Kisgyermekkori neuropedagógia - A kisgyermekkori agyfejlődés támogatása az óvodai nevelésben

Szerzők

  • Borbás Mónika Lívia borbas@airplanet.hu

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.13

Absztrakt

A kor szellemiségével haladva, a hivatástudattal rendelkező pedagógusoknak, szakembereknek okvetlenül törekedniük kell meglévő szaktudásuk bővítésére, permanens fejlesztésére a nevelés-oktatás eredményességének és hatékonyságának növelése érdekében. Közismert tény, hogy az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák kialakításának, elmélyítésének legszenzitívebb periódusa az óvodáskor. Az idegrendszer fejlődésének és érésének tekintetében a fejlesztő környezet, a motiváló pedagógiai tevékenységek kedvező feltételeket teremtenek a tanulás folyamatához. Mindez segíti a neurális kapcsolatok épülését, az idegpályák erősödését. A tanulmányban bemutatásra kerülő mikrokutatás fő irányvonalát kijelölték azok a megoldásra váró kérdések, hogy az óvodapedagógusok milyen szintű neuropedagógiai tudást birtokolnak, illetve ezt hogyan és milyen mértékben állítják az agyfejlődés megtámogatásának szolgálatába.

Információk a szerzőről

  • Borbás Mónika Lívia, borbas@airplanet.hu

    okleveles pedagógia-, játék- és szabadidő-szervező tanár
    borbas@airplanet.hu

Hivatkozások

Bauer, J. (2010). Miért érzem azt, amit te? Ösztönös kommunikáció és tükörneuronok titka. Budapest: Ursus Libris Kiadó.

Demeter, K. (szerk., 2006). A kompetencia. Kihívások és értelmezések. Budapest: Országos Közoktatási Intézet.

Doidge, N. (2015). A változó agy. Elképesztő történetek az agykutatás élvonalából. Budapest: Park Könyvkiadó.

Fraiberg, S. (2014). Varázsos évek. Hogyan értsük meg és miként kezeljük a korai gyermekkor problémáit. Budapest: Park Könyvkiadó.

Hanson, R. (2016). Sírjak vagy nevessek? Az emberi agy boldogságra hangolható. Budapest: Ursus Libris Kiadó.

Markham, L. (2016). Békés szülő, boldog gyermek. A kiabálás vége és a kapcsolatteremtés kezdete. Budapest: Ursus Libris Kiadó.

Polster, H. R. – Hüther, G. (2017). Vissza a gyökerekhez. Így fejlődnek ezek a mai gyerekek. Budapest: Ursus Libris Kiadó.

Porkolábné, B. K. (szerk., 2009). Komplex prevenciós óvodai program. Kudarc nélkül az iskolában. Budapest: Trefort Kiadó.

Siegel, D. – Bryson, T. (2015). Drámamentes fegyelmezés. A káosz lecsillapítása és a fejlődő gyermeki elme integrált szemléletű gondozása. Budapest: Ursus Libris Kiadó.

Varga, L. (2015). Új tudomány születőben: kisgyermekkori neuropedagógia. In: Juhász, Gy. – Nagy, Á. – Strédl, T. – Tóth-Bakos, A. (szerk.), A Selye János Egyetem 2015-ös „Innováció és kreativitás az oktatásban és a tudományban” Nemzetközi Tudományos Konferenci ájának tanulmánykötete, (pp. 11–18). Komárom: Selye János Egyetem.

Varga, L. (2018). Előszó. Képzés és gyakorlat, 16. évf. 3. sz. pp. 7–12. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2018.3.1

Letöltések

Megjelent

2020-06-20

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Kisgyermekkori neuropedagógia - A kisgyermekkori agyfejlődés támogatása az óvodai nevelésben. (2020). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 18(1-2), 151-160. https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.13