Élménypedagógia a kisgyermekek környezeti nevelésében

Autores/as

  • Anna Megyeriné Runyó Apor Vilmos Katolikus Főiskola Matematikai, Természettudományi és Informatikai Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.10

Resumen

Főiskolánk óvópedagógus hallgatói minden évben külső szakmai gyakorlaton vesznek részt, mely főiskolai elméleti tudásuk szerves kiegészítője. Idén több végzős hallgató is bekapcsolódott az ún. madárdalos óvodai programba. Ennek keretén belül kutató munkájuk egy részeként önálló programot dolgoztak ki és valósítottak meg – óvodásokkal.
Az egyik ilyen program kéthetes projekt formában történő feldolgozása során az óvoda környékén élő madarak megismertetése volt a cél, élménypedagógiai módszerekkel. A komplex megismerés folyamatában szerepelt: séta, mesterséges fészkelő helyek (odú) kialakítása és annak folyamatos megfigyelése, kézművesség, drámapedagógiai játék, hangfelvételek, madáretetés („cinkegolyó” készítése), stb.
A kéthetes projektet és annak gyermekekre gyakorolt hatásait mutatom be a cikkben.

Biografía del autor/a

  • Anna Megyeriné Runyó, Apor Vilmos Katolikus Főiskola Matematikai, Természettudományi és Informatikai Tanszék

    PhD, főiskolai tanár
    megyerine.anna@avkf.hu

Referencias

Dewey, J. (1997). Experience and Education. New York: Simon & Schuster.

Gabnai, K. (1993). Drámajátékok gyermekeknek, fiataloknak, felnőtteknek. Harmadik módosított kiadás, Budapest: Marczibányi Téri Művelődési Központ.

Hegedűs, G. (szerk.) (2002). Projektpedagógia. Kecskemét: Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar.

Hortobágyi, K. (2002). Projekt kézikönyv. ALTERN füzetek 10. Budapest: Iskolafejlesztési Alapítvány.

Kaplan, S. (1995). The restorative benefits of nature: toward an integrative framework. Journal of Environmental Psychology, 15. pp. 169–182. doi: https://doi.org/10.1016/0272-4944(95)90001-2

Kovátsné Németh, M. (2006). Fenntartható oktatás és projektpedagógia. Új pedagógiai szemle, 56. évf. 10. sz. pp. 68–74. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00107/2006-10-mu-Kovatsne-Fenntarthato.html [2016. augusztus 9.]

Lovas, M. – Tarr, Á. (2011). Varázstükör. Budapest: Nemzeti Geográfia.

Makai, É. (2005). Az élmény alapú tanulásról. http://www.hogu.hu/archivum/elmenyMakaiEva.doc [2016. augusztus 9.]

Mátyás, Sz. (2016). Környezeti nevelés a Nyergesújfalui Napsugár Óvodában. [Szakdolgozat]. Vác: Apor Vilmos Katolikus Főiskola.

Mészáros, I. – Németh, A. – Pukánszky, B. (2000). Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Budapest: Osiris Kiadó

Mészáros, V. – Bárnai, Á. (2010). Az élménypedagógia egy lehetséges meghonosítási módja gyermekotthoni közegben. Új Pedagógiai szemle, 60. évf. 1–2. sz. pp. 55–72. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00139/pdf/EPA00035_upsz__2010_1-2_055-072.pdf [2016. augusztus 9.]

Szabó, G. (2006). Az Outdoor módszer alkalmazásának lehetőségei a tanácsadásban. Kalandterápiás beszámoló. Budapest: ELTE PPK Tanácsadás Szakpszichológus Képzés.

Publicado

2016-12-22

Número

Sección

Képzés és Gyakorlat

Cómo citar

Élménypedagógia a kisgyermekek környezeti nevelésében. (2016). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 14(3-4), 165-172. https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.10