Experimental Education in Children's Environmental Education
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.10Abstract
Kindergarten teacher students of our college take part in external kindergarten practice each year, as an organic addition to their theoretical college training.
This year also several students joined the so called Bird Song Kindergarten program. In the framework of this program they worked out and implemented an independent program with kindergarten children as part and parcel of their research activity.
As a follow-up to one of such programs in the form of a two-week project the introduction of the birds living around the kindergarten was in the focus, through Experimental Education Programs. The process of complex cognition included: walk, the creation of artificial nesting places (hangouts) and their continuous monitoring, handicraft, drama pedagogy games, voice recording, bird feeding (preparation of suet balls), etc.
I introduce in my article the two-week project and the effects it had on children.
References
Dewey, J. (1997). Experience and Education. New York: Simon & Schuster.
Gabnai, K. (1993). Drámajátékok gyermekeknek, fiataloknak, felnőtteknek. Harmadik módosított kiadás, Budapest: Marczibányi Téri Művelődési Központ.
Hegedűs, G. (szerk.) (2002). Projektpedagógia. Kecskemét: Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar.
Hortobágyi, K. (2002). Projekt kézikönyv. ALTERN füzetek 10. Budapest: Iskolafejlesztési Alapítvány.
Kaplan, S. (1995). The restorative benefits of nature: toward an integrative framework. Journal of Environmental Psychology, 15. pp. 169–182. doi: https://doi.org/10.1016/0272-4944(95)90001-2
Kovátsné Németh, M. (2006). Fenntartható oktatás és projektpedagógia. Új pedagógiai szemle, 56. évf. 10. sz. pp. 68–74. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00107/2006-10-mu-Kovatsne-Fenntarthato.html [2016. augusztus 9.]
Lovas, M. – Tarr, Á. (2011). Varázstükör. Budapest: Nemzeti Geográfia.
Makai, É. (2005). Az élmény alapú tanulásról. http://www.hogu.hu/archivum/elmenyMakaiEva.doc [2016. augusztus 9.]
Mátyás, Sz. (2016). Környezeti nevelés a Nyergesújfalui Napsugár Óvodában. [Szakdolgozat]. Vác: Apor Vilmos Katolikus Főiskola.
Mészáros, I. – Németh, A. – Pukánszky, B. (2000). Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Budapest: Osiris Kiadó
Mészáros, V. – Bárnai, Á. (2010). Az élménypedagógia egy lehetséges meghonosítási módja gyermekotthoni közegben. Új Pedagógiai szemle, 60. évf. 1–2. sz. pp. 55–72. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00139/pdf/EPA00035_upsz__2010_1-2_055-072.pdf [2016. augusztus 9.]
Szabó, G. (2006). Az Outdoor módszer alkalmazásának lehetőségei a tanácsadásban. Kalandterápiás beszámoló. Budapest: ELTE PPK Tanácsadás Szakpszichológus Képzés.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Megyeriné Runyó Anna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.