Vízbiztonság és úszáskompetenciák megjelenése az iskolai tantervekben, utasításokban és tervezetekben
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.17Absztrakt
Tanulmányunkban a nemzetközi szakirodalom segítségével járjuk körbe az úszástudás fogalmát. A meghatározásokat követően figyelembe véve korunk paradigmáját, a kompetencia3 alapú iskolai úszásoktatást vizsgáljuk. Korábbi történeti-összehasonlító elemzésünk során összegyűjtött adatok alapján vetjük össze 1918-tól 2020-ig bezárólag a köznevelésben megjelent elemi- és polgári iskolákra vonatkozó utasításokat, tanterveket, az általános iskolák tantervi tervezeteit és alkalmazott tanterveit. Az elemzés során a vizsgált dokumentumokat a szerint csoportosítjuk, hogy a vízbiztonság és úszáskompetenciákból melyek jelentek meg pontosan. Eredményként bemutatjuk mely tantervek épültek leginkább a legfontosabb kompetenciákra, és hazánkban milyen irányban fejlődik az iskolai úszásoktatás.
Hivatkozások
Giehrl, J. és Hahn, M. (2010). Úszás. Budapest: Cser Kiadó.
Hamar, P., Prhioda, G. és Karsai, I. (2018). Adalékok az iskolai testnevelés tananyag-kiválasztásához. Iskolakultúra, 28- évf. 3–4. sz. pp. 28–38. DOI: https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2018.3-4.28
Kankaanpää, K. R. J. A., 2011. Kuudesluokkalaisten ja aikuisten uimataito Suomessa vuonna. [online] http://www.suh.fi/files/200/uimataitoraportti_fin.pdf [2020.01.30]
Kutassi, L. (1981). A szocialista testnevelés és sport általános kibontakozásának kezdete Magyarországon I. rész. A testnevelési főiskola közleményei, 3. 11–32.
Magyar Úszó Szövetség. Úszónemzet Program bemutatása [online] https://musz.hu/category/uszo-nemzet-program/ [2020.11.19.]
Mihály, I. (2003). Még egyszer a kulcskompetenciákról. Új Pedagógiai Szemle, 53. évf. 6. sz. pp. 103–112.
Royal Life Saving (2017) National Swimming and water safety education symposium summary report, Sydney 19-20 April 2017 [online] forrás [2019.12.10.]
Université de Rouen Normandie Attestation Scolaire de Savoir Nager video (July 23, 2015) [online] https://webtv.univ-rouen.fr/videos/assn-bo-du-23-juillet-2015-decoupage/video [2019.11.10.]
Stallman, R. K., Junge, M. and Blixt, T. (2008). The Teaching of Swimming Based on a Model Derived from the Causes of Drowning. International Journal of Aquatic Research and Education, Vol. 2: No. 4. Article 11. DOI: https://doi.org/10.25035/ijare.02.04.111
Stallman, R. K., Moran, K., Quan, L. and Langendorfer, S. (2017). Swimming Skill to Water Competence: Towards a More Inclusive Drowning Prevention Future. International Journal of Aquatic Research and Education, Vol. 10: No. 2. Article 3. DOI: https://doi.org/10.25035/ijare.10.02.03
WHO (2014). Global report on Drowning - Preventing a leading killer. Spain: WHO Press. [Online] https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/143893/9789241564786_eng.pdf [2020. január 20.]
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2020 Kovács Zsófia, Prisztóka Gyöngyvér
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.