Kórház-pedagógia

Autores/as

  • Renáta Becsei-Balogh Somogy Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Kaposvári Tagintézménye
  • Katalin Szili Kaposvári Egyetem Pedagógia Kar Gyógypedagógiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.4

Resumen

Egészség, teljes értékű élet! A legelszomorítóbb és legnehezebb élethelyzet, mikor egy gyermek súlyosan beteg lesz. Egy pillanat alatt átértékelődik minden, és csak arra tud gondolni az ember, hogy meg kell gyógyulnia, vagy legalább azt elérni, hogy fogyatékosságához mérten élhető életet élhessen. Kórházpedagógia, kórház és pedagógia. Külön-külön a két szóval már mindenki találkozott, de mit is jelent összetett szóként? Ezt már kevesen ismerik, sőt kevesen hallottak róla, pedig létezik, és fontos feladatkört tölt be a beteg gyermekek életében. A következőkben ízelítőt adtunk a kórház-pedagógiával és kórházpedagógusokkal kapcsolatban. Feltárjuk, mit is rejt a kórházpedagógia, honnan indult, hol tart, és hová tart jelenleg Magyarországon. Jelen tanulmányunkban célunk rávilágítani és megértetni több szempontból is, hogy miért fontos a kórház-pedagógia,és mennyire összetett területe ez a pedagógiának.

Biografía del autor/a

  • Renáta Becsei-Balogh, Somogy Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Kaposvári Tagintézménye

    logopédus
    reni2834@gmail.com

  • Katalin Szili, Kaposvári Egyetem Pedagógia Kar Gyógypedagógiai Intézet

    adjunktus
    szili.katalin@ke.hu

Referencias

Bíróné Pallag, E. – Láng, T. – Orosházi, K. – Tóthné Almássy, M. – Varga, E. – Vargay, A. (2012a). Iránytű füzet (Szülőktől szülőknek). Kórházpedagógusok Egyesülete és Tölösi Péter Alapítvány a Leukémiás és Tumoros Megbetegedésű Gyermekek Gyógyításáért, Budapest. 1. sz.

Bíróné Pallag, E. – Láng, T. – Orosházi, K. – Tóthné Almássy, M. – Varga, E. – Vargay, A. (2012b). Iránytű füzet (Szülőktől szülőknek). Kórházpedagógusok Egyesülete és Tölösi Péter Alapítvány a Leukémiás és Tumoros Megbetegedésű Gyermekek Gyógyításáért, Budapest. 2. sz.

Bíróné Pallag, E. – Láng, T. – Orosházi, K. – Tóthné Almássy, M. – Varga, E. – Vargay, A. (2012c). Iránytű füzet (Szülőktől szülőknek). Kórházpedagógusok Egyesülete és Tölösi Péter Alapítvány a Leukémiás és Tumoros Megbetegedésű Gyermekek Gyógyításáért, Budapest. 3. sz.

Egyesített Szent István és Szent László Kórház–Rendelőintézet honlapja. [online] http://www.eszszk.hu/szolgaltatasaink/korhazpedagogus/ [2016. április 10.]

Erdősi, Zs. (2006). Pedagógus mentálhigiénéje. Empátia (Kórházpedagógusok Lapja), 2. évf. 1. szám, pp. 32−35.

Fővárosi Iskolaszanatórium Általános Iskola honlapja. [online] http://www.iskolaszanatorium.sulinet.hu/ [2016. április 10.]

Gordosné Szabó, A. (2004). Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.

Hajnal, Zs. (2006). HOPE – Esély az oktatásban. Empátia (Kórházpedagógusok Lapja), 2. évf. 1. sz. pp. 43−47.

Steinberg, H. (2000). The Benefits That Hospital Schools Provide to Hospitalized Children. In: Mihály Ildikó (2011). A beteg gyermek és az iskola. Családi életre nevelés az iskolában. p. 235.

HOPE chartája. [online] http://hospitalteachers.eu/who/hope-charter [2016. április 10.]

HOPE honlapja. [online] http://hospitalteachers.eu/ [2016. április 10.]

Hortobágyi, K. (1993). Erdei Iskola. „Ahol a fáktól jobban látni az erdőt.” Budapest: Iskolafejlesztési Alapítvány, OKI Iskolafejlesztési Központ, Erdei Iskola Egyesület

Illyés, S. (2000). A nevelhetőség és a korlátozott nevelhetőség. In: Illyés, S. (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola Kar, Budapest.

Kocsis, K. (2008). Bemutatkozik a Pécsi Kórháziskola. Empátia (Kórházpedagógusok Lapja). 3. évf. 1. sz. pp. 6−10.

Kórházpedagógusok Egyesülete honlapja. (2011−2016). [online] http://www.korhazpedagogusok.hu/ [2016. augusztus 10.]

Mihály, I. (2011). A beteg gyermek és az iskola. Családi életre nevelés az iskolában, pp. 235−238.[online] http://folyoiratok.ofi.hu/sites/default/files/article_attachments/upsz_2011_1-5_20.pdf [2016. augusztus 12.]

Mihály, O. (1998). Bevezetés a nevelésfilozófiába. Budapest: OKKER Oktatási, Kiadói és Kereskedelmi Kft.

Molnár, K. (2014). Betekintés a kórházpedagógiába. 82−96. [online] http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2014/nevelestudomany_ 2014_1_82_96.pdf [2016. augusztus 17.]

Németh, A. (1997). Szabad levegős iskola (szócikk). In: Báthory Zoltán és Falus Iván (főszerk.). Pedagógiai Lexikon. III. Budapest: Keraban Könyvkiadó.

OECD (2000): Speciális oktatási rendszerek. Statisztikai adatok és mutatószámok. Oktatás és készségek.

Orosházi, K. (2009). Ugye neked is eszedbe jutott már? Empátia (Kórházpedagógusok Lapja), 6. évf. 1. sz. pp. 11−13.

Orosházi, K. (2014). „Nagyobb a vonat, mint a busz!” Tani-tani Online. A Szabad pedagógiai gondolkodás fóruma. [online] http://www.tani-tani.info/nagyobb_a_vonat [2016. augusztus 10.]

Patakiné Barkóczy, I. (1992). Gondolatok a kórházpedagógiáról. Köznevelés. 47. évf. 7. sz. p. 3.

Patakiné Barkóczy, I. (1998). A Fővárosi Iskolaszanatórium. Köznevelés, 54. évf. 32. sz. p. 17.

Patakiné Barkóczy, I. (2000). Kórházpedagógiai Szakosztály. (XXVIII. Országos Szakmai Konferencia, Gyula, 2000. június 22−24.) Gyógypedagógiai Szemle, 28. évf. 4. sz. pp. 304−305.

Pécsi Kórháziskola honlapja. [online] http://www.pecsikorhaziskola.hu/ [2016. augusztus 10.]

Tímárné Hága, Gy. (1994): Pedagógia a tumor–leukémiás gyermekek betegágyánál. Gyógypedagógiai Szemle, 22. évf. 3. sz. pp. 195−199.

Varga, E. (2015). A csodatévő osztálytársak. Hírvelő (Szent László Kórház Gyermekhematológiai és Őssejt-transzplantációs Osztályának lapja), 26. sz. p. 14.

Volentics, A. (1997). Kórházpedagógia (szócikk). In: Báthory, Z. és Falus, I. (főszerk.). Pedagógiai Lexikon. II. Budapest: Keraban Könyvkiadó, p. 280.

Publicado

2016-12-22

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

Kórház-pedagógia. (2016). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 14(3-4), 65-92. https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.4