájépítészeti, Településtervezési és Díszkertészti Intézet, Budapest, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék

    egyetemi docens, CSc
    e-mail: kollanyi.laszlo@uni-mate.hu

Hivatkozások

Tari T. (2010): Autópálya vadátjárók kialakítása és használatuk értékelése. PhD értekezés, NyugatMagyarországi Egyetem Erdőmérnöki kar. Sopron

Trombulak S. C. & Frissel C.A. (2000): Review of ecological effects of roads on terrestrial and aquatic communities. Conservation Biology 14: 18–30.

Jackson S. D. (2000): Overview of transportation impacts on wildlife movement and populations. In Messmer, T. A. and West, B. (eds): Wildlife and highways: seeking solutions to an ecological and a socio-economic dilemma. The Wildlife Society, Nashville. pp. 7-20.

Andrews K. M., Gibbons J. W., & Jochimsen D. M. (2006): Literature Synthesis of the Effects of Roads and Vehicles on Amphibians and Reptiles. Federal Highway Administration (FHWA), U.S. Department of 75 Transportation, Report No. FHWAHEP-08-005. Washington, D.C. pp: 151.

Scoccianti C. (2001): Amphibia: aspetti di ecologia della conservazione lAmphibia: Aspects of Conservation Ecology]. WWF Italia, Sez. Toscana. Guido Persichino Grafica, Firenze

Seiler A. (2003): Effects of infrastructure on nature. In Trocmé, M., Cahill, S., de Vries, H. J. G., Farral, H., Folkeson, L., Fry, G., Hicks, C. and Peymen, J. (eds): Habitat fragmentation due to train

Puky M. (2005): Amphibian road kills: a global perspective. UC Davis: Road Ecology Center. Retrieved from https://escholarship.org/uc/item/7j7546qv

SaveGreen project website- https://www.interreg-danube.eu/approved-projects/savegreen

Letöltések

Megjelent

2023-04-30

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hogyan kell idézni

A tervezett M2 gyorsforgalmú út hatásai: A SaveGREEN INTERREG projekt eredményei a magyarországi vizsgálati területen. (2023). 4D Tájépítészeti és Kertművészeti Folyóirat, 67, 56-63. https://doi.org/10.36249/4d.67.3721

Hasonló cikkek

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei