Az amerikai földrajz- és történelem-tankönyvek Afrika-képe

Autores/as

  • Andrea Ventilla PTE BTK "Oktatás és Társadalom" DI

Resumen

A magyar Nemzeti Alaptanterv szerint a történelem- és földrajzoktatás egyik célja az, hogy a tanulók megismerkedhessenek az emberi kultúra legjellemzőbb eredményeivel, és nyitottak legyenek a különböző kultúrák, szokások, vallások iránt. Ezzel szemben a hazai földrajz- és történelem-tankönyvek nem fektetnek nagy hangsúlyt Afrika bemutatására, amely kifejezetten az interkulturalitásáról híres. A magyar diákok egy egyoldalúan ábrázolt kontinenst ismernek meg, amely a szegénység és a járványok hazája, történelme pedig az európai hatalmak befolyásának van kiszolgáltatva. Az amerikai tankönyvek Afrika-képének vizsgálata során arra a következtetésre jutottunk, hogy – ellentétben a magyar tankönyvekkel – az amerikai diákok egy színes, napjainkban is változó kontinensről tanulnak. Az amerikai tankönyvek elemző bemutatásával arra a kérdésre adunk választ, hogy mindezt hogyan valósítják meg.

Biografía del autor/a

  • Andrea Ventilla, PTE BTK "Oktatás és Társadalom" DI

    PhD-hallgató

Referencias

Fischerné Dárdai Ágnes – Mészárosné Császár Zsuzsa (2004): Afrika-kép a magyar történelem és földrajz tankönyvekben. Iskolakultúra 2004/11. 69–77.

Gaynor, Ellis E.–Esler, Anthony–Beers, Burton (2004): World History Connections to Today. Pearson Prentice hall, Austin

Interjú Mark Spragg-gel. Készítette Ventilla Andrea. Bountiful Junior High School, Utah. 2009. október 28.

Kojanitz László (2005): A tankönyvkutatás szerepe és feladatai. Új Pedagógiai Szemle 2005/3. < URL: http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2005-03-ko-Kojanitz-Tankonyvkutatas> [2009. október 10.]

Sager, Robert J.–helgren, David M. (2005): World Geography Today. holt Rinehart Winston, Austin.

Utah State Office of Education (2002): Secondary Core Curriculum. Social Studies 7-12. [online] < URL:http://www.schools.utah.gov/curr/core/corepdf/SoSt7-12.pdf> [2009. november 3.]

Publicado

2010-12-28

Número

Sección

Képzés és Gyakorlat

Cómo citar

Az amerikai földrajz- és történelem-tankönyvek Afrika-képe. (2010). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 8(3-4), 195-207. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5298