Az amerikai földrajz- és történelem-tankönyvek Afrika-képe
Absztrakt
A magyar Nemzeti Alaptanterv szerint a történelem- és földrajzoktatás egyik célja az, hogy a tanulók megismerkedhessenek az emberi kultúra legjellemzőbb eredményeivel, és nyitottak legyenek a különböző kultúrák, szokások, vallások iránt. Ezzel szemben a hazai földrajz- és történelem-tankönyvek nem fektetnek nagy hangsúlyt Afrika bemutatására, amely kifejezetten az interkulturalitásáról híres. A magyar diákok egy egyoldalúan ábrázolt kontinenst ismernek meg, amely a szegénység és a járványok hazája, történelme pedig az európai hatalmak befolyásának van kiszolgáltatva. Az amerikai tankönyvek Afrika-képének vizsgálata során arra a következtetésre jutottunk, hogy – ellentétben a magyar tankönyvekkel – az amerikai diákok egy színes, napjainkban is változó kontinensről tanulnak. Az amerikai tankönyvek elemző bemutatásával arra a kérdésre adunk választ, hogy mindezt hogyan valósítják meg.
Hivatkozások
Fischerné Dárdai Ágnes – Mészárosné Császár Zsuzsa (2004): Afrika-kép a magyar történelem és földrajz tankönyvekben. Iskolakultúra 2004/11. 69–77.
Gaynor, Ellis E.–Esler, Anthony–Beers, Burton (2004): World History Connections to Today. Pearson Prentice hall, Austin
Interjú Mark Spragg-gel. Készítette Ventilla Andrea. Bountiful Junior High School, Utah. 2009. október 28.
Kojanitz László (2005): A tankönyvkutatás szerepe és feladatai. Új Pedagógiai Szemle 2005/3. < URL: http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2005-03-ko-Kojanitz-Tankonyvkutatas> [2009. október 10.]
Sager, Robert J.–helgren, David M. (2005): World Geography Today. holt Rinehart Winston, Austin.
Utah State Office of Education (2002): Secondary Core Curriculum. Social Studies 7-12. [online] < URL:http://www.schools.utah.gov/curr/core/corepdf/SoSt7-12.pdf> [2009. november 3.]
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2010 Ventilla Andrea
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.